Effektivaste kylningen - Inblås eller utblås?
Effektivaste kylningen - Inblås eller utblås?
Håller på att bygga om en rc-båt från att haft två motorer på 2x40W till att den plötsligt har 2st motorer 200W. Detta gör att motorerna blir väldigt varma trots att det är brushlessmotorer.
Skrovet är extraförstärkt med glasfiber och polyamidplast så nu återstår bara kylningen.
Som ni ser på denna bilden:
http://home.vxu.se/taxsv97/victory.jpg
Finns det två ventilationshål (1)
Jag hade tänkt att vid (2) borra ett gäng hål inom en kvadrat av 40mmx40mm och sedan sätta en fläkt under där.
Tänkte även placera en fläkt vid motorerna, tex. bakom dem.
Varje motor har en alluminium-kylfläns på sig från en modifierad cpu-kylar-fläns.
Min fråga är nu: Åt vilket håll skall fläktarna blåsa för att bli effektivast?
Se denna bild för motorplacering:
http://home.vxu.se/taxsv97/motorplacering.jpg
Kan jag göra på något annat sätt för att få effektivare kylning?
Tack på förhand
Skrovet är extraförstärkt med glasfiber och polyamidplast så nu återstår bara kylningen.
Som ni ser på denna bilden:
http://home.vxu.se/taxsv97/victory.jpg
Finns det två ventilationshål (1)
Jag hade tänkt att vid (2) borra ett gäng hål inom en kvadrat av 40mmx40mm och sedan sätta en fläkt under där.
Tänkte även placera en fläkt vid motorerna, tex. bakom dem.
Varje motor har en alluminium-kylfläns på sig från en modifierad cpu-kylar-fläns.
Min fråga är nu: Åt vilket håll skall fläktarna blåsa för att bli effektivast?
Se denna bild för motorplacering:
http://home.vxu.se/taxsv97/motorplacering.jpg
Kan jag göra på något annat sätt för att få effektivare kylning?
Tack på förhand
- Greensilver
- Kontakt:
Det viktiga är hur många luftombyten/tidsenhet som du får samt att den luft som byts ut passerar kring det som du vill kyla. Har inte kikat på din bild men det känns som om övertryck i motorrummet är bättre än undertryck så förslagsvis sätter du fläkten så att den trycker in luft från lämpligaste (torraste) ställe. Luften kan sedan ventileras ut med frånluftsventiler utan att placeringen av dessa blir så kinkig.
Tror jag!
Tror jag!

- JimmyAndersson
- Kontakt:
Eftersom du ska ha så kraftiga motorer antar jag att det är tänkt att den ska gå fort. Är det inte risk att du får in en massa vatten genom ett så stort hål ?
Kan du inte montera motorerna i ett aluminumblock och sätta dit en heatpipe-kylare som kyls direkt i vattnet ? Det borde gå att sätta en plåt på undersidan av båten så du inte ökar strömningsmotståndet nämnvärt.
Kan du inte montera motorerna i ett aluminumblock och sätta dit en heatpipe-kylare som kyls direkt i vattnet ? Det borde gå att sätta en plåt på undersidan av båten så du inte ökar strömningsmotståndet nämnvärt.
Heatpipes fungerar som bäst (och i vissa fall enbart) om den delen på röret som värms upp är längst nere och den delen av röret som skall kylas är längst upp då den varma gasen som skapas stiger upp, kyls ner i toppen och då kondenseras och rinner ner igen i botten där då motorerna skulle varit. Vattnet som då skulle kylt den övre delen av röret är ju då där nere vid fel ände. Så då skulle man satt fast en kylfläns ovanpå skrovet utanför på toppen för bästa effektivitet, men jag tror nog inte det hade sett så speciellt fint ut, fast då hade man visserligen kunnat få hela skrovet vattentätt utan några hål i det.
Kom precis när skrev det att det ju finns 2 typer; den ena fungera i vilket läge som helst men inte den andra typen som fungerar sämre och i vissa fall som sagt knappt något på fel håll. Har dock för mig att den som fungerar i vilket läge som helst numera är den vanligaste typen.
Nja veke och veke, mer en porös sintrad metall har jag för mig som sitter i röret och som har ett hål i mitten som varm gas går upp i. När det kommer till toppan och blir till vätska så sugs vätskan in i den porösa metallen och när det sedan kommer till botten så är det ett lite lägre tryck där än vad vätskan har vilket skapar en tryckgradient vilket gör att det hela fungerar i princip som ett kylskåp i miniatyr. Eftersom röret i sig är likadant uppbyggd på toppen som botten så fungerar det också på vilket håll som helst, helt rätt.
Däremot menar jag mer att man inte kan ha värmen upptill och kylan där nere mot vattnet då vätskan i röret måste kunna rinna ner mot motorn som då skall kylas.
Nja veke och veke, mer en porös sintrad metall har jag för mig som sitter i röret och som har ett hål i mitten som varm gas går upp i. När det kommer till toppan och blir till vätska så sugs vätskan in i den porösa metallen och när det sedan kommer till botten så är det ett lite lägre tryck där än vad vätskan har vilket skapar en tryckgradient vilket gör att det hela fungerar i princip som ett kylskåp i miniatyr. Eftersom röret i sig är likadant uppbyggd på toppen som botten så fungerar det också på vilket håll som helst, helt rätt.

Däremot menar jag mer att man inte kan ha värmen upptill och kylan där nere mot vattnet då vätskan i röret måste kunna rinna ner mot motorn som då skall kylas.
Ok, ja då är det andra principer igång än jag får ihop och tänkte då mer på den varma gasen som bildas. Tänkte som så att varm gas går upp precis som varm luft stiger och inte sjunker nedåt men det fungerar visst annorlunda i dessa rör, där ser man. Det hela borde då i så fall baseras på tryck differentialer i röret som agerar pumpmekanism för annars får jag inte ihop det.