vilken config för att köra pic med extern kristall?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Tottish

Inlägg av Tottish »

Jag støtte på ett lite lustigt problem tidigare ifdag nær jag satt och kopplade. Jag skulle tro att det ær något med konigurations-bitarna.
Jag kør med denna bitconfiguration:

;Program Configuration Register 1
__CONFIG _CONFIG1, _CP_OFF & _CCP1_RB0 & _DEBUG_OFF & _WRT_PROTECT_OFF & _CPD_OFF & _LVP_OFF & _BODEN_OFF & _MCLR_ON & _PWRTE_ON & _WDT_OFF & _INTRC_IO

;Program Configuration Register 2
__CONFIG _CONFIG2, _IESO_OFF & _FCMEN_OFF

Det ær kopierat (och lite editerat før att passa de instællningar jag ønskade) ur ett exempel som jag faktiskt hittade, bortkommenterat. i botten på .INC-filen till den PIC16F88 som jag anvænde.
Med denna konfiguration så trodde jag att den intærna oscillatorn på 8MHz skulle anvændas.
Till min førvåning så blinkade min LED _betydligt_ långsammare æn StopWatch i MPLAB indikerat att den borde gøra. Efter lite trimmning av klockhastigheten i debuggern så fick jag StopWatch-værdena att stæmma någorlunda med mina fysiska resultat. Klockhastigheten stod då på 32kHz!
Visste inte ens om att det gick att køra PICarna så långsamt, om det nu ær det som har skett førståss =).

Någon som kan sprida lite ljus øver detta? Ville inte starta en ny tråd pga att det antagligen bara ær någon nybørjarmiss som jag har lyckats med och det var ju inte helt OT.

Tack!
/Tottish
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> _INTRC_IO

Det väljer i och för sig INTOSC, men 8 Mhz är *INTE* default hastighet !!
Se databladet där det talas om INTOSC, speciellt bilden "Register 4-2"...

> Klockhastigheten stod då på 32kHz!

Konstigt, det är *EXAKT* så som det är dokumenterat... :-)

Ännu ett fall där det slarvas med att sätta upp *alla* register som man vill ha dom. :-)
I det här fallet har det även slarvats med läsningen av databladet...
Skriv svar