FTP-server i Debian

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Så du håller på...

Ja... :D :oops:

Nope, jag har inte installerat någon annan FTP-server. Det jag gjorde sist igår var att skapa en mysql-tabell. Då fungerade pure-ftpd. Sedan har jag inte rört datorn förrän idag när ändrade i inetd.conf. Efter det hittade inte datorn pure-ftpd. Ändrade tillbaka, den hittade fortfarande inte pure-ftpd.

Men nu när jag körde "apt-get install pure-ftpd" igen så tar den bort pure-ftpd-mysql. :( Varför? Det installeras inte heller någon ny pure-ftpd-mysql.

Nu kan jag iallafall köra pure-ftpd på port 21 utan problem.

Kör killall pure-ftpd.

Installerar pure-ftpd-mysql igen och det står då:
removing pure-ftpd

Så då var det inte mitt fel att det försvann. :) Frågan är bara varför pure-ftpd tas bort ?

Följer man den här guiden (som nole tipsade om) så lägger de till just pure-ftpd-mysql i punkt 3.

Hmmm....... Tips? :)
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Okej, i så fall är det paketet "pure-ftpd-mysql" du ska ha, inte "pure-ftpd". Programfilen heter nog "pure-ftpd-mysql". Men det ska inte spela någon roll eftersom den ska startas automatiskt.

När jag kör "apt-get install pure-ftpd-mysql" så installeras paketet och servern startas automatiskt. Efteråt kan jag ansluta till servern med "ftp localhost". Fungerar det inte för dig?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

ftp-servern startar inte automatiskt, men om jag kör igång den med
pure-ftpd-mysql
och sedan tittar med ps aux | grep pure-ftpd så ser jag:
root..... pure-ftpd (SERVER)

Provar då att ansluta med "ftp localhost" och det går utmärkt. Så trevligt! :)

Att det blev lite rörigt berodde att jag inte hängde med på att pure-ftpd-mysql även var själva servern, dvs istället för pure-ftpd. :wacko: :oops:

Men nu verkar ju allt vara som det ska med den biten. :)

Såg just att jag missat en fråga:
Du får upp en inloggningssida där du kan fylla i användarnamn och lösenord när du går in på phpMyAdmin, eller?

Nä, det kommer upp en sidan direkt:

Error
MySQL said:
#1045 - Access denied for user 'root'@'localhost' (using password: NO)

Över det står det:
Probably reason of this is that you did not create configuration file. You might want to use setup script to create one.

"setup script" är klickbar och går till setup-sidan för phpMyAdmin.
Men jag förstår inte riktigt varför. Det fungerade fint innan jag lade till ett MySQL-lösenord såhär (ungefär då..) :

mysqladmin -h server1.example.com -u root password yourrootsqlpassword

Hämtat härifrån (steg 2).

Det är inga problem att konfigurera MySQL igen, men jag förstår inte varför jag behöver göra det igen efter att bara ha satt ett lösenord.

edit: Tack för all hjälp jag får förresten. Trevligt med Linux-gurus på forumet. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag har konfigurerat setup'en för phpMyAdmin och lagt till en "server".
Har fyllt i allt som ska fyllas i, men ändå får jag:
Could not connect as control user!

Kan man inte låta root vara "User for config auth" och "phpMyAdmin control user" ?

Eller är det ytterligare något annat som hänger på detta?

edit: Nu fungerar det! :whoho:
Det hade blivit ett fel vid kopieringen av config.inc.php till phpmyadmin-katalogen.

Men nu ser jag istället en annan sak som måste lösas. Javisst, det får inte gå för smärtfritt.. :D
Jag följde som sagt den här guiden och gjorde databasen "pureftpd". Gjorde även en tabell där med 12st fält.
I phpMyAdmin ser jag databasen, men den har inga fält.

Visst ska man kunna göra databas, tabell och fält enligt länken som sedan ska kunna ses i phpMyAdmin?

Nåväl, får väl göra om det igen då. :)

edit 2: Klart. :)

Tur att det är så kul med sånt här att man inte kan låta bli att gräva tills det fungerar. :)
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Prova starta pure-ftpd manuellt genom: /etc/init.d/pure-ftpd start
Då ska den starta enligt Debian-manér (eller sysv init-manér snarare).
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

pure-ftpd start fungerar inte. Filen finns inte. Men pure-ftpd-mysql start fungerar fint.

Nu är allt färdigkonfigurerat. Har även skapat en testanvändare, så nu ska allt vara klart för test. :)

Testar....
Hm, jag får ett fel när jag försöker ansluta från WinXP-burken med FileZilla:
Response: 530 Login authentication failed
Error: Unable to connect!

Jag får samma fel om jag provar att logga från servern med ftp localhost

Användarnamnet och lösenordet stämmer.

Hm.. :humm:

edit: Nu fungerar det! :whoho: Det var bara ett litet syntax-fel i en fil.
Tänk så stor skillnad det kan göra om man har ett citattecken eller inte.. :)

Nu ska jag bara ändra lite i routern och fixa dyndns-konto. Sedan är allt klart.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag har börjat fixa en webbaserad admin-del för ftp-servern.
Såhär ser visningsdelen ut. I princip färdig, det saknas bara en liten meny.

Sedan blir det en gemensam sidan för att lägga till, ändra och ta bort
användare och rättigheter, men den är inte riktigt klar än.

Vet inte riktigt varför, men Linux/Unix, php och perl är så kul att jobba med.
Tycker det är samma smidiga logik och lätttillgänglighet som i Basic.
Om någon portade Cubase och SoundForge till Linux så skulle jag nog
lämna Windows-värden totalt, förutom på labbdatorn. Där skulle jag
behöva behålla Win98.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Man blir så bortskämd i GNU/Linux med hur smidigt allt är.
Framförallt en dist med dpkg (å.dyl.)! Behöver man ett verktyg för något, så kör man apt-cache search!
Man behöver inte leta ett shareware-program som gör precis *allt* i en lång kedja!
Jag kör uteslutande i Ubuntu nu som workstation, och man får spastmer så fort man behöver göra något i Windows!

Vill någon säga emot, så gör det i Linux vs Windows-tråden! :D
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Ni har så rätt så. :)

JimmyAndersson: Skönt att det löste sig till slut. :)

Har du kikat något på Ardour och/eller Rosegarden?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

De hade jag inte sett tidigare. Tack för tipset! :)

Hittade ingen tydlig info om ifall de stödjer VST-plugin. Rosegarden fungerar tydligen med ett annat program som i sin tur kan kommunicera med en Windows-dator för VST-plugin, men det låter som en komplicerad och onödig omväg som säkert ger fördröjningar.

Eftersom det finns hundratusentals VST-plugins och jag själv har ca 1000st i min samling så är det i princip ett måste för mig att ett sånt här program för Linux ska kunna köra VST-plugins. Sedan måste det även gå att importera låtar gjorda i Cubase och då menar jag inte bara midi-filer utan .all-formatet som Cubase använder.

Men programmen du tipsade om ser helt klart intressanta ut.
Vid nästa studiouppgradering så ska jag bygga en liten ministudio med en dator och något av dessa program. Då kan jag utvärdera dem samtidigt som jag har möjlighet att fortsätta med Cubase.

Annars finns iofs Cubase för MacOS. Har en äldre version av programmet som fungerar riktigt bra. Tyvärr är min snabbaste Mac en laptop och är kan man ju inte stoppa in PCI-ljudkort. Den stationära Mac'en är en 5300 Performa som tyvärr saknar PCI-portar. Dessutom skiljer det sig lite i VST-formatet mellan Windows och MacOS, så effekterna är inte kompatibla. Däremot går det att flytta .all-filer mellan Windows och MacOS-versionerna.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Fick ett kul felmeddelanden när jag testkörde koden för att lägga till användare:

Parse error: syntax error, unexpected '[', expecting T_PAAMAYIM_NEKUDOTAYIM in /var/www/ftp-admin/edit_anvandare.php on line 74

Rad 74 ser ut såhär:
$adduser = &_POST['add_user'];

Efter lite googleri så fick jag redan på att "paamayim nekudotayim" betyder "två kolon" på hebreiska. :D
Programmerarna av bl.a &_POST var från Israel, så antingen glömde de översätta, eller så lät de dessa ord vara kvar som ett litet "påskägg". :)
Skriv svar