Vilken AVR-programmerare?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
JJ

Vilken AVR-programmerare?

Inlägg av JJ »

Vilken AVR-programmerare gäller tycker ni?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Vad tror du igentligen att du ska få för svar ?
Eller trollar du bara efter ett flamewar ?
Du kanske skulle börja med att beskriva din krav/förväntningar på en AVR programmerare?
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

STK200 duger om man har paralellport, AVRISP funkar bra som ersättare om man vill ha till USB istället.
AVR Dragon känns som "mest för pengarna" och har det mesta, annars får man ta steget upp till en JTag programmerare.

Tyvärr kan jag inte uttala mig om vad som är *bäst* eller som du säger "gäller", men Dragon e nog ingen dum gissning.
Khaki

Inlägg av Khaki »

Eller varför inte
http://www.wrighthobbies.net/bots/ttbot ... rammer.pdf
om man har parallellport
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Den kör jag. Behövde alltså endast köpa en atmega88, "programmeraren" sattes ihop av delar i skrotlådan. C-compilator laddades från nätet.

Totalt summa utgifter för att börja med AVR ca 40 spänn för själva processorn. (Addera några tior om motstånd och kontakter inte finns i skrotlådan.)

Klart prisvärt.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Eftersom ingen skrivit STK500 så gör väl jag det!!

Finns hos: Software Crew
Användarvisningsbild
ucadv

Inlägg av ucadv »

om du är en händig kille => Do-It-Yourself! googla på "AVR DIY programmer"

nyare kretsar med stöd för debugwire och JTAG => dragon

både nya & äldre kretsar och/eller du har tummen mitt i handen => STK500

:)
JJ

Inlägg av JJ »

sodjan: ingen fara, ingen vilja till flamewar här. Bara köptips! Men jag skall försöka beskriva exakt vad jag är ute efter...

När jag började med AVR för hobbybruk så byggde jag en parallellportsprogrammerare. Den fungerade bra. (Givetvis hittade jag byggbeskrivning genom forumet.) Nu är dock pp-datorn pensionerad.

Bland annat just därför att jag varit lite inblandad i att införa AVR i några projekt på jobbet så har min AVR-hobby legat nere...

Nu ligger AVR-projekten nere på jobbet och jag har allmän C-kodsabstinens. "Perfekt" tänker jag och lånar hem jobbets fina dyra JTAGICE mk II för att leka med hemma under det dyrbara tidsfönstret mellan barnens läggdags och pappas. Och så funkar inte skiten. Inte debugwire iallfall.

Jag diskuterar problemet bla här på forumet och bestämmer mig för att köpa en Dragon. Men så drabbas jag av akut icke-köplust. Jag har den bästa programmeringsburk som finns enligt broschyrerna men till ingen nytta så jag blir så sur :-(

Electrokoit och Lawicel säljer båda Dragon och AVRISP. Det är väl dem jag funderat på. (Lawicel är någon tia dyrare men det syns att de har dem i lager så det blir nog av dem jag köper om det blir affär.)

En sak verkar skum med Dragon...den har alla features man kan tänka sig: ISP, dw, JTAG, hi voltage mm. men kostar bara en hundring mer än AVRISP som bara har ISP. Är det något jag har missat?

Sedan har jag aldrig fattat vad STK500 är. Verkar vara något mellanting mellan en programmerare som jag tänker mig den och ett experimentkort. Vad är det egentligen?

Jag vill väl iallafall vara händig men just nu vill jag hellre göra egna saker än en programmerare. Bara en sådan sak som att Dragon tydligen saknar kablar gör att jag sneglar på AVRISP.

Vad jag är riktigt intresserad av i den här tråden är om någon kan avråda från någon modell så jag slipper ångra mig!

Kul att höra om era erfarenheter och tips!
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Du har inte funderat på att byta processor så att du får en med JTAG, så kan du använda din JTAGICE mk II och slipper bugwire överhuvudtaget?

Dragon har funkat bra för mig det lilla jag har använt den, men läser man på AVR-freaks är det rätt många som brunnit upp. Det känns inte som nån kvalitetsgrej direkt.

JTAGICE mk II ska vara det bästa Atmel har idag för debuggning. Konstigt att den inte funkar bra med bugwire...
JJ

Inlägg av JJ »

Jag är lite blyg fär ytmonterad men jag såg att lawicel hade en (för mig iallfall) ny modell som hade pinn-ben, 4kB RAM och JTAG. 466 tror jag den hette, Jo, den verkar najs. Hoppas bara att JTAG-delen av min burk funkar.

Aha...folk har haft problem med Dragon...den verkar som sagt lite *för* bra ;-)

Jo den skall ju vara det bästa. Det är därför jag surar så :-(

Men hade man inte haft ett masochistiskt drag hade man haft en annan hobby :-)
Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor

Inlägg av axelsonic »

STK500
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

JJ skrev: Sedan har jag aldrig fattat vad STK500 är. Verkar vara något mellanting mellan en programmerare som jag tänker mig den och ett experimentkort. Vad är det egentligen?
Både programmerare och experimentkort. Du kan programmera kretsen både i sockeln på STK500 och om du så vill monterad i ditt bygge, behövs bara en 6-pins inkoppling på ditt bygge. Ganska smidigt om du frågar mig.
Skriv svar