Råd ang motorstyrning

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
nlinus

Råd ang motorstyrning

Inlägg av nlinus »

Fick i uppdrag att bygga om styrningen av en delningsapparat på en verktygsslip på jobbet.
Tänkte använda mig av en lämplig stegmotor, samt kontroller med puls-styrning och en Siemens-PLC med display/knappsats-modul och extra modul med transistorutgångar för motorstyrningen. Har sett att det finns nästan färdiga lösningar, men tycker PLCn ger lite bättre flexibilitet.

Någon som har nått råd om var jag kan köpa motor och kontroller? Det räcker med en kontroller för en(1) motor, och den får gärna vara din-skenemonterad samt klara mikrostegning (gör kanske alla).
Har ingen större erfarenhet av såna grejer. Finns det någon firma som är bra att ha att göra med?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag vet inga DIN-skenemonterade, men jag skulle rekkomendera en geckodrive 201: www.geckodrive.com

Går ju alltid att skruva på ett par din-skene-fästen på den.

Om det ska vara billigare och inte kräver samma kraft och möjligheter så skulle ett löst kraftkort av jojjes nya design fungera...
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Snackade med en kille på Allmotion idag. Kom fram till att SMD41 kommer att funka ganska bra.
Priset är inte så noga (såvida det inte är svindyrt). Viktigare är nog leveranstiden. Dessutom verkar de bra att ha att göra med.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Allmotion är kunniga och bra att ha med att göra. Det är därifrån jag får mina motorer.
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Efter att ha tänkt efter lite så tror jag en Gecko faktiskt passar oss bättre. Någon som vet ungefär hur lång leveranstid de har på sina prylar?

Motor kan man ju handla från Allmotion...
sweFredrik

Inlägg av sweFredrik »

ca 2 1.5 veckor tog det för mina 203V geckos. Tyvärr åker du förmodligen på tull. Jag fick lösa ut mina för 800 kr extra. Mervärdesskatt för industriprodukter var förklaringen. :(
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Extra avgifter är inga problem, men däremot leveranstiden. Även om jag har en känsla av att det tar lite tid för mig att få ihop allt så vore det fint att få alla prylar så fort som möjligt.
Dessutom har jag en känsla av att det är enklast för företaget att köpa prylar inom landet så de slipper strula med avgifter och sånt.

Få fundera på hur man ska lösa detta. Det finns ingen svensk återförsäljare av Geckosar?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Nej inte vad jag vet.

Om tidet är ett problem så kan du kontakta geckodrive så skickar dom mot en högre kostnad med expressbud, så har du dom inom ett par (2-3) dagar.
Användarvisningsbild
blackadder

Inlägg av blackadder »

gärna lite bilder när du har börjat.

är sugen på att bygga om en delningsapparat att ha som 4:de axel
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Inte så mycket att visa kanske. Egentligen är det ingen riktig delningsapparat, utan bara en spindel med drift.

Från början var maskinen en verktygsslip av denna modell.
Länk
Någon byggde sedan till motordrift på axeln som spindeln för slipskivan sitter på.
Man ordnade även med skivor med olika många hål (för delningen) som fästes på den spindeln till vänster, samt en motor som vrider denna och diverse givare som håller koll på vridningen med hjälp av hålen. Styrsystemet är ett kaos och består bl.a av två PLC-er och det funkar uselt så jag tänkte riva ner det mesta och bygga nytt.
Skriv svar