Motor styrka till gående robot..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Motor styrka till gående robot..

Inlägg av squiz3r »

Jag tänkte bygga en gående robot, den ska gå passgång dvs. den lägger sig på mage och sen lyfter den sig fram en bit och lägger sig på mage igen..

Men min fråga är.. Jag funderade på dessa motorer, http://www.lynxmotion.com/Product.aspx? ... egoryID=11, men på den sidan står det att de orkar 8,8kg men i "full spec" bladet står det bara 1,14kg vilket är påtok för lite.. Vad är det som stämmer eller vad menar dem?? :S

Mvh..
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Stall torque är väl det vridmoment som krävs för att motorn ska stanna (kolla grafen i databladet).
Rated load är det vridmoment som man max får utsätta motorn för utan att motorn tar skada.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Okej.. Så då är det bara 1,14kg/cm man kan lyfta med den :(

Finns det några andra lätta motorer som klarar i alla fall 5kg?? De behöver inte vara riktigt så snabba..

Mvh..
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

5 kg/cm menar du? Blir väl ca 0.5 Nm. Finns många som klarar det (ett helt gäng i Elfa). Beror ju förstås på vad du menar med lätta...
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Där fanns ju facktiskt en del saker :) Men 500mNm är 0,5Nm? I så fall skulle 54-455-31 klara över 20kg/cm?! :D

Edit: den va ändå för lång :(
Edit2: nu hittade jag ett ställe där det står att 1kg-cm = 98mNm :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Någon som vet om man kan modda ett sånthär servo för kontunerlig drift?? Det är ju vattenskyddat så det kanske är helgjutet eller limmat eller något??

http://www.umearc.se/cgi-bin/articles.p ... ubgroup=66

Mvh. Daniel..
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Du kan ju använda helt vanliga rc-servon till de krafterna. Billigaste billiga servot kostar mindre än 200.- och klarar 3kg.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Men 3kg-cm är för lite, därför detta senare servo som klarar 6,5kg-cm :)
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

Nedväxling är inte aktuellt ?
xxargs

Inlägg av xxargs »

nlinus skrev:Stall torque är väl det vridmoment som krävs för att motorn ska stanna (kolla grafen i databladet).
Rated load är det vridmoment som man max får utsätta motorn för utan att motorn tar skada.

Jag tolkar att 'rated moment' är lasten motorn kan ta kontinuerligt utan att bli för varm. vid kortare stötigt last så kan den ta mera och då upp till > 8 kg/cm innan den stannar trots full spänning - men då bara under några sekunder.

Är man lite full i fan och med mätning av ström och spänning hela tiden så kan man på mjukvaruväg gör en termisk budget så om man har mätt tung drift (hög medelström) under en viss tid så vet man att motorns rotor borde vara jäkligt varm och man får slå av på takten helt enkelt tills det har svalnat lite - en termoelement på motorn är en hjälp i övervakningen i avseende temperatur under längre tidsperioder - men inte för att skydda en nära låst rotor med full ström under 30 sekunder....

hur länge du kan köra med full spänning och nära låst rotor får du prova dig fram - näsan är nog en bra indikator när det börja lukta lite varmt så se till att ha tiduret tillgängling mellan påslag och det börja lukta (då menar jag inte köra tills det börja ryka...). i värsta fall får du offra en sådan motor i dessa tester... ;-)

Diagrammen är till hjälp, men det är lite synd att de inte har skrivit ut några termiska konstanter a temperaturhöjning per sekund på kopparlindningen i rotorn vid låst och nära låst rotor och full ström och dess avsvalningatakt mot motorkapslingen - med dessa så kan man köra elakt men ändå inte så att järn och lindningstemperatur blir allt för höga genom dynamiskt efter temperaturen införda lämpliga viloperioder mellan belastningspulserna.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Mja.. Så kan det också vara.

Om det går att modda ett sånt servo får det nog bli det, om det inte finns något starkare servo som inte kostar en förmögenhet, nån som vet/har tipps??

Edit: cryptomaster: Helst inte, det blir så kompliserat :(

Man bli lite sugen på ett sånthär istället :D http://www.umearc.se/cgi-bin/articles.p ... ubgroup=66
syltkaka

Inlägg av syltkaka »

Vad jag vet så brukar det inte vara något problem att modda så länge dreven inte är helgjutna på någon del eller det inte finns något material alls. Har varit med om båda.

300kr verkar mkt pengar. Kolla här http://www.airmedia.se/index.php?act=vi ... ductId=428. Eller kanske www.rztec.se . Sålde inte sodjan servon också som är ganska kraftiga?

Airmedia finns i Skåne utanför Lund. Funkade bra att hämta hos honom. RzTec har ju 6,5kg/cm servo för 145 spänn.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

squiz3r skrev: Man bli lite sugen på ett sånthär istället :D http://www.umearc.se/cgi-bin/articles.p ... ubgroup=66

Det vet jag går att modda till kontinuerlig drift, har själv gjort det. Stark sak.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Sålde inte sodjan servon också som är ganska kraftiga?"

Japp, de här. Traxxas 2055. 5,7kg/cm. Jag köpte några stycken. Riktigt trevliga! :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Efter att ha tänkt mera så vill jag ha lite starkare servon så sodjans är tyvär för svaga.. :(

Men :) De på Airmedia, som drar 13kg-cm på 4,8v med mettaldrev och dubbla kullager låter riktigttrevliga och ett m,ycket bra pris tycker jag :D De är ju ganska snabba också! Så det får nog bli dem.

Gimbal: Då vet jag det om jag behöver ha ännu starkare nån gång :) Tack!

Mvh.. D.
Skriv svar