Början på slutet för microsoft?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)

Betyder fiaskot med Vista slutet för microsoft på lång sikt?

Ja
6
13%
Nej, de dör aldrig
29
63%
Jo, nu kommer linux att ta över världen
11
24%

Antal röster: 46
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

Jag röstade "Nej, de dör aldrig" med samma tanke bakom som JimmyAndersson ovan.

Jag personligen tycker Vista är det förskräckligaste som hänt datorvärlden. Det finns inte en enda punkt det är bättre än tidigare på.
Det är snyggt, men till priset av massa prestandaförlust för att skugga små fönster och göra halv-transparenta menyer mm...

Sen att man inte kan göra nånting utan att det kommer upp popup efter popup om att man skall godkänna och det kan vara en säkerhetsrisk osv, du kan skjutas i gryningen om du trycker fel....bla bla bla.

Dom vill ju få in användarvänlighet säger dom, men vista är mycket svårare att hantera än t ex XP / 2k, om man tar till exempel mina morföräldrar eller till och med föräldrar, dom vill inte få upp nån ruta om att man måste godkänna och massa text att läsa igenom. Det skall bara funka.

Sen att det är så enormt kraftslukande är skrattretande. Min syssling letade efter en bärbar dator, men när jag kollade efter dom, det är då inte lätt att hitta någon med bara enkelt windows XP Home på lokalorten, allt är utbytt till vista!
Och jag skulle aldrig kunna rekommendera folk att betala med det inbakat i priset.

Varför kan jag inte bara få köpa en bärbar dator i sin enkelhet, och sen välja själv om jag vill ha en OEM version av valfritt OS i samband med köpet utav datorn.
Användarvisningsbild
mrOh
EF Sponsor

Inlägg av mrOh »

Jag kör delvis Vista och håller inte med en del av er. Jämfört med XP så finns fördelar med Vista. Men man kan inte riktigt köra vidare med samma tänk som man gjort tidigare. Jag tycker absolut att Vista är bättre på minst en punkt.
Säkerhet existerar, inga program körs med adminrättigheter om man inte specifikt anger det. Men jag byter inte till ett MS OS innan SP1 har dykt upp, om servicenivån är viktig.

Linux är inte heller ett speciellt bra OS enligt mig. Kanske jämfört med windows. Men i jämförelse med MacOSX så kommer de knappt av mållinjen.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Personligen så har jag köpt min absoult sista Microsoft licens, det är skrattretande att man kan släppa ut något på marknaden som inte fungerar alls. Tänk om Volvo skulle släppa en bil som kräver en motor på 450hp för att röra sig, den måste vara extremt stor för att ens rymma en person, drar 8 liter per mil, startar inte om det är kallt, går bara på bensin ifrån vissa speciella statoil mackar, den stannar omotiverat om du stoppar en skruvdragare i bagageluckan - om du får upp luckan, för du måste ha en speciell nyckel som inte volvo säljer för att kunna öppna den......

Den bilen hade varit bättre än Vista och hade betytt omedelbar konkurs för volvo.....

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Väl sammanfattat bengt-re :D

Ang (såkallad) "användarvänlighet" (för övrigt ett populärt ord att dra till med för att rättfärdiga varför en enkel funktion plötsligt blivit näst intillomöljig att genomföra... :D )

Så måste jag dock till vistas försvar säga att skillnaden är minder mellan vista/XP mot win 95 (och frammåt) mot tidigare winblows versioner.
Det var ett mindre hellskotta att lära om då i jämförelse... :D

98 mot XP samma sak, höl på att bli komplett vansinnig på XP eftersom praktiskt taget inget dosbaserat prog funkade som det skall!

Kommandotolken är minst sagt symbolisk och går överhuvud taget inte att jämföra med tex DOS5 (Tjaa... Vad skall man jämföra med... Kanske Gåstavar med sand mot en Mercedes-McLaren, typ :) )
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Jag har inte ens testat Vista men ändå har jag bara upplevt krångel med OS:et. Var på ett bröllop och skulle kopiera över en ppt-fil från min XP-laptop till en kompis Vista-laptop. Hans dator vägrade att ta emot både min USB-minneskortsläsare och ett SD-kort som sattes i Vistadatorns inbyggda kortläsare!!! Hårdvaran/drivrutiner kunde inte verifieras...! Behöver man alltså internetåtkomst för att verifiera hårdvaran? Knappast att tänka på i vårt fall då vi befanns oss på Skottska landsbyggen.

Ingen på vårt jobb gillar Vista. De har, precis som många andra, tvingats till Vista när de köpt ny laptop. Det finns fall där det lönat sig att köpa en NY laptop istället för att betala för de konsult-timmar som lagts ner på allt Vista-krångel...

Jag förespråkar Linux men ibland tvekar jag... Syrran kör Ubuntu 6.06 (som student ville hon inte betala för XP). Här om dagen upptäckte hon att Firefox 1.5 inte accepterades av hennes internetbank. Att uppgradera till Firefox 2.0 var dessvärre inte en enkel sak! Hon klarade det inte.... från mozillas hemsida fick man hem en drös med filer som man inte hade en aning om hur man skulle använda. Kunde inte hitta en enkel installer a'la Windows. Så det är inte alltid bra med Linux heller....
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

*skrattar* Ja, någonting ditåt... Det slutar inte att förvåna mig hur stora företag (även andra än microsoft) kan lägga ner tusentals manår och miljarder och åter miljader i utveckling och ändå missa saker som en normalklyftig 12 åring inser på 2 minuter att det är helt fel....

Kundfocus är en rätt bra grundinställning om man skall utveckla produkter, märkligt bara att detta så lätt glöms bort - för i slutändan kommer varenda öre av intäkterna ifrån kundernas plånböcker - gillar inte kunderna produkterna så är det inte så bra...
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> De har, precis som många andra, tvingats till Vista när de köpt ny laptop.

Jag har köpt två nya laptops nyligen, en i våras och en för någon vecka sedan.
Båda XPP, men det var inte lätt att hitta dom. I mitt fall var det Dustin som
kunde skaka fram XPP laptops i båda fallen...
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Lite trist läge när det knappt går köpa burkar med XP längre och Vista inte klarar av det man vill göra med burken.... Hur tänke de nu....
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

På dells hemsida så kan man välja xp i alla fall.
Sedan om man vill ha en dell är en annan sak.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

"dell is hell.." Sa alltid vår sysadmin på förra jobbet...

Ähh.. visst kan Dell vara struliga, men jag har faktist en Dell hemma som har fungerat väldigt bra under rätt många år nu. Dell är inte bäst kanske, men så illa är de inte - tycker inte jag iaf.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Kan någon vänlig själ förklara vad Vista har som inte XP har, bortsett från användargränssnittet då som ju heller inte följer med den enklare versionen.
Jag har inte hittat en enda minsta sak som skulle vara bättre i Vista.
Att DirectX 10 endast ska släppas för Vista ser jag endast som ett sätt att tvinga på tonårsföräldrar en uppgradering. Finns knappast några tekniska hinder att släppa DX10 för XP. Lika så Halo 3.
Dessutom så säger alla praktiska speltester att XP med DX9 alltid är snabbare än Vista med DX10. Men det är ju med dagens befintliga spel.

Hejja Id Software med deras Tech5-motor som inte petar på en pinal i DX ö.h.t.. Fram för mer OpenGL! :)

Min åsikt är att M$ har nått sitt mål på OS-sidan redan med Windows XP. Det är stabilt och det ser snyggt ut. Nu är det liksom klart!
Nu tar de mer flexibla systemen över istället. ;)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

speakman skrev:
Min åsikt är att M$ har nått sitt mål på OS-sidan redan med Windows XP. Det är stabilt och det ser snyggt ut. Nu är det liksom klart!
Nu tar de mer flexibla systemen över istället. ;)
:D

Jodå, jag fick upp "the blue screen of death" på det "okrachbara" XP med... :D
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

SP2 då kanske :D

MS kan ha satt sin sista potatis snabbt om de inte rättar felen. Det krävs inte att de tappar mycket förrän många blir medvetna om konkurrenterna.

Windows har sen win95 levat mycket på sin användarvänlighet och kompabilitet med hårdvara. Tappar de här ja då kan en av grundstenarna vara puts väck.

XP tex är en ytterst bra produkt Vista i nuläget är det inte. Xp tyckte jag redan från början var värd uppgraderingen vista är det absolut inte.

Jag skriver på en dator med en etikett som det står "Windows Vista Capable" på. Tror jag struntar i det nåt år till måste ha 2 Gb internminne innan jag ens försöker. :hacker:
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Ganska intressant att studera datorhistoria faktiskt. Varför Microsoft slog igenom och inte Apple till exempel.

Lätt att klanka ner på Microsoft men även om Linux/Apple/etc vilket annat företag som hellst hade blivit standard hade de säkert inte skrivit fullkomligt felfria operativsystem heller. Titta bara på Compaq tex..

Själv har jag alltid använt Microsofts operativsystem, mer eller mindre ofrivilligt kanske. Sitter just nu och trivs med XP. Har aldrig haft några allvarliga problem med det och ser just nu ingen anledning till att byta.

Röstade Nej, de dör aldrig.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Vi får nog dras med MS länge. Tror faktiskt att MS är segare än IBM. Men Vista får vänta så länge som möjligt för mig i varje fall. MS brukar ha nått i rockärmen för det mesta. Det oroväckande är att de verkar smila mot linux.

Apple var för slutet, bara innersta kretsen fick titta in i heligheten. MS kom rätt i tiden när IBM öppnade upp med PC. Håller med att XP är värt medans Vista inte tillför valuta för pengarna.
Skriv svar