Hur driver jag en lysdiod med en elmotor som generator?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Skuffen

Hur driver jag en lysdiod med en elmotor som generator?

Inlägg av Skuffen »

Hej!
Jag skulle behöva ett tips om en enkel koppling för att driva en lysdiod med en elmotor (hobbyelmotor som ger ca 1 volt ut vid maxvarv)
Jag är absolut ingen fena på analog elektronik, så jag kom bara så långt att jag provade att använda en bc547 och ett 3 volts batteri för att höja spänningen... problemet är ju då elmotorns låga resistans... detta gör ju att basen på transistorn hela tiden får för hög spänning och gör att lysdioden är på hela tiden... Hur löser jag detta på enklaste sätt?
Tackasam för svar :-)
(Jag vill gärna att lysdioden börjar lysa redan när man snurrar på rotorn med väldigt låg hastighet, kanske med bara 100mV utspänning från motorn)
/Skuffen
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En OP skulle kunna lösa dina problem.

OP = operatios förstärkare. En IC som kan förstärka din signal så mycket du vill.
Skuffen

LM 386

Inlägg av Skuffen »

Skulle en LM 386 fungera, eller är den inte bra för likspänningar eftersom det är en audioförstärkare?
/Skuffen
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Visst LM 386 skulle funka men den är något överdriven. Råkar du ha en liggande?
Skuffen

En 386 över!

Inlägg av Skuffen »

Ja, jag har en liggande. Kollade på databladet och ser att förstärkningen på den i en standardkoppling ligger mellan 20 och 200 ggr beroende på kondensator mellan ben 1 och 8... Jag får testa och se om jag får det att fungera i morgon. Jag förmodar att jag väljer +input (ben 3) om jag kopplar positiv likspänning från motorn till det benet :-)
Skall jag bara ersätta högtalaren i kopplingen från databladet med lysdioden?
/Skuffen
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om du kopplar motorn mellan 2 och 3 och dioden mellan 5 och jord (4) en serie resistor till dioden är nog bra också. Men det borde räcka för att få det att funka.
Skuffen

Många tack :-)

Inlägg av Skuffen »

Tusen tack för hjälpen, jag återkommer under morgondagen med resultatet. Ha en bra dag och tack igen!
Skuffen
Skriv svar