FTP-server i Debian

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Gah, det här börjar blir jobbigt...

Vid ominstallationen av Debian går något fel (hinner inte läsa vad, men det är precis efter den ska ladda hem och installera de valda paketen. Det kvittar vad jag väljer, det blir samma fel ändå. Så står det att man ska köra "the base-config program" igen.

Men var finns detta program?

Har letat på google och i datorn utan att hitta det...
Hittade en sajt där det stod att det skulle finnas i /usr/lib men nope, där finns det inte.

Hur rättar man till en installation som gått snett? Har provat att installera om Debian och valt andra ftp-ställen, men det hjälper inte.

edit: Jag kör fortfarande "stable". Tycker att det borde vara mer stabilt än "testing", men det fungerar ändå inte.....
Användarvisningsbild
nole

Inlägg av nole »

Logiskt nog så är base-config programmet döpt till just "base-config" :)

(lite beroende på version kanske du måste köra dpkg-reconfigure base-config kommer inte ihåg 100% länge sedan jag hade problem)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Logiskt nog så är base-config programmet döpt till just "base-config"

Jo, så långt hängde jag med. :D

dpkg-reconfigure base-config lät bekant! Så var det ju! :)

Jag höll på mycket med linux för ca 10 år sedan, (är egentligen utbildad system-tekniker.) :) Men sedan gick det många år och när jag börjde så smått förra året så upptäckte jag att jag glömt massor tyvärr. :(

Men då och då öppnas små minnesluckor, så det är nog inte helt kört än. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Såhär blir det förresten efter att man i installationen har valt vilka paket som ska installeras:

Bild

Den här gången testade jag att köra på svenska och välja att installera "Skrivbordsmiljö" och "Filserver", men det blir likadant på engelska och utan något av dessa val. Det här är femte gången jag försöker.

Vad beror det på och hur löser man det?

Apt-get's listor är uppdaterade.

edit: Det verkar bli fel någonstans vid installationen av locale-filer. Skumt, samma fel har jag haft tidigare på en annan dator...

edit 2: Härligt med svensk översättning...
"Faller tillbaka på framände" :roll:
:lol:

Nu går det iallafall framåt. :)

edit 3: Skulle inte ha skrivit det....

Kör dpkg-reconfigure base-config och får:
debconf: kan inte initiera framände: Readline
blablablasökväg till /etc/perl och /usr/local/lib/perl osv...
debconf: faller tillbaka på framände: teletype
/usr/sbin/dpkg-reconfigure: base-config är trasigt eller inte helt installerat

:shock:

:jimmyhacker:

jag faller också tillbaka på min framände... :dead:

edit 4: Tankar hem en ny CD ifall det var någon bugg med den förra.
Användarvisningsbild
nole

Inlägg av nole »

du kan ju köra dpkg-reconfigure locales.

EDIT: Sedan står det ju klart och tydligt på din skärmdump att du har beroende problem som måste åtgärdas... :)
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

> ...du har beroende problem...

Du *måste* sluta välja svenska vid installation! Annars är det avgiftningsanstalt som gäller!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

:lol:

Jag vet och håller med dig till 100%. Det är hemskt!
Men jag valde det bara eftersom det var något tokigt med locales, så då testade jag att ändra allt som hade med det att göra. Men annars kör jag inte svenska. Så du och Macce kan vara helt lugna. :)

nole:
"du kan ju köra dpkg-reconfigure locales."

Japp, jag gjorde det och trodde allt var fixat. Men så dök samma felmeddelande upp igen.

"Sedan står det ju klart och tydligt på din skärmdump att du har beroende problem som måste åtgärdas..."

Tänka sig, det förstod jag också. :D Men vad gör man åt dem och varför dyker de upp på en helt ren och ny installation? Så blir det ju inte ens i Microsoft-världen. :)

Men nu ska jag testa att installera från skivan jag gjorde i går kväll.
Användarvisningsbild
nole

Inlägg av nole »

Tja nu skrev jag väll iofs det där med beroende problem som ett litet försök till att skämta ;) men i alla fall normalt försöker man ju köra en force (-f) på apt-get och då brukar man få ett hum om vilka program det är som bråkar. ibland räcker det med att göra en apt-get update apt-get -f install för att få det att fungera.

Måste dock tillägga att det är väldigt ovanligt att man får problem redan vid installationen... kan du beskriva hur du gör i lite lagom detaljerade drag vilket filsystem , bootloader etc.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Tja nu skrev jag väll iofs det där med beroende problem som ett litet försök till att skämta

Inga problem. Jag förstod det och fortsatte på samma spår. :D

Måste dock tillägga att det är väldigt ovanligt att man får problem redan vid installationen...

Det låter bra. Då var det kanske min skiva (Netinst ISO av SAGE) som inte mådde bra. Har bara haft problem varje gång jag installerat med den. Men nu har jag tankat hem en ny ISO-fil: debian-40r1-i386-netinst.iso och än så länge går det bra.

I de installationer jag gjort här i tråden så har jag inte fått ange något filsystem. Har däremot valt att använda hela hårddiskens utrymme (en ny disk) och partitionera utrymmet automatiskt. Har installerat GRUB och valt språk (engelska överallt förutom i sista försöket), sedan har datorn jobbat på och nästa gång den frågat om något har varit vid paket-installationen.
Där har jag provat att inte välja något, har testat att bara välja Fileserver, en annan gång testade jag att bara välja X, osv osv.. När jag sedan valt "Nästa" så har felen dykt upp, skärmsida efter skärmsidan. Så det har liksom inte varit så mycket att välja på och därför har jag tyckt att det inte borde kunna bli så här mycket fel.

Men med den här nya nedtankningen av Debian verkar det som sagt gå mycket bättre. Har valt vilka paket som ska installeras och den har ändå glatt jobbat vidare. 89% klar nu. Spännande! :)

edit: Vilken bra signatur du har förresten! :lol:

edit 2: Den här skivan var mycket bättre. Installationen gick bra utan några problem. Sitter nu och tittar runt i Gnome. Brukar annars köra KDE eller någon jättebasic fönsterhanterare. :)
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Jag har *aldrig* fått dependencyproblem vid installation. Och jag har hunnit med *många* installationer. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det låter mycket bra. :) :)

Nu flyter allt på perfekt. Har fastnat för PureFtp som har en admin-del som heter PureUserAdmin. Ser riktigt trevligt ut, men jag har kört fast med just Admin-delen.

När man har kopierat in mappen på rätt plats så ska man "edit index.php to reflect your system" men det står inget om var man ska ändra. För att se koden kan ni tanka hem PureUserAdmin och titta i index.php

Någonstans måste jag ju ange bl.a databasens namn, men jag hittar inte var. Samma sak med FTPserver-addressen.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Det enda jag hittar är i pureuserclass.php i __construct(), där kan man lägga in sina parametrar.
Dock ser dessa ut att ska hämtas någon annanstans ifrån. Men det borde gå att byta ut där.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

T.ex:
$this->settings["sql_server"] = "%%DB_SERVER";

Provade att först byta "sql_server" till "pureftp" (provade även utan citattecken).
Men då försvann hela den tabellcellen i index.php

Sedan provade jag att byta ut "%%DB_SERVER" mot "pureftp" som mysql-databasen heter.

och körde sedan index.php. Då fick jag:

Fatal error: Call to undefined function gen_error() in /home/www/pureuseradmin/pureuserclass.php on line 96

Så man ska tydligen göra på något annat sätt. :)
Har sökt *väldigt* mycket efter information, men utan att hitta något om hur man gör.

edit: Fixade en användare med enbart pure-ftpd och ställde in rättigheter mm. Testade sedan att starta med:

pure-ftpd -S 127.0.0.1,21 -c 30 -C 1 -l puredb:/etc/pureftpd.pdb -x E -j -R

så fick jag:

Unable to start a standalone server: Adress already in use

Samma sak om jag bara körde pure-ftpd utan något efter.

Ska inte det fungera normalt sett?
Användarvisningsbild
nole

Inlägg av nole »

address already in use kan betyda att programmet redan körs.

Kör pure-ftpd med mysql stöd för virtuella användare på en server tycker det är smidigt. men jag tycker konfigurationen där man lägger filer med yes eller no som heter en viss sak är lite konstig men men.

prova
cd /etc/init.d
pureftpd stop
pureftpd start

och se vad som händer. Kan detta vara något?
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

"Address already in use" brukar innebära att porten den vill lyssna på (21 för FTP) redan är upptagen.
Det kan den var av vilket annat FTP-program som helst. Kolla så inte t.ex. proftpd fortfarande ligger och körs.

Vad gäller inställningarna så ska du skriva så här:
$this->settings["sql_server"] = "localhost";

osv.

sql_server brukar ju vara servern den ska ansluta till.
Skriv svar