Konstigt beteende: pulserande ljud från högtalare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Peppar

Konstigt beteende: pulserande ljud från högtalare

Inlägg av Peppar »

Jag tror att jag hittat problemet, så jag skriver om alltihop.

Jag hittade detta på nätet:
Some audio equipment power transformers make a mechanical hum when there is harmonic distortion present on the AC line. This distortion may be caused by a load that rectifies the AC line, such as hair dryer on half-power. The load may be in a neighbor's house that shares the same utility transformer. The result is a net DC voltage that saturates the transformer core during part of the AC waveform, resulting in large pulsating mechanical forces on the core.
Det tycks beskriva mitt problem, dvs att jag emellanåt får detta pulserande ljud från högtalarna. Det är ganska högt och väldigt irriterande.

Så min fråga blir nu, hur löser man detta? Isoleringstransformator? Isoleringstrafo + filterkondensatorer? Om det ska till en transformator, vilket kommer att bli den dyraste komponenten, så kan jag lika bra göra det riktigt, vad nu riktigt betyder i sammanhanget.
Peppar

Inlägg av Peppar »

Bump.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Jag har hängt på ett filter som ser ut så här framför ljudanläggningen hemma.
Bild

Har tagit bort massa kontaktstuds när grannarna tänder och släcker osv.
Är egentligen ett motorfilter jag hade liggande.
Senast redigerad av Micke_s 1 september 2007, 21:29:03, redigerad totalt 1 gång.
peter555

Inlägg av peter555 »

Du säger att de låter ur högtalarna, din citerade text beskriver att det är transformatorn som låter. De olika sakerna har antagligen inte med varandra att göra.
Peppar

Inlägg av Peppar »

Jag har själv inte en aning. Det enda jag kan göra är att beskriva problemet. Och ljudet från högtalarna låter ungefär som när man slår på en mikrofon. Det kan vara allt från en till dussinet pulser med en eller någon sekunds mellanrum.

Eftersom jag inte vet vad det är så kan jag inte med 100% säkerhet utesluta saker. Men jag har samma problem när jag använder två olika förstärkare. Och det händer både med CD och vinyl.

Här är en länk till sidan var jag fann citatet i första inlägget: http://www.audioasylum.com/cgi/vt.mpl?f ... ad&m=36426
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag tycker det låter konstigt att båda förstärkarna ska ha så usla nätdelar så de inte klarar att filtrera bort eventuella störningar från nätet. Har du någon extern förförstärkare som kan vara problemet ?
Peppar

Inlägg av Peppar »

Eftersom detta inte sker alltid, men ofta, så är jag inte helt säker. Men det tycks som om jag inte har problem när jag kör ena förstärkaren (slutsteg) med passivt försteg. (Jag hade en del andra problem med försteget.)

Jag har bara lyssnat på vinyl i dag. (Massa pulserande. Bara enstaka pulser, vilket är tråkigt nog.) Det är inte RIAA-försteget. Kör med batteri.

Så om du har rätt (och jag rätt i att jag inte har problem med passivt försteg) så tycks det vara försteget. Men som du säger, jag har svårt att se brygga och spänningsregulator släppa igenom dessa pulser. I princip samma nätdel används i försteg och slutsteg. Slutsteget är Tripath.

Jag har funderat på detta tidigare och då nätdelen. Men saken är att jag använder helt vanliga beprövade nätdelar. Enda skillnad jag kan tänka på (detta är långsökt, men...) är att jag använder bryggor och inte likriktardioder. Fast en brygga är inget mer än fyra dioder i en förpackning.

Detta är inte enbart relaterat till pulserandet, men ett betydande skäl till varför jag funderat på det. Jag har bara sett det i rörförstärkare. Och det är att de har en 0,1uF eller så kondensator på primärsidan av strömtransformatorn. Det skulle vara lätt för mig att slänga dit en. Men jag har strömbrytaren på sekundärsidan och vet inte vad det betyder att ha en kondensator på primärsidan utan brytare.
peter555

Inlägg av peter555 »

Om det är slutsteget som störs av nätspänningen borde du höra pulserna även om du inte har något inkopplat till ingången på slutsteget.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Och det finns väl egentligen inget som säger att det absolut måste vara störningar från nätet? Även om ditt RIAA-steg kör på batteri så kan det ju rent teoretiskt ha något glapp som genererar "boppet" i dina högtalare...

Du behöver alltså köra del efter del med andra produkter som du *vet* inte låter illa normalt... Du kan ju också testa dina prylar hos en polare för att se om felet kvarstår 8)

/PeterH
Peppar

Inlägg av Peppar »

Kommer att dra ut all källor i morgon och bara låta slutsteget stå på. Jag vet inte vad jag letar efter. Men åtminstone kommer det att utesluta en massa saker om det börjar pulsera. Och andra sidan, om det inte pulserar så betyder det inget eftersom det inte alltid pulserar.

Micke, jag har kollat ditt schema. Ville bara försöka hålla tråden till en sak i taget. Och sen är det det faktum att jag just nu inte vet något. Vi får se i morgon.

Peter, en kompis har min ena förstärkare. Jag får se vad som händer där.
peter555

Inlägg av peter555 »

Intermittenta fel är alltid jobbiga att hitta, det kan ta lång tid.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Det kan vara nån jordslinga. Vilka grejer i anläggningen har jordad stickpropp eller är anslutna till nåt jordat? (antenn t.ex.) Har du saker som är anslutna till olika uttag? Ihopkopplade saker som är jordade och anslutna till olika uttag fungerar felfritt ungefär aldrig.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Låter som någon mobiltelefon som stör när den söker basstationen...
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Om du kopplar ur allt på ingången, så att du inte har någon signal in. Och jordar ingångarna med säg ett litet motstånd, 50 ohm kanske...

Kommer det då fortfarande ljudet? Isf kan du ju utesluta eller komma fram till var felet ligger.
Peppar

Inlägg av Peppar »

Ingenting har hänt i dag. Lät först förstärkaren stå på med alla källor urdragna. Provade sen annat. Inget. Möjligen enstaka pulser. Men det betyder inget. Det har hänt att jag fått ljud som låter som morsekod eller modem. Det krävs mer ihärdiga störningar innan de kan ses som riktiga problem.

Jag är väldigt tacksam för svaren. Men som det är nu så vet jag fortfarande inget. Det enda jag kan göra är att vänta och se. När jag vet något kommer ett nytt inlägg.
Skriv svar