Peltier utan vattenkylning till CPU

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Kraco

Peltier utan vattenkylning till CPU

Inlägg av Kraco »

Kom att tänka på en sak, kan man lägga en peltier mellan CPUn och kylflänsen på datorn utan att vattenkyla? Det borde väl gå, och dessutom ge en kallare processor?

Edit: Haha, läs detta! Måste vara en datoröversatt text ju, citat " ... då den kan bli nedkyld under rums temperatur, och denna kan orsaka kondensering på CPU, ögonhåla, och under ögonhåla. "

Jag vill INTE ha kondensering på cpun och under ögonhålan, det är ju inte alls trevligt! :shock:
Senast redigerad av Kraco 30 augusti 2007, 11:47:54, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Så länge kylflänsen kan hålla elementets varma sida under maximal arbetstemperatur, ja. Dock blir det rätt stora effekter att kyla bort och jag skulle tro att man behöver en bautafläns med jättefläkt som låter som en mindre tyfon för att kyla den...

Edit: en detaljerad utläggning finns här: http://www.overclockers.com/tips45/
Kraco

Inlägg av Kraco »

Mja då blir det svårt med orginalflänsen då, som knappt räcker som det är nu :P
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Eehh... Ja :wink:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Vad är det egentligen för syfte med att använda peltier i datorkylning-sammanhang?

Jag har alltid tyckt att det är lite smått meningslöst. Jag menar, för att bli av med CPU'ns värme så värmer man något annat som man sedan måste kyla... eh... Varför inte helt enkelt kyla CPU'n med en vanlig kylfläns och fläkt?
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Har inte räknat på det men du kan ju pumpa upp temperaturen på kylflänsen högre och på så vis borde du få högre värmeöverföring till omgivningen eftersom temperaturdifferensen är större. Utan peltier är det ju processorns max temperatur och effektutveckling som ger hur stor/bra kylfläns man måste ha. Nu går det ju åt en del effekt att driva peltierelementet så vinsten med högra delta T äts kanske upp till stor del.
Kraco

Inlägg av Kraco »

JimmyAndersson skrev:Vad är det egentligen för syfte med att använda peltier i datorkylning-sammanhang?

Jag har alltid tyckt att det är lite smått meningslöst. Jag menar, för att bli av med CPU'ns värme så värmer man något annat som man sedan måste kyla... eh... Varför inte helt enkelt kyla CPU'n med en vanlig kylfläns och fläkt?
Ptja, har man vattenkylning får man (med rätt grejer) en otroligt tyst dator, som dessutom håller sig kall och därmed stabil i lite högre klockningar. Har man peltier kan man ju klocka ganska mycket utan att processorn kommer upp ens i närheten av att komma upp i en temperatur som gör den ostabil... Visserligen finns det andra problem som dyker upp när man klockar men...

Gillar man inte att klocka så är det ju ingen idé att använda en peltier, vattenkylning kan man ju använda utan om man bara vill ha en tyst dator.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Men vattenkylning är sällan särskillt tyst. Pumparna brukar låta en hel del, oavsett modell. Det blir tystare med bra luftcirkulering, rätt kylflänsar och stora fläktar på lågvarv.

Jag bygger ibland tysta datorer för studiobruk. Vid ett tillfälle fick jag en förfrågan från en kund som ville ha just vattenkylning. Förutom att det blev väldigt trångt att få plats med pumpen i chassit så gick det åt stora mängder dämpmattor. Ändå blev jag inte riktigt nöjd.

Andax:
Nu går det ju åt en del effekt att driva peltierelementet så vinsten med högra delta T äts kanske upp till stor del.

Jo, jag tror nästan det. Har inte heller räknat på det iofs, men det känns bara fel. :)
Kraco

Inlägg av Kraco »

Sant sant, men det finns extremt tysta kylare med pumpar att köpa, som är till för att vara just tyst... Det enda som skulle låta med ett sånt är ju hårddisken och det s*tans nätagget, finns det inte fläktlösa sådana ? :D
Användarvisningsbild
dayzleaper
Kontakt:

Inlägg av dayzleaper »

Det finns ett par, kika på Prisjakt exempelvis.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Varför ens tänka på att kyla med vatten eller dyra vätskor, då man får bättre prestanda med Öl ? :)
Användarvisningsbild
flippy

Inlägg av flippy »

JimmyAndersson skrev:Men vattenkylning är sällan särskillt tyst. Pumparna brukar låta en hel del, oavsett modell. Det blir tystare med bra luftcirkulering, rätt kylflänsar och stora fläktar på lågvarv.

Jag bygger ibland tysta datorer för studiobruk. Vid ett tillfälle fick jag en förfrågan från en kund som ville ha just vattenkylning. Förutom att det blev väldigt trångt att få plats med pumpen i chassit så gick det åt stora mängder dämpmattor. Ändå blev jag inte riktigt nöjd.

Andax:
Nu går det ju åt en del effekt att driva peltierelementet så vinsten med högra delta T äts kanske upp till stor del.

Jo, jag tror nästan det. Har inte heller räknat på det iofs, men det känns bara fel. :)
Jag kör med ett reserator-kit från zalman eller vad det är och det är i princip ljudlöst, ibland börjar man fundera på om datorn är på när man kommer hem :D
Kraco

Inlägg av Kraco »

Macce skrev:Varför ens tänka på att kyla med vatten eller dyra vätskor, då man får bättre prestanda med Öl ? :)
Jag kyler alltid mig själv med öl! Datorn vet jag inte riktigt om jag skulle våga ge något sånt, den är tillräckligt ostabil redan :P
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

flippy:
Är det den stora grejjen (typ någon meter hög) som ser ut som ett runt element/kylfläns ungefär?

Har aldrig testat den, men den är snygg. :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Nej tacka vet jag kompressorkylning (dock inte för att jag har en) om man nu tvunget vill ha sin cpu i minusgrader och/eller vill klocka men samtidigt inte vill byta ut sitt datoragg till ett på 600W eller högre bara för att kunna fortstta driva datorn samtidigt som peltiern..
Skriv svar