Plattskärmen krånglar, felsökningstips?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Plattskärmen krånglar, felsökningstips?

Inlägg av Cenorpa »

Min skärm har börjat krånglat, En Acer AL1721 17" TFT
Ibland så slocknar skärmen helt och ingen led eller någonting på den lyser, det enda som fungerar är ljudet. Har mätt efter switchregulatorn och det visade sig att den gick ner till runt 2v när skärmen slocknade, ska annars vara +5v.
Den har jag bytt och efter det så fungerade den ett tag men nu har felet letat sig tillbaka.

Kan det vara nån kondensator som har pajjat eller har ni några andra tips på vad man ska leta efter? Jag ser dock ingen som ser "svullen" ut.

Kan ordna bilder på insidan om det blir enklare att ge tips då.

Det lär väl bli en ny 22tummare men jag vill gärna få denna att fungera BRA igen. Kan vara kul med en extra skärm.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Det kan vara kondensatorer - jag fixade en död 17"-are genom att byta alla kondingar i switchdelen (jag tog alla för att få samma ålder på dem). Fenomenet var det samma - för låg spänning till logiken.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Hmm, då kanske man skulle köpt ett par nya kondensatorer och testat. Det är ju lite billigare än en 22tummare :wink:

Fast jag ska nog ändå kanske köpa en sådan sen, håler på mycket med videoredigering så det kan nog underlätta med större bildyta.

Aja, här kommer lite bilder.

Bild
FET BILD

Bild
FET BILD
Joe

Inlägg av Joe »

Ohh en likadan med samma fel som min...

Första lösning blev att ta bort bakre höljet för kylningens skull
Den temporära lösning var att slå på drosseln med en skruvmejsel så hoppade den igång.
Tillslut så blev den slutgiltiga lösningen att löda om alla hålmonterade komponenter + de SMD komponenter som såg misstänkta ut

Har fungerat i nån vecka utan krångel nu
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Du har ingen aning om vad felet kan tänkas vara? testade nyss att slå på drosseln när den hade lagt av och då blinkade den till men efter lite våld så startade den igen. Men att det skulle vara drosseln det är fel på tvivlar jag på men kondensatorerna skulle kunna vara boven. Ska se om jag har några liknande liggandes...
Joe

Inlägg av Joe »

Nä felet är nog kallödning någonstans på kortet, vid yttre våld så skakar kortet till så kallödningen får kontakt igen.

Med dåliga kondensatorer brukar man få slå till och från spänningen x antal ggr innan den hoppar igång och sen fungerar det tills man stänger av. Och sen är det samma visa
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Trafos och drosslar är alltid misstänkta felkällor för glappkontakt i mina ögon. Oftast vibrerar de pga magnetfälten, dessutom med hög frekvens. Är det tjocka trådar som behöver mycket uppvärmning vid lödningen så blir det dessutom lätt kallödningar. Dessutom kan en del slarv förekomma vid borttagning av isolering. De är dessutom tunga komponenter som utsätter kretskort för stora påfrestningar vid förflyttningar.
willmans

Inlägg av willmans »

Det här lilla motsåndet ser ju suspekt ut?
Bild
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Det är faktiskt jag som har gjort det så att det ser suspekt ut. :) Motståndet går till inverter delen så jag testade att klippa det och se om det var inverterdelen som krånglade, testade även att klippa bygeln som på bilden nu är ihoplödd. Det reglerar ljusstyrkan på något sätt.

Men nu har jag iallafall lött om anslutningarna till drosseln då det verkade vara en kallödning där. Lödde (Stavning?) även om ett par andra punkter som såg misstänkta ut.
Så nu har jag inte stött på något problem än. :D
Skriv svar