Varvräknare med kabel!
- PHermansson
- EF Sponsor
- Inlägg: 4340
- Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
- Ort: Särestad Grästorp
- Kontakt:
Varvräknare med kabel!
Även jag har blivit sugen på att bygga varvräknare, äntligen en användning för en PIC i tvåtaktaren.
Har kollat på tråden om räknare utan kabel, denna idé tror jag jag står över då spänningen i tvåtaktaren inte är direkt vacker med mycket störningar från alla håll och kanter.
En köpt varvräknare kommer inte på fråga, de nya som säljs klarar inte tre cylindrar. Om man skulle ha tur och hitta en originalräknare lär den kosta alldeles för mycket.
De vanliga räknarna är dessutom inte särskilt snygga, tänkte mig därför en liten enhet med 2-4 små 7-segmentsdisplayer i instrumentbrädans underkant.
Planerna så här långt:
Varvtalsavkänning - krets på tändspolens minussida.
Processor - PIC16F628
Språk: C, inte mikroC men kanske C18?
Display - 2-4 små 7-segmentsdisplayer. Fyra är tydligast, men egentligen räcker det me två och visa varv*100.
Har kollat på tråden om räknare utan kabel, denna idé tror jag jag står över då spänningen i tvåtaktaren inte är direkt vacker med mycket störningar från alla håll och kanter.
En köpt varvräknare kommer inte på fråga, de nya som säljs klarar inte tre cylindrar. Om man skulle ha tur och hitta en originalräknare lär den kosta alldeles för mycket.
De vanliga räknarna är dessutom inte särskilt snygga, tänkte mig därför en liten enhet med 2-4 små 7-segmentsdisplayer i instrumentbrädans underkant.
Planerna så här långt:
Varvtalsavkänning - krets på tändspolens minussida.
Processor - PIC16F628
Språk: C, inte mikroC men kanske C18?
Display - 2-4 små 7-segmentsdisplayer. Fyra är tydligast, men egentligen räcker det me två och visa varv*100.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Inlägg: 4340
- Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
- Ort: Särestad Grästorp
- Kontakt:
Det går att trimma en "vanlig" varvräknare till att visa rätt, det är bara att byta ut ett motstånd.
En gammal SAAB ska inte förfulas med digitalgrejer om det inte är för att ha en gammal bil med nyaste elektroniken i på allt.
Varvräknare som kan kopplas om till olika cylinderantal har bara en brytare som väljer mellan 2 motståndsvärden och detta borde ju vara till att "trimma"
En gammal SAAB ska inte förfulas med digitalgrejer om det inte är för att ha en gammal bil med nyaste elektroniken i på allt.
Varvräknare som kan kopplas om till olika cylinderantal har bara en brytare som väljer mellan 2 motståndsvärden och detta borde ju vara till att "trimma"
- PHermansson
- EF Sponsor
- Inlägg: 4340
- Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
- Ort: Särestad Grästorp
- Kontakt:
Men jag vidhåller det fortfarande... en rund analog räknare skulle synas och störa mer...
Tanken är ju att gömma det hela så att den bara syns från förarplats vid färd, en liten display på säg 12x30 millimeter... i underkant av panelen:

Jag tänker mig absolut inte något blaffigt så att det ser ut som en sen 80-talare...
Tanken är ju att gömma det hela så att den bara syns från förarplats vid färd, en liten display på säg 12x30 millimeter... i underkant av panelen:
Jag tänker mig absolut inte något blaffigt så att det ser ut som en sen 80-talare...
- PHermansson
- EF Sponsor
- Inlägg: 4340
- Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
- Ort: Särestad Grästorp
- Kontakt:
Den var ju avsevärd trevligare faktisk.....
Mätmetoden beror självklart på önskat noggrannhet och uppdateringsfrekvens.
Om man räknar-pulser-i-viss-tid och ska ha en upplösning på 10 RPM måste man räkna i 2 sek om man får 3 pulser/varv, med 1 puls/varv blir det självklart 6 sekunders uppdateringshastighet och det är "lite" sunkigt tycker jag, man hinner varva upp ordentligt under 6 sekunder.
Alltså vill jag förespråka att mäta tiden mellan pulser under ett antal varv, säg 2-4 varv. Är man riktig ambitiös skapar man en flytande medelvärdesbildning under t.ex. 8 varv, då får man snabb respons, "stabilt" värde osv. och det är inte så himla mycket krångligare. 8 varv då man lätt kan dela med 8, det är ju bara att shifta lite bits.
Mätmetoden beror självklart på önskat noggrannhet och uppdateringsfrekvens.
Om man räknar-pulser-i-viss-tid och ska ha en upplösning på 10 RPM måste man räkna i 2 sek om man får 3 pulser/varv, med 1 puls/varv blir det självklart 6 sekunders uppdateringshastighet och det är "lite" sunkigt tycker jag, man hinner varva upp ordentligt under 6 sekunder.
Alltså vill jag förespråka att mäta tiden mellan pulser under ett antal varv, säg 2-4 varv. Är man riktig ambitiös skapar man en flytande medelvärdesbildning under t.ex. 8 varv, då får man snabb respons, "stabilt" värde osv. och det är inte så himla mycket krångligare. 8 varv då man lätt kan dela med 8, det är ju bara att shifta lite bits.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Inlägg: 4340
- Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
- Ort: Särestad Grästorp
- Kontakt:
- PHermansson
- EF Sponsor
- Inlägg: 4340
- Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
- Ort: Särestad Grästorp
- Kontakt:
- PHermansson
- EF Sponsor
- Inlägg: 4340
- Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
- Ort: Särestad Grästorp
- Kontakt:
Sant, enkelt! Tror det ligger en 16F88 och skräpar någonstans, borde funka. Får ta och beställa en display, rita schema och bygga!
Yttertemperaturmätare? Varför inte
Mätaren visar vanligtvis varvtalet, trycker man på en liten knapp så kommer batterispänningen. Ett tryck till så visas temp. Ett tredje tryck så?
Yttertemperaturmätare? Varför inte

Mätaren visar vanligtvis varvtalet, trycker man på en liten knapp så kommer batterispänningen. Ett tryck till så visas temp. Ett tredje tryck så?