Styra parallell porten men PHP eller DOS?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
CirruZZ

Styra parallell porten men PHP eller DOS?

Inlägg av CirruZZ »

Håller på och knåpar på ett lite projekt för att kunna styra en lampa via webben. Koden blir i PHP så min fråga är om det finns något sätt att styra parallell porten via PHP?! (Än så länge så är det windows som gäller.)

Någon som har tipps på vart man kan hitta mer info?!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag skulle gissa på Google. :)

Där hittade jag den här sidan genom att bara söka på php parallel port

Länken var dessutom den *första* sidan som google hittade.
På sidan står det hur man gör i både PHP och DOS (och Perl och C).
badtastex
Kontakt:

Inlägg av badtastex »

Det är intressant hur påfallande många trådar som besvaras med att man faktiskt kan hitta informationen själv via någon sökmotor, ofta är google också med bland tipsen.

Om man regelmässigt slutade fråga och enbart använde google skulle väl hela meningen med ett forum starkt kunna frågasättas?

I det här fallet var tipslämnaren mycket vänlig i sin påpekan att google har svaret men så är inte alltid fallet.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Håller fullständigt med. :)

Ibland kan det också hända att man helt enkelt inte vet vad något heter eller vad man ska söka på. Ibland har man redan sökt, men inte hittat något. Då kan det iofs vara bra om man berättar det när man frågar på forumet. :)

Det kan även vara så att man skapar en tråd för att få lite mer "pratiga" tips än vad en sökning kan ge. Ofta så ger sådana trådar även inspiration till andra.

Ett exempel:
För några dagar sedan frågade MadModder om någon hade en viss optokopplare med triac-utgång. Jag kom på att jag hade sådana, som legat oanvända på hyllan i några år. Fick då tanken på att använda dem till något. Ungefär samtidigt hittade jag en tråd där någon sålde triac's. Köpte förstås några, som för övrigt kom fram idag. Som avrundning skapade nu CirruZZ tråden om lampstyrning via parallellporten.

Kort sagt: Optokopplare med triac --> triac --> mjukvara för styrning.
Hela kedjan tack vare andra medlemmar! :)
Pitbull_dog

Inlägg av Pitbull_dog »

Förslagsvis så anväder du funktionen exec() från PHP för att exekvera
ett C++ program på servern. Jag har gjort det under Linux och det bör funka lika bra i Windows. I mitt fall använde jag anropsargumentet
för att styra portarna samt konsolprogrammets output för att vidarebeforda
states från porten.
Skriv svar