Hej, jag blev lite inspererad av alla "el-leksaker" de har på teknikmagasinet, (man får en stöt av dem) så jag blev sugen på att bygga egen sån
Men hur ska man bygga den? Hur högspänning krävs? Hur gör man för att den inte ska bli farlig??
Kan man kanske använda elektroniken från en gammal engångskamera?? Där är väll högspänning uppladdat i en kondensator till blixten? Men fins det några risker med det då? Jag vill inte ha en jätta stark stöt, inte så stark som i ett djur staket i alla fall.
Du kan ju alltid använda en engångskamera, men du får sätta ett begränsningsmotstånd så du inte får så hög ström, sen SKALL DU ÄVEN PLOCKA BORT KONDENSATORN. Får du en stöt av den så kan det bli farligt.
Du kasnke måste modifiera om den lite om du plockar loss kondingen, men det finns ritningar på internet, kommer inte på nån adress nu men vet att jag såg det på nätet för ett tag sen.
okey Så man skall inte lagra högspänningen i en konding utan ta den direct från transformatorn?? På tal om det så har jag för mig att jag såg et djurstängsell aggregat i någom Allt Om Elektronik tidning för ett tagsedan.. Men den innehöl nog många komponenter jag inte har hemma, men mycket av dem kanke man kan få tag på i en enggr's kamera, det är väll samma princip??
med tre medspelare så går det bra under en 400kv ledning, då räcker det med långa kolfibermetspön, garanterat kul för dom som filmar några tiotals meter ifrån
säger bara , tändspole till bil och lite begränsning på det hela
Isolationsprovare även kallas megger funkar, det kittlas bara men har man svagt hjärta eller något annat konstigt kan det bli lite mer än bara kittling.
Engångskamera med begränsningsmotstånd borde funka. Personer med svagt hjärta/hjärtproblem/pacemaker etc, gör nog bäst att hålla sig borta.
Men ta som sagt bort kondensatorn, har råkat gett mig själv en kyss från en uppladad sådan av olika storlekar. Dom i engångskameror är inte särskilt stora, men dom som sitter i riktiga "slavblixtar" eller separata blixtar till kameror, dom är riktigt feta och gör nått fruktansvärt ont.
Fick en kyss av en sådan i vänster fingerspets, kände stöten kom nästan till axeln, så det var nära hjärtat, men hjärtat började slå i otakt och hårt ett tag efter, men sen stabilisera det sig.
När man känner en liten stickande kännsla, känns precis som om elektronerna letar efter en bra passage, när man hinner tänka att man känner det. Då är det försent och kyssen kommer strax efter.
Tog i ett elektriskt djurstängsel en gång. Vi var på ett sommarställe. Jag tror att jag var berusad och först inte märkte det. Det låter konstigt och jag minns inte detaljerna. Poängen är att jag hade stickningar i handen flera veckor, kanske månader, efter det. Jag vet inte om jag kan skylla på det i dag, men min ena hand är fortfarande inte helt perfekt, tror jag. När jag klappar med fingrarna mot handflatan får jag stickningar. Bara ena handen. Råkade ganska nyligen komma åt ett swichande nätaggregat med samma hand. Väldigt obehagligt. Denna gången var det mer domnat. Det satt i i dagar.
Engångskamera utan kondensator kan också vara lite farligt,
är rätt hög spänning.
När jag var yngre gjorde jag något liknande,
då råkade jag få tag i varsin tåt (kondensator bortplockad) från blixten i varje hand, tog ett tag innan jag lyckades släppa dom så strömmen bröts, efter det hade jag värk i bröstet ett par dagar.
Jag kommer ihåg att det känndes som att strömmen långsamt kröp
längs med vänster armen och upp mot bröstkorgen. Lite läskigt.
Alla såna "leksaker" från teknikmagasinet som jag sett är konstruerade så att det är näst intill omöjligt (åtminstone svårt) att få strömmen att gå in genom ena armen och ut genom andra. Antar att det är lite mer farligt om den passerar förbi hjärtat. Kan ju vara bra att tänka på.
En biltändspole kan ge hyffsade kyssar. Kom åt en sådan en gång. Var inte stöten i sig som gjorde ondast, men armen flög upp rätt kraftigt och handen träffade precis under en plåtförstärkning i motorhuven...
Meduza skrev:stöten om man lägger en uppladdad kondensator från engångskamera mot armen när man inte väntar sig det känns ORDENTLIGT!
Lyckades göra det på mig själv av misstag, hela armen kändes konstig en bra stund efter...
Senaste blixtolyckan:
Råkade pilla i min digitalkamera, olyckligtvis var kondingen uppladdad, fick stöten mellan långfingret och tummen i ena handen, fyfan vad det kändes i fingertopparna ett långt tag efter. Precis när jag tog veks handen ihop liksom av strömmen som aktiverade alla musklerna samtidigt, lyckligtvis föll kameran bara 1dm ner på bordet, så den överlevde.
Värsta kondensatorinblandade olyckan:
Hade lött ihop en spänningsmultiplikator mha kondensatorer och dioder, small på rätt kraftigt, tror den gav beräknat ca 5KV, iaf i ett olyckligt tillfälle råkade jag ladda ur den där genom mina 2 armar... lyckligtvis var den inte fullt laddad men fyfan vad det kändes, armarna domnade typ bort och jag blev småvirrig av shocken. Tror det var 20st 0.1µF kondingar, inte så kraftiga men stöten kändes iaf för det...
Har gjort sådana missar många gånger med såna små kondingar, och kamerablixtar.
Skulle göra ett projekt där vi belyste tavlor men framförallt statyer som rörde sig, lite kollage i annan form så att säga. Styrde 50 blixtar med datorn, och sen snurrade en staty och åkte längs en skena.
Int så mycket projekt men fick MVG för det iaf så. Lite för att se effekter med ljus, hade lite annt med men en annan gång.
Nåväl, satt och höll på dem dessa, hade några laddade liggandes för att bara kopplas in och prova. Men lade armen på en sådan, två små hål i armen:S.
Hade satt ihop 5 st för att få en massiv blixt. Höll den i ena handen och sladdar i andra, skulle lägga ner kondingarna på bordet, men tappar den och tar såklart på skenorna jag lödat dem på. Small så in i bara den, blev bara ljust för ögonen och hade otroligt ont i handen efter det, gick över tills dagen efter men märkte av det länge. Dock en konstig känsla, har förlorat känseln i en bit av ett finger sen jag fick en kniv genom tum-muskeln så att säga, .så det var en delvis smärta, mycket läskig känsla.
Gjorde en dundertabbe med stroben med, där har jag ca just nu 4400 µF på 600 volt. Det är åtta st 2200 µF, parallellkopplade i serier två och två.
Trodde de var urladdade... men det var dem ej, fick jag känna av senare.
de var som tur inte helt uppladdade, då hade det gått ritkigt illa. Men tog en sån i handen, la på bordet, skulle ända layouten på kortet. Och lade handleden på kodigen, ajajajaj, konsigt ryck i armen haha.
vet en sak man inte ska annvända , tändtrafo till oljebrännare, hadde en sådan att leka med för längesedan, två halvmeterlånga kablar , tappade dom och dom föll förbi vänsterarmen och gav mig en uppfriskande påminnelse om varför man ska vara försiktig med högspänning, jag kommer inte göra om den tabben frivilligt