Vi införskaffade ett gammalt Nintendo 8-bit(det enda tvspelet jag har tyckt varit lite roligt ibland - och passade till barnen när de kommer i åldern), eller vi har 2 men det ena spelet beter sig lustigt! Det är fördröjning när man ska trycka på något.
Tex Man ska hoppa med en gubbe och trycker kort(inte håller in alltså) på knappen för att den ska hoppa så dröjer det 3 sek innan den faktiskt gör det, jag trodde i min enfald att det var kontrollerna men det blir samma med de andra vi har! Fördröjningen gäller alla spel till den..
Vad kan det vara? Kristall? eller de kan väl inte sakta ner? det är inga andra lustigheter med spelet men det går ju inte att spela när det är den fördröjningen på det....
Lustigt beteende på NES 8-bit
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Är det bara i spelet, eller i menyer också?
Tänkte om det var nånting med avläsningen av handkontrollen. Har för mig kommunikationen sker seriellt, mha skiftregister. Om det är nån buffert på moderkortet som läses av väldigt sakta pga nån långsam klockpuls...
Fast då borde all manövrering ha samma fördröjning.
Tänkte om det var nånting med avläsningen av handkontrollen. Har för mig kommunikationen sker seriellt, mha skiftregister. Om det är nån buffert på moderkortet som läses av väldigt sakta pga nån långsam klockpuls...
Fast då borde all manövrering ha samma fördröjning.

All manövrering har samma fördröjning, både i menyer och i spelet.. och alltid samma tids längd på fördröjningen med!
Spelen går ju i normal takt så jag funderade på om det är separerade de där, nu är det ju inte SMB på de här klassikerna så jag ska nog kanske ta och titta ut om jag kan hitta kristaller i den och byta ut dem?
Upptäckte en annan lite irriterande grej, ljuspistolen fungerar inte på min 100Hz tv, jag som trodde att det bara var så på LCD och plasma..
Bilden inverteras tydligen när man skjuter, men inte blir det halva tiden på inverteringen bara för att det är 100Hz?
Spelen går ju i normal takt så jag funderade på om det är separerade de där, nu är det ju inte SMB på de här klassikerna så jag ska nog kanske ta och titta ut om jag kan hitta kristaller i den och byta ut dem?
Upptäckte en annan lite irriterande grej, ljuspistolen fungerar inte på min 100Hz tv, jag som trodde att det bara var så på LCD och plasma..
Bilden inverteras tydligen när man skjuter, men inte blir det halva tiden på inverteringen bara för att det är 100Hz?
haha, 100 Hz-TV - klart att det blir fel om spelet bygger ett system som baserar sig på 50 Hz TV och fototrissan i 'pistolen' väntar sig en uppljusning tidmässigt beroende var den tittar på skärmytan - med dubbelbuffring i TV:n och visning i dubbel takt så spricker hela den algoritmen...
Nästan varenda videochip på den tiden hade en ljuspennaingång just för att kunna jämföra ett omslag (mörk-> ljus) med vad pixelklockan stod just då och på så sätt kunde man ganska noga ange positionen på skärmen pennan tittade på - byter man TV-system till en med dubbelbuffring och 100 Hz uppdatering eller alla punkter lyser hela tiden som LCD/plasma så fungerar inte den här tekniken övh.
För sådant här hjälper inte några kristallbyten utan man får vackert köpa en tjock-TV med klassisk 50-Hz direktvisning utan digitalsnusk som behandlar bilden.
Nästan varenda videochip på den tiden hade en ljuspennaingång just för att kunna jämföra ett omslag (mörk-> ljus) med vad pixelklockan stod just då och på så sätt kunde man ganska noga ange positionen på skärmen pennan tittade på - byter man TV-system till en med dubbelbuffring och 100 Hz uppdatering eller alla punkter lyser hela tiden som LCD/plasma så fungerar inte den här tekniken övh.
För sådant här hjälper inte några kristallbyten utan man får vackert köpa en tjock-TV med klassisk 50-Hz direktvisning utan digitalsnusk som behandlar bilden.
xxargs: Jag tror inte att det skulle fungera att byta kristall heller
jag uppskattar att du tar dig tid att svara på frågor men som du ser om du läser igen så är det 2 separata frågor i tråden - en handlar om att kontrollerna reagerar 3 sek efter tryck - därvid teorin om kristallen- och en bisak var att pistolen inte fungerar med en 100Hz tv, jag hade läst innan att det fungerade på en del apparater med 100Hz men då måste de vara "oäktingar" eller?
Nu är det inget jätteproblem då jag har en nätan oanvända 26" 50Hz med som jag får släpa fram, men det hade varit lite roligare med en 32" tv...
Har inte hunnit skruva upp spelet ännu för att kolla ev kristaller, men hoppas på att jag ska hinna det nångång under veckan!

Nu är det inget jätteproblem då jag har en nätan oanvända 26" 50Hz med som jag får släpa fram, men det hade varit lite roligare med en 32" tv...
Har inte hunnit skruva upp spelet ännu för att kolla ev kristaller, men hoppas på att jag ska hinna det nångång under veckan!