Trådlös data enkelt...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
nlinus

Trådlös data enkelt...

Inlägg av nlinus »

Söker ett sätt att enkelt kunna skicka lite data seriellt via någon form av trådlös länk. Systemet ska vara ganska robust och inte kräva inriktning av antenner och så vidare då man kan behöva flytta det.

Tanken föll på PMR-radios och DTMF-kodare/avkodare, men vad jag har förstått är det inte tillåtet att använda PMR-radios för datatrafik. Någon som känner till något alternativ där detta är tillåtet? Observera att man vill få det så simpelt som möjligt att rigga upp.

I mitt fall handlar det om väldigt små datamängder. En tänkbar applikation är t.ex ett väldigt enkelt och portabelt tidtagningssystem för drag/streetracing. De jag känner som ordnar lite såna tävlingar har en stor tung utrustning med över 800m kabel som ska rullas ut, vilket utesluter alla former av mindre mer improviserade (men fortfarande lagliga :) ) race.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

inte kräva inriktning av antenner och så vidare då man kan behöva flytta det
snabbt innan polisen kommer. :lol:

Skämt å sido. Jag kom att tänka på mobiltelefoner. Är det små datamängder kan både uppringda samtal (som skickar data med DTMF) eller SMS fungera. Men frågan är hur snabbt du vill att datan ska komma fram?
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Hehe, vad de använder grejerna till är deras problem men jag vet att det ligger en viss problematik i att rigga upp den stora utrustningen. Någon gång har de fått tillstånd att köra på någon landningsbana men det innebär att de måste skynda sig dit, sätta upp utrustningen, köra, och hinna städa och dra innan nästa plan landar.

Mobiltelefoner är förstås ingen dum idé. Har bara inte kollat så noga hur det funkar. Använder man någon form av AT-kommandon för att sköta uppringning och sånt?

Tänkte ha två st enheter, en vid mål och en vid start, som har varsin klocka med hyffsad precision och som är synkade med varandra. När en bil passerar första enheten fryser den värdet på klockan, och när enheten vid mål passeras skickar den tillbaks tiden till starten och där beräknas tidsskillnaden.

Bara spekulationer dock. Får väl se om det över huvud taget blir av med något bygge.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Några länkar om det här med att använda mobiler:

http://www.activexperts.com/activcomport/at/nokia/
http://www.embedtronics.com/nokia/fbus.html

Det finns även några trådar om detta på forumet.

Är man nere vid hamnen eller vid gallerian/bio/McDonalds (i Kalmar) på helgkvällarna så körs det ju ganska vilt, så det vore inte dumt om man kunde ordna någon lite mer permanent plats där de kan köra lagligt. Frågan är bara var...

edit: Annars kan man ju göra såhär. :)
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Mobiltelefonsamtal och sms kan man nog glömma, det är för mycket tidsfördröjning. Samt otillförlitligt.

Tycker PMR-radio och DTMF toner låter som en mycket bra id'e.
Värt fundera på är hur långt tid det tar att detektera DTMF tonen hos mottagaren etc.. Detta måste tas i betänkande utifrån er specifikation av
noggrannhet. Sedan att man inte får skicka data över PMR tycker jag man kan bortse ifrån vid ett sådant här sammanhang, då det endast sker vid enstaka tillfällen, samt under begränsad tid och kontrollerade former.

En nackdel är såklart att din sändning kan "lätt" störas ut av någon annan PMR-radio i närheten.

En annan variant är att synkronisera upp både start och sluts-ensorernas tid med GPS, för att sedan låta målet rapportera målgångstiden till starten automatiskt via PMR med DTMF toner.

En grej som kräver lite inriktning, men troligen ger mycket bra precision
är att rikta in en laserpekare, från målet till starten. Vid målgång så släcks lasern, för att starten att detektera att nu gick en bil i mål..

edit: Lasertjosan
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Skulle man inte kunna tänka sig att modulera en laser? Vägen är ju rak så fri sikt finns, lasern är synlig och borde vara lätt att rikta ganska snabbt! Om man placerar den på en liten stolpe så borde ingen kunna bryta strålen i alla fall...

/PeterH
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Som jag tidigare skrev tänkte jag ha klockor med bra precision i båda enheterna, och se till att dom är synkade. Om så överföringen tog 10 sekunder så skulle det inte spela någon roll, då klockorna i båda enheterna går lika.

När det gäller racing här i Kalmar har jag ingen koll alls. De jag snackar om rör sig i Östersundstrakten, och det är mest brorsan som engagerar sig i det där.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Då vinner PMR enligt mig, det är billigare och enklare samt mer tillförlitligt än GSM.
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Jo jag håller nog med dig Johan.o.
Och som du skrev tidigare, det är ju inga stora mängder data och under korta perioder. Inget som står och tuggar för jämnan.

Alternativet till DTMF kunde väl annars vara någon form av talsyntes, som sänder tillbaks tiden som tal. Borde la vara tillåtet. Blir dock liiiiite jobbigare att avkoda :D
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Ett tips när du kopplar in din elektronik till PMR-apparaterna
är att sätta små induktanser i serie med alla kablar som ansluts till radioapparaten, 'och'/eller avstörnings ferrit-kärnor runt alla kablar.
Helst direkt vid radioapparaten.

Dom brukar vara rätt snålt konstruerade och fungerar inte alltid så bra när
man ansluter saker till dom.

Det man ansluter blir ofta en del av antennen, vilket kan försämra räckvidd,
och störa din elektronik.
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Tack för tipset Johan.o

Tänkte köpa radios med ingångar för mic/hörlur/ptt-knapp. Borde vara mycket smidigare än att använda ptt, istället för t.ex vox.

Sen får man klura på något simpelt protokoll för överföringen. Man har ju en del tecken att tillgå med dtmf. Kunde t.ex använda någon enkel kombination av bokstäver för att markera start resp. slut på sändningen. Eventuellt något tecken mellan varje siffra för att ge en tydlig markering.
Skicka tiden två gånger kanske, eller någon checksum...
Vad tror du/ni?
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

PTT'n brukar fungera så att man kopplar en resistor på något kohm
mellan mic-ingång och jord.

Kommer du bara ha enkelriktad kommunikation så kan det ju vara bra
att skicka samma data flera gånger så det är svårt att missa.
skicka samma data 3-4 gånger, med kontrollsumma.

Tänker du köra dubbelriktad kommunikation så
kan du ju låta sändaren vänta på kvittens från mottagaren,
får den inget kvittens skickar den igen, väntar.. och fortsätter tills den får kvittens.
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Aah då förstår jag det där med PTT. Har tyckt att det verkat vara ett stift för lite på anslutningen på de radios jag kollat.

Jo jag tänkte väl köra enkelriktat. Inbillar mig att det går att få rätt hög säkerhet ändå.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Hur sofistikerat ska det behöva vara?
Äkta blackrace körs två och två, och vinnaren står kvar. ;)
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

speakman:

Vet inte exakt hur önskemålen lyder. Dock borde det väl gå att lösa för två banor, om man väl fått till tidtagning för en bana. Spånar bara lite nu, sen får man väl höra sig för om det finns något intresse, och hur de vill ha det.
Skriv svar