Dimensionering av nätdel
Dimensionering av nätdel
Tänkte plocka ihop en nätdel till mitt kommande cnc-bygge, men är lite osäker på hur jag ska dimensionera trafon (tänkte köra 24V DC).
Data på motorerna är:
Current (A/Phase): 3A
Och på drivkorten:
Supply current: Approx 1.2 times rated coil current of motor.
Detta borde isf innebära att jag får en maximal strömförbrukning på 3*3*1.2=10.8 A för tre motorer.
Hur stor effekt måste en lämplig trafo ha för att klara av detta?
Data på motorerna är:
Current (A/Phase): 3A
Och på drivkorten:
Supply current: Approx 1.2 times rated coil current of motor.
Detta borde isf innebära att jag får en maximal strömförbrukning på 3*3*1.2=10.8 A för tre motorer.
Hur stor effekt måste en lämplig trafo ha för att klara av detta?
Och man brukar räkna på att vid stegmotordrivning kommer motorns strömförbrukning i princip alldrig överstiga 65% av motorns ratade ström.
så du har 10.8 * 0.65 = 7A strömförbrukning under körning, möjligtvis mera
om
du lyckas låsa så att alla tre motorer står och trycker för fullt utan att röra sig...
en 250VA ringkärna kommer räcka fint.
så du har 10.8 * 0.65 = 7A strömförbrukning under körning, möjligtvis mera
om
du lyckas låsa så att alla tre motorer står och trycker för fullt utan att röra sig...
en 250VA ringkärna kommer räcka fint.
*bump*
De controllers jag har tar en drivspänning på upp till 40V (inkl rippel). Om jag kör en 24V trafo och likriktar så får jag en likspänning på ungefär 34V DC.
Hur är det med ripplet? Är inte så himla haj på detta. Skulle kunna mäta om jag haft tillgång till ett oscilloskop, men det ligger nere i Kalmar...
Edit: Använder en 33.000uF konding för glättningen.
De controllers jag har tar en drivspänning på upp till 40V (inkl rippel). Om jag kör en 24V trafo och likriktar så får jag en likspänning på ungefär 34V DC.
Hur är det med ripplet? Är inte så himla haj på detta. Skulle kunna mäta om jag haft tillgång till ett oscilloskop, men det ligger nere i Kalmar...
Edit: Använder en 33.000uF konding för glättningen.
-
enklast är en effekttrissa en zenerdiod och ett motstånd
trissans c och e till + och -
zenerdioden från + till basen och motståndet från basen till -
när zenerdioden börjar leda leder transistorn och drar ström till zenern inte leder mera
motståndet för att det inte ska drifta iväg
detta vid en npn trissa, går att vända på det för en pnp
trissans c och e till + och -
zenerdioden från + till basen och motståndet från basen till -
när zenerdioden börjar leda leder transistorn och drar ström till zenern inte leder mera
motståndet för att det inte ska drifta iväg
detta vid en npn trissa, går att vända på det för en pnp
Hittade denna:
http://en.wikibooks.org/wiki/Practical_ ... ar_circuit
Kanske är vettig, om man anpassar komponenterna lite. Det enda jag blir osäker över är dimensioneringen av C2.
Tillägg: I texten står det:
C2 is a snubber capacitor to prevent the tyristor being triggered by accident on being powered up. It must have a value high enough to snub Q1, but low enough so that the residual charge does not cause a transient "high" state at the gate of Q1 when powered up.. Är inte riktigt på det klara med vad denna konding gör, och hur jag kan bestämma dess värde.
Skulle behöva lite hjälp här...
http://en.wikibooks.org/wiki/Practical_ ... ar_circuit
Kanske är vettig, om man anpassar komponenterna lite. Det enda jag blir osäker över är dimensioneringen av C2.
Tillägg: I texten står det:
C2 is a snubber capacitor to prevent the tyristor being triggered by accident on being powered up. It must have a value high enough to snub Q1, but low enough so that the residual charge does not cause a transient "high" state at the gate of Q1 when powered up.. Är inte riktigt på det klara med vad denna konding gör, och hur jag kan bestämma dess värde.
Skulle behöva lite hjälp här...