Regulator på DT:n

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Regulator på DT:n

Inlägg av ElectricMan »

Detta är sjukt eller hur?

Nu ska jag försöka fixa framlyset på min DT 50 mx men jag hittar varken "rätt" kablar och när jag väl hittar några så kommer det 40v ur dom.

När jag tänkte ta ström direkt från regulatorn så är det bara en kabel in, borde det inte vara minst 2?

Här är ett schema:
http://hem1.passagen.se/dt50/fig42.gif

Vad ska jag göra? :?
Användarvisningsbild
007sweden
Inlägg: 3500
Blev medlem: 3 mars 2005, 20:18:12
Skype: oo7sweden

Inlägg av 007sweden »

Jord i chassit kanske?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17617
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

40 v obelastat, kan nog stämma, prova med lampan på och se spänningen då, eller det räcker nog att se hur mycket det lyser
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

Av schemat av dömma (synd att det är så dåligt läsbar kopia) så arbetar generatorn troligen en shuntregulator som kapar spänningstopparna och använder batteriet som glättningskonding ungefär - endera måste vara inkopplat och fungera om generatorn kopplas till den övriga elsystemet vid prov, båda skall vara inkopplat i normaldrift, annars kokar batteriet sönder...-

Om inte batteriet/shundtregulator är inkopplat alls i systemet så kan man lätt skjuta sönder CDI-boxen etc. med överspänning.

---

Kom ihåg permanentgeneratorer fungerar som konstantströmsgenerator, därför kan man 'kortsluta' med en shuntregulator utan att det strömrusar även om tomgånsspänningen är 40 Volt och utan att lindningar blir överhettade. Det viktiga är att shuntregulatorn kan ta hela värmeeffekten när allt avstängbar el är avstängt på hojen, och med normalläge med lysen på etc. så kanske den bara behöver kyla bort 10 -20% av överskottet som inte förbrukas.

Små generatorer så använder man shuntregulatorer då det är rimlig effektnivå som går att kyla bort - större motorcyklar med 200-300W generatorer använder sig av kortslutning av lindning via tyristor på halvperiodbasis när spänningen är tillräkligt hög - detta är enda sättet att spänningsreglera permanentgeneratorer utan att behöva hantera högspänning och i fallet med tyristorstyrning så drar det ingen moment från motorn i kortslutna läget och i det avseende ger en reglering med mycket små förluster (ingen värme)
Flummo
Inlägg: 301
Blev medlem: 10 november 2005, 02:40:18

Inlägg av Flummo »

xxargs skrev:Om inte batteriet/shundtregulator är inkopplat alls i systemet så kan man lätt skjuta sönder CDI-boxen etc. med överspänning.
CDIn får sin matning från en helt egen spole, så den är en av de grejer som man absolut inte riskerar att förstöra. Glödlamporna brukar däremot gå åt ganska omgående. Efter att ha haft fem DT, varav tio hade elfel :roll: så kan jag detdär elschemat praktiskt taget utantill. :wink:

Ett tips: Om du har strålkastaren som är avsedd för BA20D-lampa, använd 35W lampa. Dels får du betydligt bättre lyse då än med orginal 15W, och dels minskar risken för problem med brända lampor och överladdade batterier. Generatorn orkar driva en sån lampa plus baklyse etc, men det är med ganska liten marginal. Strömmen räcker med andra ord inte till för att bränna något särskilt snabbt då även om regulatorn bråkar...



Det är inte särskilt svårt att hitta rätt kablar på moppen, bara att följa färgerna. Så länge ingen hemmamekare har varit framme och pillat givetvis.
Skriv svar