Håller helt och hållet med föregående talare; leta efter en begagnad. Går säkert att hitta en rätt bra svarv för det priset.
Förutom gejdrarna, kolla spindellagren. Hur man bedömmer växellådans skick vet jag inte riktigt.
Vilka varvtal behöver svarven klara? Om du ska köra mindre dimensioner och med hårdmetallskär blir det problem med många svarvar då de inte klarar tillräckligt höga varvtal.
Jag är inte så insatt i det här. Vad är "gejdrar"?
Jag har nog inte tänkt svara så små saker, men det är väl lite beroende på vad som räknas som litet på en svarv.
Ålänningen:
Om du har en skärhastighet på 200m/s (vilket inte är ovanligt med hårdmetall) så får du för en diameter på 15mm ett varvtal på drygt 4000 varv. Varierar förstås, men t.ex en Köping som vi hade på jobbet gick inte högre än 800 varv/min. Värt att tänka på alltså.
Gejdrarna är "skenorna" som vagnen där svarvstålet sitter (vad heter den?) glider på.
gejdrar, glidytorna , brukar kunna bli hack och slitage på dom, speciellt strax under chucken
japp, spindellagrrerna är viktiga med, och om den har mekanisk koppling frö fram back så den med
en sak tillkolla centreringen av dubbstödet, svarva en kona och för emot ett dubbstöd och se att dom linjerar
men det är viktigt att man ställer upp maskinen ordentligt med, desto större desto viktigare
en liten maskin är någurlunda styv i sig, en stor maskin kräver bra inriktning
för mig tog det en halv dag att justera in min svarv i våg , men då var jag 15 år och hadde bästa möjliga maskinpass för inställning, den var i våg bättre än 5 tusendelar per meter på alla håll och alla ställen, det var då jag lärde mig att även gjutjärn är mjukt om man känner det på rätt sätt
Hehe, det där med att rikta in maskiner är inte det lättaste.
Flyttade två trådgnistar på jobbet i somras. Den lilla (Fanuc Robocut 0iC) är enkel att sätta upp då den har endast tre fötter på stativet.
Den stora (Robocut 1iB) har (om jag inte minns fel) 5 fötter, där man först ska ställa den på de yttersta fötterna så att den lutar några tusendelar bakåt och sen justera fötterna i mitten tills den blir rak.
Blev aldrig helt bra. Får nog be serviceteknikern rikta in den nästa gång han har vägarna förbi...
Jag och pcmper köpte var sin sån Optimum för nån månad sen. Den duger gott å väl till det jag skulle ha den till.
Köpte min från Automatic Production AB för 9000:- inkl moms.
Köpte mig en från www.chesteruk.net för några år sen. Den är nog iofs ganska likvärdig med Julas.
Men tips är i alla fall att köpa från Tyskland eller England när man kommit fram till vilken modell man vill ha. Fick min för samma kostnad som Julas skulle kostat men då med ställ + diverse tillbehör samt frakt hem till dörren, inte att underskatta Köpte min fräs på samma sätt från www.top-maschinen.de
Obs, Tyskarna har lite bättre ordningsinne än Engelsmännen. Chesterleveransen drog ut på tiden eftersom Kineserna "missade" att lasta en metrisk svarv i kontainern några gånger...