Lämpliga stegmotorer samt drivkort till denna fräs?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
isse

Lämpliga stegmotorer samt drivkort till denna fräs?

Inlägg av isse »

Tjenare jag håller på att bygga en liten fräs som jag skall fräsa plexiglas samt mindre träsaker i. Jag har ett kit från bergan.se med 3 st stegmotorer samt drivkortet men tänkte använda dessa till en mkt större fräs som jag skall bygga senare.
Så frågan är vad ni rekomenterar till denna lilla skapelse? Då detta är lite utav ett experiment så vill jag hålla kostaderna så låga som möjligt.

Här kommer en bild på fräsen som den ser ut nu. Har fått trapetsstänger samt muttrar idag och väntar på aluminium så att jag kan färdigställa z axeln.

http://img116.imageshack.us/my.php?image=frs1ro3.jpg

http://img510.imageshack.us/my.php?image=frs2sq8.jpg
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Vore bra intressant hur stor stigning du har på trapetsgängorna och om du hade tänkte dig direktdrift av gängstången eller en växel. Vilken matningshastighet och vilken diameter på fräsen spelar stor roll. Ser att du tänkt dig köra med en FERM kvalitets slip, så det blir nog inte mer än 3 mm i fräsdiameter. Sen beror det på massan på det bord du har tänkt ha till fräsen osv...
isse

Inlägg av isse »

Jag har stigning på 3 mm. Jag hade tänkt mig direktdrift av trapetsskruven. Fräshastigheten lär inte behöva vara svindlande hög direkt med tanke på hur klen spindelmotor jag har men tillräckligt hög för att plexiglaset smälter.
gotis

Inlägg av gotis »

Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Du får inte mycket bättre priser än vad jojje erbjuder, i alla fall inte på en bipolär drivare.

Dock kan man få motorer lite billigare om man letar runt utomlands på eBay, men akta dig för fraktkostnader...
isse

Inlägg av isse »

Efter lite funderingar så har jag beslutit mig för att använda jojjes kontrollkort samt motorer. Blir väl lite overkill till en sån liten enkel fräs men jag kan ju plocka ur motorerna och stoppa i en större fräs sen.

Tack för svaren iaf :)
Skriv svar