Har en kolvpump här med en 230V-motor på ca 180W.
Det går tre kablar från motorn till en kopplingsplint. Två av dem går direkt till fas och nolla, och den tredje går via en konding till fasen.
Jag tycker att kolvpumpen går lite sakta, så jag tänkte snabba upp den.
Tänker på frekvensomriktare. Men det går väl inget vidare med en motorkonding anpassad för 50Hz, så då borde man använda sig av de tre motorkablarna. Men hur?
Man kan väl inte bara braka in 230V 3-fas hur som helst?
Vetefasen om den är Y-kopplad eller inte.
Man kan väl inte bara braka in 230V 3-fas hur som helst?
Nja beror på hur du menar med hur som helst. Men om det är en 3-fas motor för 230V så behöver den då också 3-fas 230V för att fungera. Däremot så finns det några olika typer av uppbyggnad ibland när dom använder konding vilket gör att man inte kan koppla in det hur som helst. För ibland kan lindningen till kondingen vara av klenare typ då den bara är till för att få motorn att starta på rätt håll och behöver inte hantera så stor ström. Ett exempel på det är motorn i en kylkompressor som är uppbyggd på detta vis och denna lindning klarar bara av 230V under max en 3 - 4 sek innan den börjar ryka. Men rena 3-fasare är ju gjorda för att matas med 3-fas. Har alla lindningar samma tjocklek på tråden och samma mängd tråd på alla faser så skall det fungera tycker jag, men dock inget jag garanterar då jag inte testat.
Ska du öka frekvensen, må det väl gå att minska värdet på kondingen. Beror på hur motorn i övrigt reagerar, men om den inte klarar av en högre frekvens må det väl gå lika dåligt med trefas högre frekvens.
Svart är gemensam för de båda lindningarna. Vit är till startlindningen och den blå är "huvudlindningen". Så matningen borde ha suttit mellan blå och svart. Var matningen mellan svart och vit så borde motorn bli bra mycket starkare om du kopplar in den mellan blå och svart.
Ne, det är två spolar som är seriekopplade. Resistansen mellan blå och vit borde vara lika stor som mellan blå-svart och vit-svart. Vilket den i princip är enligt dina siffror. Lite mätfel bara.
Fräsen: Hur kan du vara så säker på att det är blå som är huvudlindningen? Den var ju kopplad så här från början:
"kondingen satt mellan vit och blå
230V in på svart och vit"
Tvåfasmotorer har en hjälplindning för att starta motorn, den har oftast högre resistans än själva huvudlindningen. Därför ska nolla och fas kopplas in på den lindning som har lägst resistans. I detta fall mellan svart och blå.
Ja så är det ju, men det är ju inte en stor skillnad direkt. Och motorn kommer ju att snurra åt fel håll då ifall det spelar någon roll. Men lite fortare borde den gå. Om pumpen har kylfläkt så borde det ju vara lätt att se om den är kopplad rätt eller inte.
Nja... märker ingen hastighetsskillnad, men den snurrar mycket riktigt åt fel håll. Fläktbladens form är optimerad för andra hållet.
Kan man inte bara flytta kondingen?
På vissa kan man på vissa inte det är beroende på uppbyggnad. Men om kondingens ena kontakt är kopplad till tex fasen så är det annars bara att koppla den till nollan för att få motorn att gå på andra hållet. Är den inte gjord för det så brummar bara motorn eller att den blir väldigt svag om den ens rör sig.
Senast redigerad av Henry 20 september 2007, 21:28:46, redigerad totalt 1 gång.