Varvräknare med kabel!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Nu tänkte jag på färddatorn i min Saab 9000... Där finns yttertemp och bensinförbrukning. Nu tar jag mig nog vatten över huvudet :) Hur skulle man på ett enkelt och säkert sätt kunna mäta bensinförbrukningen? Någon typ av flödesmätare i bensinslangen?
jonas2307

Inlägg av jonas2307 »

Flödesmätare användes i färddatorer som man köpte som "tillbehör" på åttio-talet. Kanske senare också men då har jag inte köpt några...

Sträckan behövs ju också förmodar jag, varvräkning på ett hjul så får du ju det, eller på motorn och "vetskap" om vilken växel som ligger i.
Då får du ju en shiftlight också...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

På min 96'a tog jag ut speedometern, öppnade den och ritade på den plastgrej som höll magnetringen. Jag målade hälften svart och hälften vit, sedan monterade jag en reflexoptokopplare modell liten, drog ut sladdar och samlade det hela igen.

Detta använde jag sedan till min mätdator, tillsamman med en knappsats och en RTC är det inte klokt vad man kan mäta och hjälpa!

Jag hade:
* 10 trimmätare, upplösning 1m/1s, låsning av utläsning (mellantid). Visar längd, tid, snitthastighet.
* Odometer (totalt körde km)
* "Tankmätare tripmeter", upplösning 100m
* Mätning av sträckor (rallysträckar osv.), tryck på 'OK' sparade längden i meter och stegade vidare till nästa steg.
* Snitthastighet med 2 funktioner:
- Knappa in när man ska vara hur långt borta, sedan räknar den med når man kör.
- Knappa in avståndet enbart, då visar den när man är framme.
* Vanlig statusvisning: datum, tid, hastighet, RPM.
* Kalibrering av upp till 10 olika hjul/fordon, man skulle bara köra en känd sträcka och knappa in längden, då räknade den själv ut sträckan för varje "avståndspuls".
* Tidsalarm, planerat till rally för att komma till/från depå på rätt tid.

Allt i en äldre µC Intel 80196 som numera är utgått ur produktionen.

Självklart RS232 interface för att dumpa mätdata till PC och inställas osv.

Kanske det var lite andra features som jag har glömt att skriva med, minns inte helt.....

Hade kontaktdon i 96'an och min 245'a så jag kunde ta den med som jag ville.
Användarvisningsbild
blackadder

Inlägg av blackadder »

Har du ingen gammal mätare liggandes som du kan slakta?

Jag tänker mig att tempmätaren byts ut mot en varvräknare i rätt stil och i den kan du ha antingen en varningslampa för temp. eller en liten display som sitter inne i.

På så vis slipper du kanske såga i originalbrädan plus att det ser mer "original" ut
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Det var en konstruktion det Icecap! Imponerande, men jag tror jag lägger ambitionsnivån lite under det :)

Tyvärr vågar jag absolut inte inte ta bart tempmätaren, Saab trubbnos är kända för att lätt gå varma, så även min. Tittar man på konstruktionen förstår man varför, nosen på bilen är åt höger och kylaren ser man i vänsterkanten...

Bild
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Har plockat ihop ett schema nu, typ version 0.1. Kommentarer, tillägg? Kommer spänningsmätaren att fungera eller ska den filtreras?

http://geting.se/viewimage.php?image=61 ... ter-2T.png
Bild
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ser faktisk ganska vettigt ut, jag har dock ett tips baserat på erfarenhet:

Om du drar in tändningskabeln (lågspänningen) till din "låda" OCH har en radio i det underbara fordonet kommer du att höra tändningen ständigt! Och tydligt!

Jag fick montera ett lågpassfilter i direkt anslutning till tändningsspolan och dra tändningspulserna därifrån, det fungerade perfekt, har för mig att jag tog 4,7k och 100nF, motståndet MÅSTE vara ett fysisk stort som tål höga pulser över sig!

Jag har även mätt pulserna då jag byggde en elektronisk tändning: på lågspänningssidan kan de nå upp emot 800V!!!! Men då körte jag optimerat med mycket speciella transistorer (för den tid, mitten 80-talet) som pallade utan att begränas, jag fick fram en tändning som kunna sätta eld på kartong via ett gnistgap på 20 mm och jag menar inte att det började röka lite och tände på eftersom, jag menar *POOF!*

Och ja, helt vanlig tändspola, 12V matning... inget konstigt förutom impedansanpassning och bra kablar.

Så lågspänningssidan genererar störningar i herrstorlek.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

De ntypen av störningar har jag redan problem med, och eftersom jag tänkt försöka få bort dem så blir ett lågpassfilter fint, tack för tipset!
Har lagt till detta, en temperaturmätare och en flödesmätare nu. Den sistnämnda blir nog en senare utveckling, men ska se till att den blir enkelt att koppla in. Snittförbrukning blir nog lite väl avancerat, men alltid intressant att se momentan förbrukning. Snitthasighet sparar jag nog till något mer avancerat med GPS å så.

Schema v0.2, RC1:

Bild
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om du vill pyssla "lite" vill jag föreslå att du fixar till någon "längdpuls" också. Om du kan komma åt det kan man bygga en "mellanplugg" på hastighetsvajern som då kan driva en skiva med lite hål som en opto-gaffel kan känna av.

Jag har sett en sådan "mellanplugg" som i sin enkelthet var en axel med 2 hål i, sedan satt det en optogaffel och den fick alltså 4 pulser per varv.

På det vis har du alla signaler framme, om du då bygger avstörningen, spänningsmatning osv och ansluter dom till ett kontaktdon kan du koppla in vilken datorenhet som helst, du kan ta den in till labbet och ändra utan problem.

Och har man tid (datorns kristall), längd, motorvarv och bensinförbruk kan man göra MÅNGA uträkningar och ha roligt.

Mitt projekt fylldes på under 1½ år där jag bytte program nära nog 2-3 gg/veckan, jag lärde MYCKET på den vägen, jag hade även en programsnudd som medgav att om man matade in bilens vikt kunde den mäta antal hk per 100RPM vid att mäta accelerationstiden och räkna, det var självklart "riktiga" hk, alltså på hjulen.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Det där låter ju intressant! Tror jag gör så att jag bygger enligt schemat så länge och kopplar på sensorer efter hand. Börjar dock bli trångt med ingångar, undrar hur knepigt det blir att använda displayens datautgångar som ingångar? Annars har jag ett par 16LF73 liggande, kanske läge att byta?

Nytt schema, nu med tryckknapp för att byta displayinfo:

http://geting.se/viewimage.php?image=61 ... er-2T.png]
Bild
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Använd ett (eller två) skiftregister tex 164 eller 595 så spar du en del utgångar.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Byt krets! Expandera aldrig I/O med shiftregister o.dyl. om det är möjligt att ta en större krets! Och MicroChip GER ju bort kretsar (sample) så det kan inte vara priset som avgör.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

såg att conrad hadde några flödesmätare som kanske passar till bil, svårigheten är att dom flesta behöver högra flöde för att komma in i sitt linjära område

vill ha det till min valp som har trasig tankmätare, och kunna till viss del räkna kvarvarande bränske baklänges
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Jo det blir allt enklare[med en större krets]. Och det är varken en kostnadsfråga eller ett praktiskt problem när det ligger ett par LF73'or i lådan :). Finns F877 också men den blir klumpig...

Nytt schema med LF73:
Bild

Hmm jaså de kräver högt flöde? Dumt, priset på 211:- var ju överkomligt...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Hmmm... batterispänningen... sensorn bör skyddas! Ta en 5,2V zener över potentiometern, parallellkoppla gärna med en 100nF konding, 12V i en bil är mycket oren.
Skriv svar