Jag vill lära mig lite om microprocessorer
Det är såhär att jag brinner för att ständigt lära mig mera om datorer och när jag hittar något nytt vill jag bara lära mig mera.
kom in på en tråd som handlade om microprocessorn men det fattade jag inte just då.
i tråden så fann jag en bild (http://www.imageupload.se/files/070913/8721pic processor.PNG) som tydligen skulle förklara hur en microprocessor jobbar.
Men av att ha suttit och tittat på den i ett någon halv timma, timma fattar jag fort farande ingen ting.
Blir så frustrerad, så nu undrar jag om någon vänlig stjäl har lust att befria mig ifrån detta och ge mig en liten farklaring på vad som händer på bilden och kanske även vad någon term hit eller dit står för.
Tack på för hand
Hur arbetar en Pic18F2X2?
Är aningen trött men för mig ser det ut mer som att bilden visar HUR processorn är uppbyggd. Bilden är för övrigt tagen ur databladet för en PIC.
Du kan med fördel läsa igenom detta så kanske du förstår mer.
Om du vill veta mer om hur processorn fungerar internt dvs hur den skickar data genom de interna bussarna, hur portar osv är uppbyggda och hur A/D omvandlare är byggda så får du nog fråga mer specifikt då förklaringar av sådant lätt kan bli oöverskådligt.
Du kan med fördel läsa igenom detta så kanske du förstår mer.
Om du vill veta mer om hur processorn fungerar internt dvs hur den skickar data genom de interna bussarna, hur portar osv är uppbyggda och hur A/D omvandlare är byggda så får du nog fråga mer specifikt då förklaringar av sådant lätt kan bli oöverskådligt.