RC-servo under vatten =)
RC-servo under vatten =)
Hej, jag undrar om ett RC-servo går att köra i sötvatten? Jag har testat med vanliga elmotorer och det fungerar bra, men ett RC-servo innehåller ju en massa annan elektronik också :/
Sen undrar jag också hur bra det är att köra motorer under vattnet i längden, börjar de rosta och sånt efter ett tag??
Mvh. Daniel Andersson
Sen undrar jag också hur bra det är att köra motorer under vattnet i längden, börjar de rosta och sånt efter ett tag??
Mvh. Daniel Andersson
Calle: Typ 
slowfly: Det var det jag tänkte - jag har 4st sånna liggandes här hemma, men där är ju elektronik i dem som kanske inte tål vatten
Skulle möjligen va om man plockade ut elektroniken o tätade den, det är ju lättare att täta kretskort m.m. än att täta runt en hjulaxel
...
Mvh. Daniel Andersson

slowfly: Det var det jag tänkte - jag har 4st sånna liggandes här hemma, men där är ju elektronik i dem som kanske inte tål vatten

Mvh. Daniel Andersson
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det finns en fullösning som fungerar - fyll ett tätat servot med transformatorolja och se till att det blir helt fullt och ingen luft. Det fungerar bra på 60 meter djup även i saltvatten ! Självklart så är det kladdigt och grisigt och man måste byta oljan förr eller senare, men jag hade servon i "det blöta" på en ROV och den fungerade i flera år utan problem alls märkligt nog. Jag kan inte lova att alla servon reagerar lika bra på behandlingen, men HiTec servo med metalllåda och o-ringstätat var vad jag körde med.
Okej, det låter ju ganska bra, men jag har bara otätade servon hemma 
Edit: detta: http://www.robotshop.se/catalog/product ... ucts_id=95

Edit: detta: http://www.robotshop.se/catalog/product ... ucts_id=95
Ahh sheisse då funkar det ju inte.Måste missat det i ditt inlägg.
Att få det tätt då är en fråga om packbox och då blir det att kila iväg till affären.
Man kan ju iofs om det går sakta och så sätta den "under ett glas". Tryck ner ett glas under vatten (med öppningen ner) så ser du vad jag menar.
Har du något i "flaskform" och axeln nedåt så bårde det funka bra. En 1/2 liters pet tål nog någon meters djup iaf.
Att få det tätt då är en fråga om packbox och då blir det att kila iväg till affären.
Man kan ju iofs om det går sakta och så sätta den "under ett glas". Tryck ner ett glas under vatten (med öppningen ner) så ser du vad jag menar.
Har du något i "flaskform" och axeln nedåt så bårde det funka bra. En 1/2 liters pet tål nog någon meters djup iaf.