nlinus skrev:Stall torque är väl det vridmoment som krävs för att motorn ska stanna (kolla grafen i databladet).
Rated load är det vridmoment som man max får utsätta motorn för utan att motorn tar skada.
Jag tolkar att 'rated moment' är lasten motorn kan ta kontinuerligt utan att bli för varm. vid kortare stötigt last så kan den ta mera och då upp till > 8 kg/cm innan den stannar trots full spänning - men då bara under några sekunder.
Är man lite full i fan och med mätning av ström och spänning hela tiden så kan man på mjukvaruväg gör en termisk budget så om man har mätt tung drift (hög medelström) under en viss tid så vet man att motorns rotor borde vara jäkligt varm och man får slå av på takten helt enkelt tills det har svalnat lite - en termoelement på motorn är en hjälp i övervakningen i avseende temperatur under längre tidsperioder - men inte för att skydda en nära låst rotor med full ström under 30 sekunder....
hur länge du kan köra med full spänning och nära låst rotor får du prova dig fram - näsan är nog en bra indikator när det börja lukta lite varmt så se till att ha tiduret tillgängling mellan påslag och det börja lukta (då menar jag inte köra tills det börja ryka...). i värsta fall får du offra en sådan motor i dessa tester...
Diagrammen är till hjälp, men det är lite synd att de inte har skrivit ut några termiska konstanter a temperaturhöjning per sekund på kopparlindningen i rotorn vid låst och nära låst rotor och full ström och dess avsvalningatakt mot motorkapslingen - med dessa så kan man köra elakt men ändå inte så att järn och lindningstemperatur blir allt för höga genom dynamiskt efter temperaturen införda lämpliga viloperioder mellan belastningspulserna.