RC-servo under vatten =)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

RC-servo under vatten =)

Inlägg av squiz3r »

Hej, jag undrar om ett RC-servo går att köra i sötvatten? Jag har testat med vanliga elmotorer och det fungerar bra, men ett RC-servo innehåller ju en massa annan elektronik också :/

Sen undrar jag också hur bra det är att köra motorer under vattnet i längden, börjar de rosta och sånt efter ett tag??

Mvh. Daniel Andersson
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

Finns tätade servon, vilka nog är mer rekomenderare för sådan körning.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Okej, då är det inte lönt.. Tänkte bara göra ett litet mini projekt och då behöver jag drivning till en bil..

Någon som har bra tipps på hur man ska växla ner en motor på ett lätt sätt utan att behöva köpa en massa?? Har alltid problem med det vad jag än ska göra :(
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

Ska den köra under vatten?
Användarvisningsbild
slowfly

Inlägg av slowfly »

Du kan ju bygga om en servo motor till kontinuerlig körning, då har du både en nedväxlad motor med fartreglage!
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Calle: Typ :D

slowfly: Det var det jag tänkte - jag har 4st sånna liggandes här hemma, men där är ju elektronik i dem som kanske inte tål vatten :( Skulle möjligen va om man plockade ut elektroniken o tätade den, det är ju lättare att täta kretskort m.m. än att täta runt en hjulaxel :S...

Mvh. Daniel Andersson
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Det finns en fullösning som fungerar - fyll ett tätat servot med transformatorolja och se till att det blir helt fullt och ingen luft. Det fungerar bra på 60 meter djup även i saltvatten ! Självklart så är det kladdigt och grisigt och man måste byta oljan förr eller senare, men jag hade servon i "det blöta" på en ROV och den fungerade i flera år utan problem alls märkligt nog. Jag kan inte lova att alla servon reagerar lika bra på behandlingen, men HiTec servo med metalllåda och o-ringstätat var vad jag körde med.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Okej, det låter ju ganska bra, men jag har bara otätade servon hemma :P

Edit: detta: http://www.robotshop.se/catalog/product ... ucts_id=95
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Det kan gå att täta med silicon - kolla på någon RC-sida, jag har inte gjort det själv, men hört talas om att folk gör det, hur vette f-n..... Jag har servon som var tätade och starka ifrån en RC-båt med stark motor så valet var likssom lätt....
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

In med servot i en plastpåse. Dra ut sladden genom det enda hålet. Låt påsen sitta löst över "oket". Sen stripsar du fast en glasspinne runt oket (du bör kanske inte ha ett runt :wink: ) med plstpåsen emellan.

Bara att få kabelutföringen så är det tätt tills du sabbar plastpåsen.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

bengt-re: Ska se om jag hittar några RC-sidor, men runt oket går det ju inte att täta med silicon :S

v-g: Om jag har förståt din beskrivning rätt så funkar det ju bra med ett vanligt servo, men det ska ju vara kontunerlig drift (360+ grader).. :(

Mvh. Daniel Andersson
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Ahh sheisse då funkar det ju inte.Måste missat det i ditt inlägg.

Att få det tätt då är en fråga om packbox och då blir det att kila iväg till affären.

Man kan ju iofs om det går sakta och så sätta den "under ett glas". Tryck ner ett glas under vatten (med öppningen ner) så ser du vad jag menar.

Har du något i "flaskform" och axeln nedåt så bårde det funka bra. En 1/2 liters pet tål nog någon meters djup iaf.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

mja.. det är ju ett alternativ. Får se vad det blir av det när jag får lite tid över när jag inte behöver göra läxor.. :)

mvh..
Skriv svar