Jag håller som bäst på att lära mig att använda PWM modulen i en 16f690. Jag har lyckats att generera EN pwm-signal ut. Sen har jag för dåligt på fötterna för att förstå dokumentationen.....jag tyckert det verkar som jag skulle kunna generera upp till 4 pwm-signaler. Jag fattar dock inte HUR. Det snackas om Half-bridge mode och annat som jag inet hänger med på.... Är det så att det ska gå att generera 4 oberoende av varandra pwm-signaler?
Nån som vet mera om detta eller vart jag kan hitta nån lättfattad info?
Jag håller också på som bäst med att försöka mig på PWM, håller med om att det är beskrivet lite kortfattat i databladet. I alla fall det datablad jag har, PIC16F887.
Det dokument som databladet hänvisar till (AN594 "Using the CCP-modules", eller nåt) finer jag dock betydligt mer pedagogiskt och utförligt. Sök på AN594 på Microchips hemsida och ladda hem den i .pdf är mitt tipps.
AN594 beskriver i och för sig CCP inte ECCP, men det spelar mindre roll.
PWM delen där är ganska kortfattad och innehåller i princip
samma sak som databladet. Det som AN594 tillför är väl kodexemplet.
Sen så ger ju "11.3.7 SETUP FOR PWM OPERATION" en steg-för-steg
beskrivning av hur PWM sätts upp. Motsvarande för 887 är 11.5.7.
Å fasen. Dær ser man. Det var bara jag som var dålig på att læsa databladet. Jag vet inte riktigt vart jag læste det och jag hittar det inte igen men den beskrivning av PWM i det kaptlet du hænvisar till, Sodjan, ær ju mycket utførlig. Skulle vara ett enkelt kodexempel som man saknar som nybørjare då...
Jaja, det var alltså bara jag som klantat till det. Får væl gømma mig bakom att jag ær ny på det hær då... =)
Lätt att missa.
ECCP innebär ju bl.a att PWM moulen har 4 utgångar, men de drivs
alltså från samma PWM modul. Tanken är att direkt få färdiga
styrsignaler för halv/hel H-bryggor med deadband o.s.v programmerbart.
Men kör man den bara som en vanlig CCP med en utgång så, tja, då
har men en utgång...
Bästa "CCP" eller PWM-generatorn har nog annars propellern då man utan problem kan köra flera (många) PWM, men olika eller samma frekvens väldigt smidigt - Bara att offra en COG på jobbet, man har ju gott om dem
Tack för alla svar.
Det var ju den funktionalitet som Bengt-re beskriver som jag var ute efter och jag visste inget om h-bryggor och vad dom används till. Men nu vet jag! Bra och enkel förklaring i nedanstående länk.
Sen, oavsett vad hårdvaru-PWM modulen klarar eller inte klarar, så
är det naturligtsvis oftast inget större problem att köra valfritt antal
PWM kanaler från programvaran...
Nej, självklart inte - har använt pic10f som pwm-generator, men så länge man klarar sig på en eller möjligen två kanaler så är CCP i picarna väldigt bra - enkel och smidig med vettig upplösning. Att kunna PLLá upp den i de applikationer där man kör med långsam klocka lär man väl få drömma om, men i stort en mycket väl fungerande PWM.
Stora skillnaden med propellern (och andra snabba uC) är att man faktist kan använda PWM som sigma/delta omvandlare på ett vettigt sätt. En annan skillnad är just om man vill ha många PWM-kanaler - visst går det göra 8 PWM kanaler i mjukvara med en pic, men det finns alltid en strulfaktor när man skall få ihop koden om uC skall göra mycket annat förutom att generare PWM.