Kcam driver inte mina stegmotorer

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
isse

Kcam driver inte mina stegmotorer

Inlägg av isse »

Tjenare, Jag håller på att bygga en liten cnc fräs med kjell&co kort samt motorer. Problemet är att när jag försöker få liv i dom med programmet kcam så vibrerar det bara och axeln snurrar inte. Jag har satt X step pin till 2 samt X direction till pin 3 och på X enable står det NU på.

Vad kan det vara för fel?

Mvh isse
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Kan vara hur många fel som helst. För min del ligger fräsbygget bara i planeringsstadiet, men förfarandet när det gäller felsökandet är väl lika här, som i alla andra fall...

Börja med att försöka isolera felet, dvs ta reda på ungefär var det ligger.
Är mjukvaran korrekt inställd? Är parallellporten korrekt inställd (valt rätt port)?
Du kan ju försöka kolla detta genom att göra mätningar på stiften i porten.
Funkar kontrollkorten? De borde väl gå att köra manuellt med en pulsgenerator.
Är kopplingen mellan styrkorten och parallellporten korrekt?

Vad jag har läst här i forumet så är inte Kjelles kontrollkort allt för snabba. Går det att justera hastigheten i Kcam?

När du hittat ungefär var felet kan ligga blir det lite enklare att åtgärda det.
Vet inte hur pass bra Kcam är. De flesta här verkar köra med mach3. Det är gratis för program upp till 1000 rader (om jag inte minns fel), men kostar inte skjortan att köpa heller. Det tänkte jag satsa på.
H.O

Inlägg av H.O »

När du slår på spänningen så har motorn hållmoment men när du försöker "stega" så vibrerar det, eller?

Jag antar här att du har ett unipolärt drivsteg och en motor med 6 anslutningar (Kjell o Co). I så fall så är min gissning att du har motorn felkopplad mot drivkortet. (Ena fasen bakvänd).

/H.O
isse

Inlägg av isse »

Kontrollkorten fugerar som dom skall så jag har provat att köra dom med den medföljande programvaran.

När jag försöker styra dom i kcam så hoppar axeln ett steg men hoppar sedan tillbaka.

Har provat allt jag kan tänka mig nu i kcam men utan framgång :cry:
isse

Inlägg av isse »

H.O skrev:När du slår på spänningen så har motorn hållmoment men när du försöker "stega" så vibrerar det, eller?

Jag antar här att du har ett unipolärt drivsteg och en motor med 6 anslutningar (Kjell o Co). I så fall så är min gissning att du har motorn felkopplad mot drivkortet. (Ena fasen bakvänd).

/H.O
Glömde säga att jag har det bipolära drivsteget med 4 kablar.
H.O

Inlägg av H.O »

OK, det funkar alltså med ett program men inte med ett annat? Då är du med andra ord övertygad om att kabel, drivkort, motor och strömförsörning fungerar och är riktigt anslutet, eller?

I så fall måste det ju vara nån inställning i KCam, kolla Step- & Dir pinnarna igen så att du har dom rätt. Ställ sedan acceleration och hastighet LÅGT och testa igen. Du har naturligvis stängt det andra programmet!? Startat om datorn?

Edit: Finns det någon inställning för Steg på hög eller låg flank i KCam? Om det finns det så testa att ändra den.

Är det Kjell o Co 87547 du har?

/H.O
isse

Inlägg av isse »

Det stämmer att motorerna fungerar i ett program men inte i kcam, så då bör väl allt vara korrekt anslutet?

Dir samt step pinnarna stämmer och jag har skrivit in som det står att man skall göra mao step 3 samt dir 4.

Går det att ställa acceleration samt hastighet i kcam? hastighet måste vara samma som feeding rate? men jag hittar inget om acceleration.

Självklart hade jag det andra programmet stängt när jag provade.

Vad innebär hög samt låg flank?

Nej det är 88106 jag har.

Tack för hjälpen du ger mig, den är guld värd!
Skriv svar