H: Vilken router ska jag välja?
-
Nu har jag kollat runt lite och kommit fram till att Netgear verkar bli bäst för mina behov och min plånbok
Linksys verkar också intressanta men jag har inget intresse av att lägga på egen mjukvara. Dessutom hade inte Linksys riktigt dom farter och den täckningen jag vill ha. Om jag inte ska köra ett separat ADSL-modem vill säga, och det vill jag inte
(Deras N-routrar var ju dessutom ganska fula med antennerna).
Den modell jag satsar på blir (RangeMax serien):
Router: DG834PN (1194:- Dator Centrum)
PC-card: WPN511 (468:- Computer City)
PCI-kort: WPN311 (444:- Pixmania)
Om jag orkar ska jag se om jag inte kan hitta alla prylar på ett ställa för att spara lite frakt
(alla priser ovan är med frakt)
Tack för all hjälp!
/PeterH

Den modell jag satsar på blir (RangeMax serien):
Router: DG834PN (1194:- Dator Centrum)
PC-card: WPN511 (468:- Computer City)
PCI-kort: WPN311 (444:- Pixmania)
Om jag orkar ska jag se om jag inte kan hitta alla prylar på ett ställa för att spara lite frakt

Tack för all hjälp!
/PeterH
Det enda jag kan bistå med är att de billigaste modellerna av netgear och d-lin oftast inte lever upp riktigt till angiven throughput och även har problem med värme vilket gör att livslängden förkortas mot en dyrare.
Sen brukar de även ha en tendens att lägga av vid hög belastning eller lång uptime. Men det är bara mina erfarenheter.
Hos morsan och farsan har jag slängt upp en gammal linuxburk som AP, den har aldrig felat med undandtag för när det varit strömavbrott... Då har de blivit tvungen att slå på den när strömmen kommit tillbaka
Själv kör jag alltid trådbundet, har lessnat på trådlöst 
Sen brukar de även ha en tendens att lägga av vid hög belastning eller lång uptime. Men det är bara mina erfarenheter.
Hos morsan och farsan har jag slängt upp en gammal linuxburk som AP, den har aldrig felat med undandtag för när det varit strömavbrott... Då har de blivit tvungen att slå på den när strömmen kommit tillbaka

Köp dock rätt linksys pryl, råkade själv köpa en WRT54GR, inte trevlig, bytte ut den mot en WRT54GL, NICE.
wrt54gl är den stora lådan som det körs div linuxar på, gr är en liten platt låda med rangeboost (vilket innebär att bara grannen kan surfa på din AP eftersom du själv är för nära)
Så linksys garanterar verkligen inget alls...
wrt54gl är den stora lådan som det körs div linuxar på, gr är en liten platt låda med rangeboost (vilket innebär att bara grannen kan surfa på din AP eftersom du själv är för nära)
Så linksys garanterar verkligen inget alls...