Slutsteg beter sig konstigt.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5891
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Slutsteg beter sig konstigt.

Inlägg av MNorrgren »

Satt och pillade med mitt slutsteg härromdagen, igår var det nog kanske men iaf.

Det är ett gammalt steg, med mycket komponenter, knappt några inbyggda kretsar alls.

Men iaf, satt och höll på med att byta kylflänsar till det. Ska bygga ny "låda" till det. Bilder kommer japps.

Men skulle starta det för att se så inte var någon kortis nånstans.

Men nu fick jag ett märkligt fel, när jag sätter på det, blinkar power led'n, regelbundet. Samt att det drar för mycket ström, hade bara kopplat in mitt spänningsagg för att driva det så länge, med strömbegränsning som tur var.

Men det drar rätt mycket, på 7,5 volt in till steget drar det nämare en amp. Vilket inte är rätt, det ska dra runt 0,8 amp vid 20 volt in. Så nåt är knas.


Jag misstänker att det kan vara en av likriktarna, eller en trissa till spänningsomvandlaren. Som drar upp inspänningen från 20 volt in upp till 70 volt.

Körde utan kylfläns, då märkte jag att en av de trissor som är till spännningsomvandlaren blev mycket varmare än de andra 3. Samt att en av utgångstrissorna på ena kanalen blev varm den med.

Svårt att säga på rak arm men nån som har en aning om vad det kan vara. ?????????'


Bilder kan läggas upp , men det syns inte något...'

Micke
Mindmapper
Inlägg: 7122
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

Är det överhuvudtaget specat att fungera vid 7,5V?
Switchmode nätdelar har en nedre gräns för funktion.
20V låter som en lite udda inspänning också tycker jag. Det är inte designat för bilbruk som det låter.
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

Klassisk felsökning med voltmeter och oscilloskop - man får bryta upp kretsarna i mindre och mindre funktionsblock tills man identifierat problemet. Då en utgångstrissa blir varm så kan man anta att den har problem av något slag - lossa dess strömförsörjning på något sätt och se om strömförsörjningsgrenen som matar detta fortfarande blir varm och om spänningen återgår till det förväntade - om så har du identifierat problemet till sluttrissan.

att spänningarna nu är lägre än förväntat kan beror på att switcharna pga. kortis någonstans nu bara går i sk. hick-mode med korta körtider och långa viloperioder just för att grejorna och nätagget i sig inte skall brinna upp... - var glad att du har identifierat den varma utgångstrissan - då har du något att utgå ifrån - kortis bruka sällan ge värme just där det sker...

Slutrissan kan i sin tur var just trasig, eller att den styrs fel av kretsarna innan tex. ev DC-biasering - bryt upp (och ev. terminera korrekt om det är risk för att ta upp brum från omgivningen eller går i självsvänging pga. anslutningen hänger fritt i luften) och koppla in strömmen igen (kanske från labbagregat istället och med strömgräns) och se om trissan fortfarande går i kortis etc. etc. och så håller man på.

I sådana sammanhang är det nästan livsnödvändigt att ha schemor på förstärkaren - eller att göra sig en sådan i värsta fallet genom att följa ledare och identifiera komponenter - är det motkopplade system så kan delarna fungera utmärkt när dom är separerade och problem uppkommer bara när allt är ihopkopplade igen - då måste man ha schema för att förstå hur motkoppling etc. fungerar!!

Schema är också viktigt så man ser hur man kan separera funktionsblocken utan att det ställer till med skador (som 70-volt DC genom högtalare om ingången lämnas öppen - tex. om trissan skall jordas, lämnas öppen eller kopplas till plusmating för att den skall sluta leda mm. vad som händer med dom andra trissorna etc.

felsökning är lite av en konst och man måste ha en vilja att förstå hur det fungerar och därifrån se vad som hindrar funktionen och åtgärda det - det är lite pusseläggning ibland.
Skriv svar