Mikrofiberduk skadlig?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Malm

Mikrofiberduk skadlig?

Inlägg av Malm »

Hej!

Fick nyligen hem min nya digitala systemkamera och följde under "installationen" rådet att torka av batteriets poler med en mjuk trasa. Använde en torr mikrofibertrasa till detta och kom först i efterhand på att den använder sig av statisk elektricitet för att få damm och smuts att fästa. Kan denna elektricitet ha skadad eventuella kretsar i batterier eller är det inte alls sådana spänningar vi talar om?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Helt utan risker är det inte, MEN å andra sidan så är batterimatningesingången troligen det minst ESD-känsliga du kan tänka dig på ett system.

Personligen hade jag inte varit rädd för att ESD ifrån din duk skulle skada, men jag kan absolut inte lova något. Välj själv....
Malm

Inlägg av Malm »

Tjae, gjort är ju gjort. Tänker inte göra om det med det andra batteri jag har ;) Det jag funderar på är ju om det redan kan ha gjort någon skada. Å andra sidan så verkar ju batteriet funka bra...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Fungerar det bra och laddar bra så fungerar det som det skall. :)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

;)

Skyddskretsen på LiPo battererier brukar bestå i en högsides Mosfet ratad 60 eller 100 V så har du ett smart batteri så finns en viss risk att döda denna och i och med det skadat skyddskretsarna. Jag kommer inte ihåg om högsiden FETar går i kortis eller i avbrott om de dör. Någon som minns? Går de i kortis finns risk att ditt kortslutningskydd har tagit skada, men oroa dig inte - troligen så har absolut inget hänt.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Om den inte laddar första gången så är det en DOA(dead on arrival) och detta brukar täckas av de garantier du får.
Användarvisningsbild
mrOh
EF Sponsor

Inlägg av mrOh »

Funkar verkligen microfiberdukar genom statisk elektricitet? Låter väldigt underligt tycker jag...

EDIT: The fiber's wedge shaped filaments follow surfaces, lift up dirt, and then trap the particles inside the fibers. The capillary effect between the filaments and nylon core creates a high absorbency, which in turn enables this cloth to clean and polish at the same time. Safe for the most delicate surfaces, microfiber cloths will never harm anything you use them on. Only water is needed as a detergent to clean any type of surface.

http://en.wikipedia.org/wiki/Microfiber
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Yepp... laddar upp småfiberna som sedan suger åt sig små små dammpartiklarna - mycket effektivt speciellt för optik.
Malm

Inlägg av Malm »

Jodå, den laddade fint första gången. Avtorkningen skedde dock efter laddningen (lös laddare), innan jag satte in det i kameran. Ska försöka släppa det, man blir lite tvångsmässig när det handlar om dyrare prylar :P

Edit: Den ultimata saken att oroa sig för är naturligtvis att ESD:n lagrats i batteriet och sedan skadat kretsarna i själva kameran... Nu börjar det dock låta sjukligt oroligt. Lugn David, lugn ;)
Senast redigerad av Malm 20 september 2007, 20:41:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Så petigt med avtorkande är det inte tycker jag, aldrig torkat av polerna på något batteri i hela mitt liv förutom när det kommit något synbart skit på dom och alla batterier har fungerat bra med eller utan avtorkning. :)
Malm

Inlägg av Malm »

Nej, jag kan inte i min vildaste fantasi förstå varför det egentligen skulle vara nödvändigt, men manualens ord är lag, antar jag :P
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Inte alls. Fast det är förstås beroende på vad det handlar om men att tex sätta i batterierna på rätt håll (om dom går att vända vls) är det däremot lag på. :)
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Jobbade innan med att reparera mobiler, på cr-service i åkarp. Där använde vi microfiber till att torka och damma av telefonerna inuti samt på displayer etc. Direkt på diplayen och kretskorten. Har aldrig hänt där nere att någon telefon vart skadad av det.
Och dessa telefoner är extermt känsliga för ESD. Kan bli katastrof med minsta statisk elektricitet i dem.

Så du behöver inte va särskillt orolig för att ditt batteri ska skadas. Iom att det ändå går strömmar till och från batteriet så kan det vid laddning komma toppar och spikar från laddare etc. Så tror inte du behöver va speciellt orolig ang statisk elektricitet för dina batterier...
Malm

Inlägg av Malm »

Jaha, där ser man :) Tackar för alla svar!
Skriv svar