5V spänningsregulator ger 2,5 V
5V spänningsregulator ger 2,5 V
Hej
Jag håller på med ett projekt där jag behöver ta 5V från datorn. Dessvärre upptäckte jag att datorn inte ger 5V över den röda kabeln, utan 6-6,3 volt, vilket är alldeles för mycket.
Jag kopplar in en 5V spänningsregulator tänkte jag. Jag köpte en L7805CV från kjell och co och kopplade in den. Ca 6 volt in i ben 1 (röd datorsladd) , mittenbenet till datorns jord (svart sladd) och mätte på tredje benet. Där får jag nu ut 2,5 volt istället för 5 volt. Jag gissar att det är något nybörjarfel jag gör. Men visst är den röda sladden +5V och den svarta sladden 0V?
I databöladet tycker de att man ska koppla en kondensator över inspänningen och utspänningen. Det kan väl inte vara avsaknaden av dessa som ger spänningsfallet? Jag har bara antagit att de är till för att få en stabilare likspänning.
Jag håller på med ett projekt där jag behöver ta 5V från datorn. Dessvärre upptäckte jag att datorn inte ger 5V över den röda kabeln, utan 6-6,3 volt, vilket är alldeles för mycket.
Jag kopplar in en 5V spänningsregulator tänkte jag. Jag köpte en L7805CV från kjell och co och kopplade in den. Ca 6 volt in i ben 1 (röd datorsladd) , mittenbenet till datorns jord (svart sladd) och mätte på tredje benet. Där får jag nu ut 2,5 volt istället för 5 volt. Jag gissar att det är något nybörjarfel jag gör. Men visst är den röda sladden +5V och den svarta sladden 0V?
I databöladet tycker de att man ska koppla en kondensator över inspänningen och utspänningen. Det kan väl inte vara avsaknaden av dessa som ger spänningsfallet? Jag har bara antagit att de är till för att få en stabilare likspänning.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Datornätaggregatet trivs inte att köra utan belastning - förmodligen därför du får för hög spänning. Sätt dit en 5W bleeder så har du säkert stabil inspänning.
7805 behöver mer "luft" än omkring en volt. 3V är lagom, men för att avgöra detta läs databladet på exakt din spänningsreg. Om du verkligen har över 6V belastat på ditt nätaggregat och verkligen behöver reglera ner detta så måste du ha en LDO-regulator - läs på respektive datablad hur stor skillnaden behöver vara då detta varierar mellan fabrikat och utspänningar. KOndensatorerna skall man alltid använda - risk finns annars att regulatorn blir instabil - läs databladet...
7805 behöver mer "luft" än omkring en volt. 3V är lagom, men för att avgöra detta läs databladet på exakt din spänningsreg. Om du verkligen har över 6V belastat på ditt nätaggregat och verkligen behöver reglera ner detta så måste du ha en LDO-regulator - läs på respektive datablad hur stor skillnaden behöver vara då detta varierar mellan fabrikat och utspänningar. KOndensatorerna skall man alltid använda - risk finns annars att regulatorn blir instabil - läs databladet...
-
Tja! Inte lätt att veta men en spänningsregulator har ett viss lägsta matningsspänning för att den skall kunna reglera spänningen. I ditt fall är det 2-2.5V över 5V och det står i databladet, klistrar in här:
Vd Dropout Voltage IO = 1A, TJ = 25°C, 2 - 2.5 V
Således behöver inspänningen vara minst 7-7.5V för att du ska få ut 5V. Det du behöver är en low dropout regulator med ett Vd på runt 0.5V
EDIT: Fan va alla e snabba
Vd Dropout Voltage IO = 1A, TJ = 25°C, 2 - 2.5 V
Således behöver inspänningen vara minst 7-7.5V för att du ska få ut 5V. Det du behöver är en low dropout regulator med ett Vd på runt 0.5V
EDIT: Fan va alla e snabba

Har du kopplat spänningregulatorn rätt så är ju 5,8V lite väl högt. Skulle nog tro att ditt mätinstrument inte är fullt fungerande.
Samma med nätaggets spänning, toleranserna ligger på 5% för 3,3V, 5V och 12V så dina 6,3V är även där lite för hög. Undrar nästan om inte 6,3V är tillräckligt för att nätagget ska slå ifrån pga överspänningsskydden?
Samma med nätaggets spänning, toleranserna ligger på 5% för 3,3V, 5V och 12V så dina 6,3V är även där lite för hög. Undrar nästan om inte 6,3V är tillräckligt för att nätagget ska slå ifrån pga överspänningsskydden?
Datorn röd
Det mesta är ju sagt i ämnet, men en dator som är igång
lämnar ganska exakt 5 V på röd tråd och 12 V på gul.
Dvs under belastning.! Du skall inte behöva krångla med regulator.
Använder med förkärlek gamla nätaggregat från PC för just 5 V och 12 V
Men det behövs lite belastning på ut V.
Moderna mätinstrumen belastar inte. Många Mohm braaaaaaa.
Fö. är 6.3 V ett klassiskt tal för glödspänning på våra kära ECC , PCL rör mfl.
lämnar ganska exakt 5 V på röd tråd och 12 V på gul.
Dvs under belastning.! Du skall inte behöva krångla med regulator.
Använder med förkärlek gamla nätaggregat från PC för just 5 V och 12 V
Men det behövs lite belastning på ut V.
Moderna mätinstrumen belastar inte. Många Mohm braaaaaaa.
Fö. är 6.3 V ett klassiskt tal för glödspänning på våra kära ECC , PCL rör mfl.
jo, jag håller med om att min mätare nog mäter fel. Det jag egentligen bryr mig om är att jag inte kan driva min krets (f.ö en adapter för att använda ljudkortet som oscillator http://www.siliconchip.com.au/cms/A_30518/article.html ) direkt från 5V kabeln i datorn, men jag kan driva den från 12V med spänningsregulator eller 3 st 1,5 V batterier, så uppenbarligen ger aggregatet för mycket spänning för kretsen, den kräver kanske för lite ström?
Spänningsregulatorn känns lite som en nödlösning, helst vill jag ta 5V från gameport kontakten. Ska prova med ett effektmotstånd parallellt över spänningskällan så fort jag hunnit köpa ett....
Spänningsregulatorn känns lite som en nödlösning, helst vill jag ta 5V från gameport kontakten. Ska prova med ett effektmotstånd parallellt över spänningskällan så fort jag hunnit köpa ett....
- prototypen
Jag testade att sätta ett 5 Ω 7 watts effektmotsånd parallelt över spänningskällan, och det funkade bra. Men motståndet blev väldigt varmt, och det kändes ganska onödigt att pumpa fem watt in i motståndet som bara blir onödig värmde. Jag testade med ett 220 Ω motstånd istället, och det funkade bra det med. Så nu är det löst på ett finfint sätt. Tack för all hjälp.bengt-re skrev:Datornätaggregatet trivs inte att köra utan belastning - förmodligen därför du får för hög spänning. Sätt dit en 5W bleeder så har du säkert stabil inspänning.
Om en 7805 ger ut 5,8V så kasta den för då är den trasig! Se datablad! Det finns många kretsar som bara kan leva i 4,75 till 5,25Volt! En fungerande 7805 ligger väl innom detta område!prototypen skrev:7805 kan visst ge 5,8 volt men det är helt obelastad och med hög inspänning.
En 78XX som ger för låg utspänning (bortsett att inspänning är för låg) kan självsvänga och U topp blir inte högre än xx volt, därmed sjunker U medel.
Prototypen