Montering av Lillsyrran

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Vi får se hur jag gör, bara en tanke... Om det skulle visa sig bli problem med fjädrar är det ju bara att ta bort dom :wink: Men tanken var att det skulle vara styva fjädrar likt ventilfjädrar på en bil fast i mindre format. Lek med tanken att fjädrarna är "stenhårda", då har man exakt samma möjlighet att justera som om dom inte satt där. Tänk sedan att dom skulle fjädra ytterst lite, då borde dom ta bort eventuella glapp utan att konstruktinen blir slapp eller trög?! Det gäller alltså att hitta fjädrar med exakt rätt egenskaper! :roll:

/PeterH
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Den egenskapen är nog innbyggd i MDF'en. Speciellt eftersom jag har fräst igenom det ena yttre hårda "skalet".
Men prova gärna med fjädrar. Vi är öppna för alla tokiga modifikationer, eller hur M&M. :D
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Upptäckte just att det blir för trångt att montera elektroniken på undersidan. Även om det skulle gå in (med kretskortet dikt mot bordet) så försvinner luftflödet till fläkten när vagnen är ovanför.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Kan du inte montera elektroniken på det ställe där släden kommer vistas minsta delan av tiden? Borde vara framkant eller bakkant? Under den korta tid som släden passerar eller är vid fläkten borde inte kretsarna hinna gå varma, det har ju varit diskussioner om att fläkten inte behövs alls... Annars kanske man kan tänka sig att göra ett eller flera hål i släden just där fläkten täcks så att luften kan sugas in...

Jag har misstänkt att detta problem skulle kunna uppstå och den tanke jag haft är att konstruera en liten låda under bordet där fläkten sitter på sidan av kretskortet och suger eller blåser luften från sidan...

Principen jag tänkt...

Bild

/PeterH
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

ie skrev:Inledande mätningar tyder på en viss onoggranhet i matningen. Jag tappar ofta någon tiondels mm oavsett längden på åkningen. Kan tyda på att accelerationen är för hög. Vad är rimligt värde på accelerationen?
Jag har nu uppgraderat från 450MHz CPU till en 1GHz-maskin (enl rek från Mach-gänget) och nu ser jag ingen onoggranhet längre.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Idag märkte jag varför det var lite extra svaj i X-rören. När jag var och beställde så mätte han rören jag redan hade. Dom var 2mm i godstjocklek. Han satte genast igång med att kapa rör, men dom han hade hemma räckte inte till allt, så han beställde nya. Där blev det fel, dom nya hade bara 1,5mm väggtjocklek. Det blir totalt 1mm mera (eller mindre) stål att vicka på. Inte undra på att jag tyckte det inte var så illa och Anhkan tyckte det svajade för mycket.

Jag vägde rören för att lättast sortera ut dom tunnväggiga och ska åka till rörgubben i morron. Det var ca 200g i skillnad på X-rören. Det var som tur var bara tre felaktiga Y-rör. Z-rören spelar ingen roll, dom är så korta så där skulle man inte märka någon skillnad ens om det var 1mm.

En annan sak. Jag fick brev om att mina A3979-kretsar kommer i morron. Så på dom nya "nya" korten blir det samma krets som dom "nya" jag har nu. Efter lite gosnack med tanten på Avnet/Memec så skulle jag få lämna tillbaka dom A3977-kretsarna jag inte ens packat upp.
Det är inte stora skillnaden på kretsarna. Största är att A3979 har 1/16-dels microsteg, och A3977 har 1/8. Sen är det lite bättre RDS(on), 0,28/0,22Ω för A3979, mot 0,36/0,45Ω för A3977.
Användarvisningsbild
Knotas

Inlägg av Knotas »

Aha, gôtt att du knäckte den kluriga nöten Jojje.

Bra jobbat!!
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Ännu en orsak att vänta till sist. :lol:
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

OBS: Viktigt.

Dom som fått den tunnväggiga modellen av X-rören, och vill ha lite tjockare, måste säga till innan jag vaknat Fredag morgon, så jag vet hur många nya han ska kapa. Annars får ni fixa rören själva.

Tunnväggiga rör = ca 1,5mm och väger ca 470 gram
Tjockväggiga rör = ca 2,0mm och väger ca 620 gram
Ytterdiametern är samma, 22mm

Y-rören spelar inte så stor roll, pga att dom är så korta + att jag hittade bara tre tunnväggiga såna, så chansen är inte så stor att ni har fått såna.

Ja, jag vet att jag kan skicka PM till dom som fått rör, men jag gör på detta sätt för att ni ska följa med i utvecklingen av Lillsyrran. Inte bara få en byxsats, sen inte lägga ner nåt gemensamt arbete eller visat intresse.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Mitt ena Y-rör är 1,5mm-rör och mitt ena X-rör är 1,5mm, dom andra rören är 2mm...

Om det fungerar så skulle jag gärna vilja ha ett X och ett Y-rör, så det blir samma tjocklek överallt, är lite larvigt att ett enda rör ska vara en annan tjocklek...
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

OK Meduza, det är noterat.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Vad får en som inte fått några delar alls? Måste man säga till om att man vill ha dom tjockväggiga rören :D :roll:
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Självklart får du dom tunna. Annars har du ju ingen möjlighet att själv bestämma om du vill byta eller behålla dom. Jag kan ju inte senare byta ut dom tjocka mot tunna, men det förstår nog även du.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

:lol:
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Jag har ju troligen tunna rör, vill gärna ha tjocka rör. Hur löser vi det?
Skriv svar