Vilken OCR programvara?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
limpan4all

Vilken OCR programvara?

Inlägg av limpan4all »

Jag funderar på att skaffa mig en OCR programvara och undrar vilken.
Jag har inte använt OCR programvaror de senaste 10 åren men det börjar bli dags igen.
Är det någon som har erfarenheter som är nyare?
Fick just ett mail från WINZIP som tydligen gått i säng med Omnipage och har någon sorts specialpris på Omnipage 16 99USD så det är en kandidat.
Sen så har vi Readiris. Och sen finns ju den hemskaste av de alla den inbygda i Office 2007, någon som provat?

EDIT: Microsoftvarianten går bort, tydligen så rekommenderar dom uppgradering till Omnipage 16 för seriöst arbete.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Vad har du för scanner? Ibland brukar det följa med (eller gå att ladda ner) mjukvara för OCR.

Jag använder ett program som följde med HP PSC-1315.
Fungerar utmärkt även till handskriven text.
Så länge man skriver med stora bokstäver (versaler) så misstolkar det aldrig något.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

HP6270 köpt 97. Jo det följde med, men med ca 90% rätt så blir OCR oanvändbart. Därför denna fråga.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det var ett tag sedan jag provade - men ryska (tror jag) Abbyy finereader fungerar fasen så mycket bättre än Omnipage, som jag betraktar som nästan oavändbar, då det till skillnad från Abbyy inte hanterar svenska och andra språks tecken så bra, samt inte tål sneda rader hur man än försöker träna OCR:n - det är det vanliga - det finns ingen annan språk än amerikanska för Omnipage, och sedan i eftehand upptäckt och försökt kasta in andra språks specialtecken medans konstruktörerna bakom Abbyy vet att det är lite mer än så med sin krylliska och är kort sagt lite mera 'europeiskt' anpassad redan från början.

Har för mig att Abbyy fins som en ganska generös demo och den kostade i alla fall inte förr så mycket pengar om man vill köra skarpt. Abby är värd att betala för om man kör lite mera regelbundet, medans inte ens gratis är tillräkligt billigt för Omnipage IMHO...

---
Skriv svar