Jag skall koppla en potentiometer till en AD-omvandlare som är kopplad till en PC. Nu skulle jag även vilja att när potentiometern är i mitten så skall en lysdiod tändas och indikera detta.
Min tanke är att använda en stereo-potentiometer där den andra kanalen är kopplad till någon komparator koppling eller liknande.
Någon som har gjort något liknande eller har tips på någon länk ?
Detektera mitten på en potentiometer.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Jag har gjort ungefär likadant, fast det var en PIC istället för PC.
Jag ställde poten i mitten (Ohm-mätte benen) och kopplade sedan in den.
Läste av vad som kom ut från AD-omvandlaren och använde detta värde som "mitten-detektering". Typ: OM AD-värde >= 125 AND <= 129 THEN tänd lysdiod..
Men annars går det med en komparator/OP och en stereopot.
Använd den ena banan till AD'n och den andra som spänningsdelare där mittuttaget går till ena komparator-ingången. Den andra komparator-ingången till en annan spänningsdelare med en liten trimpot. Utgången på komparatorn till motstånd och lysdiod. Kanske nåt sånt?
Annars finns det ju lotech-lösningar som att använda en pot-ratt med ett streck på...
Jag ställde poten i mitten (Ohm-mätte benen) och kopplade sedan in den.
Läste av vad som kom ut från AD-omvandlaren och använde detta värde som "mitten-detektering". Typ: OM AD-värde >= 125 AND <= 129 THEN tänd lysdiod..

Men annars går det med en komparator/OP och en stereopot.
Använd den ena banan till AD'n och den andra som spänningsdelare där mittuttaget går till ena komparator-ingången. Den andra komparator-ingången till en annan spänningsdelare med en liten trimpot. Utgången på komparatorn till motstånd och lysdiod. Kanske nåt sånt?

Annars finns det ju lotech-lösningar som att använda en pot-ratt med ett streck på...