Sådärja, eftersom jag snubblade på en elektronisk trafo så kunde jag inte låta bli att koppla den till en TV-flyback och prova. Det visade sig fungera alldeles utmärkt.
men jag funderar på hur bra trafon klarar lindningen på flybacken??!!! ja menar det blir ju lixom generalkortis och sen funderar ja på om det kan funka med ett datornätagg ist??
Kortis ? Alla oanslutna lindningar är öppna så det blir ingen kortis. Det är möjligt att det går med ett datoraggregat, risken finns att switchfrekvensen är för hög. Du kan prova att ta ut spänningen från trafon i datoragget före dioden och i övrigt göra likadant som jag gjorde med den elektroniska trafon.
(Alltför) hög spänning bryter med sitt kraftiga elektriska fält ned isolering. Du kan ju ha coronaurladdningar - se till attt alla lödningar är fina och att det inte sticker ut trådar eller att lödningarna har spetsar. Att stryka shellack på osilorade ställen är en liten hjälp.
Det blir visst ett motstånd. Dels ett vanligt likströmsmotstånd (även koppartråd har resistans) men även ett ganska stort växelströmsmotstånd på grund av induktionen i spolen. Strömmen genom en spole kan ju inte ändras snabbt.