kopiering av telefon

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Electricguy

kopiering av telefon

Inlägg av Electricguy »

nu vet jag inte om det är rätt forum. men iaf så har jag hört att man ska kunna kopiera innehållet från en annans mobil till en bärbar dator med hjälp av nån liten pryl men jag undrar om man kan köpa en sådan nånstans??

(det är lagligt) :wink:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har ett sånt kabel till mina telefoner, det följde med då jag köpte dom. Det är bara ett mini-USB kabel.

Dessa kablar finns till nära nog alla telefoner så du får nog vara lite mer specifik...

Vilket innehåll ska kopieras?
bara_hence

Inlägg av bara_hence »

Usb kabel, bluetooth eller IR är tre vägar att gå.. Jag hade köpt ett bluetooth "öga" till datan för att inte låsa mig till en sorts mobil som man gör om man köper kabel.. De förutsätter givetvis att mobilen du ska kopiera från och till har bluetooth....

EDIT: Sen beror det ju på om man hade tänkt kopiera inställningar och hela baletten kanske kabel är enda vägen att gå så var det med siemens iaf...
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

om vi säger såhär. om man tänker sig att man sätter sig på ett cafe med en bärbar dator och söker upp alla blutooth man kan hitta och sen ska det gå att kopiera sms tfn-nummer...rubbet till datorn, till och med avlyssna samtalen utan att den "drabbade" vet det :D
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Har du någon teknik så att man slipper att lyssna också?
syltkaka

Inlägg av syltkaka »

Eftersom jag inte önskar bli utsatt för något likande själv så tänker jag heller inte komma med något råd.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag tror knappt att det går. Det vore väldigt korkat av tillverkarna om de inte byggt bort detta.

edit: Nästan varje tråd du gör, Rifakungen, handlar om något olagligt eller farligt. Jag börjar tvivla på att det bara är för att du "är intresserad av lite av varje"...

edit 2: ..och även om det nu verkligen bara skulle vara så, så finns det andra som kan använda informationen felaktigt.

Litet axplock av dina trådar: spränga kondingar, starta inspelning när någon pratar, störningsprylar, och nu avlyssna andras telefoner...... suck.

edit 3: "(det är lagligt)" Att kopiera innehållet från någons telefon utan att de vet om det?? Knappast.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

då juger dom på discovery för det var englands bästa it expert som sa det så du får tro vad du vill
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Det går, dock inte mera (förklaring följer). T.ex. Nokia 6310i med gamla fw-versioner hade detta problem. Finns program till datorer och mobiltelefoner som man kan tanka sms, kalender, skicka sms, ringa från andras telefoner osv.
Att avlyssna gick inte med det program jag hade till telefonen, tvivlar lite på om det går.
Telefonen slår av högtalaren i telefonen när man aktiverar bluetooth-handsfree. Så ifall du hör något, så hör inte personen som pratar i telefonen.

Nu fungerar dessa program inte mera, då mobiltelefontillverkarna väldigt snabbt täppte till hålen. Telefonerna det fungerade med är ca 5 år gamla, och de flesta har nyare telefoner än det.
Dessutom har de flesta avstängt bluetooth, då det drar väldigt mycket energi.

Klart det går idag fortfarande, men ifall du inte ens klarade av att Googla fram information och program, så är det inget för dig.
Satsa hellre på något konstruktivt. Vill du vara destruktiv, så var det mot dig själv och inte mot andra.

Och hur bestämmer man vem som är bästa IT-experten i ett land?
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Och hur bestämmer man vem som är bästa IT-experten i ett land?
Trodde det va SEB?
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Rifakungen skrev:då juger dom på discovery för det var englands bästa it expert som sa det så du får tro vad du vill
Och du bor i England?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

nee skulle jag de???? :?:
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Tja, varför skulle annars englands lagar gälla där du bor?
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Man får göra det du säger sålänge ägaren av telefonen gått med på det. Annars är det dataintrång. I fallet med Beyond Tomorrow-programmet på discovery, så var det hela "uppdiktat", och dom båda hade kommit överens om kopieringen, bara just för programmets skull.
(har du inte märkt att när det hela var klart så gick ju tjejen fram till killen och frågade vad han hade fått fram).
Troligen har dom liknande dataintrångslagar i england.

Obs: ägaren av telefonen, inte brukaren av telefonen, även om brukare = ägare i de flesta fall.
Så om arbetsgivaren lånar ut arbetstelefoner till sina anställda så får arbetsgivaren göra sådana kopieringar som beskrivs utan att det klassas som dataintrång.
Dock kan det bli en fråga om PUL om man kan identifiera vilka anställda den kopierade informationen tillhör, men detta kan man lösa genom ett samtycke-paragraf i anställningsavtalet.

Däremot om man lånar ut en telefon i privat syfte till någon annan så är det fritt fram, eftersom detta täcks av paragraf 6 i PUL.
larsson

Inlägg av larsson »

Rifakungen skrev:då juger dom på discovery för det var englands bästa it expert som sa det så du får tro vad du vill
Discovery kan vara kul att kika på, men man skall ta många av deras fakta med en nypa salt. I första hand är det underhållning, i andra hand fakta. Precis som Herman Lindqvists historia.

Och det där med mer eller mindre självutnämnda experter. Många av dem verkar vara befattningshavare som egentligen inte har så mycket "hands-on" erfarenhet eller förankring i verkligheten. Ibland blir det farsartat. Minns ni den där svenske "experten" för några år sedan som sade att man kunde avlyssna alla mobiler bara genom att ringa till dem? Han var nån ganska hög chef tror jag och jobbade på nåt militärt eller hemligt. Ett par dagar senare fick han dementera med svansen mellan benen. Detaljerna har flugit mig ur minnet nu, men det var ett väldigt hallå när han "avslöjade" mobilernas brister. Snacka om att göra bort sig...
Skriv svar