Hårddiskval ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Maze

Hårddiskval ?

Inlägg av Maze »

Håller på och sätter ihop en dator för en mediaserver dvs en burk som spelar upp videofiler och som fjärrstyrs via ett USB interface. Har bara valet av hårddiskar kvar och tänkte fråga här om lite hjälp.

Har fått rekomendationen att två diskar i RAID rekomenderas då många filer ska spelas upp samtidigt med detta program. Tänkte då ta två raptordiskar då dessa har kort söktid och köra dem i RAID0 på moderkortets kontroller. Resultatet blir väl att jag kan läsa en massa videofiler med högre prestanda men små filer hos OS och program kommer samtidigt få sämre prestanda då söktiderna blir längre. Frågan är då om jag bör satsa på en tredje singeldisk för OS och program och bara ha videoklippen på RAID eller om det går att lägga allt på de två första diskarna ? Blir samma pengar för två 74 gb eller tre 32 gb diskar.

/Magnus
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Tror inte du behöver köra raid, men 1,8"-disk klarar mer råge att spela upp film, även högupplöst.

Skulle vara mer inne på tysta. typ seagate.
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

Upp till 1028x1024 i upplösning i 2 till 8 lager har jag som mål. Enligt de som gjort själva programmet så rekommenderar de två diskar i RAID1 för snabbare läsning. RAID1 låter ju bra eftersom det både ökar överföringshastigheten och kortar ner söktiden, men saken är väl den att ett billig kontroller inte ger så mycket bättre överföringshastighet då den inte är tillräckligt smart att läsa hälften på varje disk. I mitt fall behövs ingen redunans så jag kan lika väl köra RAID0 om jag behöver högre överföringshastiget. Däremot har jag hört att OS och program blir långsammare på en RAID0 på grund av den längre söktiden och en massa laddande av småfiler.

Men det ser ut som att jag har tre val här

2 74gb diskar, i RAID0/RAID1 för OS, programet och videomaterial
2 74gb diskar, en för OS och programet och den andra för videomaterial
3 32gb diskar, en för OS och programet och de andra två i RAID0 för videomaterial

Sen spelar inte plats eller ljudnivå någon roll.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Separera OS från mediadiskarna är min rekommendation. Då behöver du bara lägga krutet (Raptor) på just mediadelen. Själva operativet kan du köra från en standard 7200rpm-disk, då denna inte påverkar själva streamingen. Två 75 GB Raptors i RAID-0 för mediat och en vanlig Seagate/WD för systemet. Peta i tillräckligt med RAM i maskinen för att minimera swappning när videoapplikationen kör.
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Jag håller med Illuwatar. Skaffa en så bra array som möjligt till mediafiler och plocka en systemdisk från var du kan få tag i en. Eller köp en ny billig disk, den behöver ju inte vara stor och bara normalsnabb.
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

Ok tack för hjälpen, får bli tre diskar. Känns nog ändå bäst så slipper läsarmen hoppa runt om windows vill göra något under tiden som en fil spelas upp. Blir antagligen enklare att installera på en vanlig disk än på en raidad systemdisk.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Om du stripar diskarna så ökar överföringshastigheten men bara då disken ligger på "raksträcka". Läsa STORA filer är optimalt och det är ju det du gör.

Läsa massor av små filer, typ som en miljard mail på 2kb/st i en mailserver spridda över hela disken är långsammare än om man har bara en disk.

Det är för att söktiden blir sämre, iom att man måste invänta att båda diskarna måste flytta sin pickup till rätt spår och "vänta på" att disken ska snurra fram rätt sektor på skivan. Har du 10 diskar i stripe så blir söktiden, tja...

CF-minneskort är ju helt elektroniska och har således ingen pickup, således 0ms i söktid. Ett stripset av 10st CF-kort skulle vara ganska kul.
Användarvisningsbild
TLovskog
EF Sponsor

Inlägg av TLovskog »

Hur många samtida användare behöver du? Och kör du bara HD material?

Själv har jag en mediaserver med TwonkyVision (Intel Celeron 2.4GHz, 1G minne, 800G HD (3 vanliga SATA diskar), separat 250G system disk (PATA) med Windows).

Jag har provat att strömma till mina vanligaste klienter samtidigt (PS3, Kiss DP-600 och en Pinnacle 200) samt köra 3 instanser av VLC på datorer utan problem. När jag provade körde jag bara HD material till DP-600. Alla enheter anslutna via trådat nätverk och alla boxar använder UPnP AV.

Om jag dock skriver mycket samtidigt till maskinen så kan det hacka.
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

Har bara en användare dvs programmet som körs på servern. Däremot kan det köra upp till åtta lager med video samtidigt i valfri upplösning. Kommer nog mest köra i 640x480 upplösning men med åtta lager då. Vill även kunna köra minst dubbla XGA upplösningen om man nu vill köra två projektorer eller liknande dvs 2048x768 pixlar.
barbarossa
EF Sponsor

Inlägg av barbarossa »

Raptor diskarna brukar knaka en hel del. Om du ska bygga något tyst, så undvik dom.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Jag gissar att det ofta kommer att vara bra mycket ljud där Maze kommer att använda detta så det är nog inget stort problem... :wink:
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

Jag kan rekommendera Samsung diskar.

Har 2st på 250GB i datorn, och de hörs knappt alls.
Maxtor är snabba och tysta men verkar ha en del
kompatibilitetsproblem. Speciellt med AMD baserade system (Nforce 3,4...)

(har en 300GB maxtor,sata 2 liggandes som jag inte orkar ta tag i)
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Jag tror inte ljudnivån är ett problem här. Det är inte en HTPC utan en streaming-server som matar ut video till en klient någonstans. Då är prestanda på diskarna som lagrar mediat viktigare än ljudnivån.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Jag skulle rekommendera WDC RE2-diskar, en MTBF på 1.2 miljoner timmar vid 100% belastningscykel:
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010101344
Skriv svar