Pausat projekt, en himmelsobjektutpekare! Uppd. sid.2

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
007sweden

Pausat projekt, en himmelsobjektutpekare! Uppd. sid.2

Inlägg av 007sweden »

Hej!

Här kommer nu mitt projektarbete i gymnasiet Åk3 delvis redovisas, samt även användas som kanal för att få hjälp, inspiration ideér tips etc.

Jag skall alltså bygga en mojäng som på ett ungefär kan peka ut objekt på himmeln, med hjälp av dels en kamera och dels en grön laser.

Jag har nu införskaffat 3st väl tilltagna stegmotorer, nämligen 3st 220Ncm av denna modell: http://www.arceurotrade.co.uk/en-gb/dept_144.html

De har stegvinkeln 1.8* alltså 200steg / varv, detta skall då köras i 8 mikrosteg, det blir 1600 steg/varv, och det skulle betyda 0.225* noggrannhet, Nu är frågan den, skall jag ha direktdrivning eller är någon slags utväxling att föredra? Och då vill jag förstås ha tips på delar. Att utväxlingen i så fall är helt glappfri är ett krav.

Sedan har jag att välja mellan två designer, ingendera är ännu förvärkligad virtuellt, MEN jag kan beskriva.

1. Denna består av 2 motorer som likt ett gyro svänger på kamera/lasermodulen åt höger/vänster fram/bak, detta betyder att båda servona måste arbeta för att kunna följa en bana.

2. Denna bygger på 3 servon, ett som vrider runt ställningen typ och på så vis bestämmer vinkeln i förhållande till nord/syd och då banan, den andra vickar laser/kameramodulen så att den kan följa banan med hjälp av den tredje, på så vis behöver bara ett servo jobba när den ska följa objektet på himmeln.

Nu är ju denna mest tänkt för att peka ut satteliter till exempel och mer specifierat Iridium Flares, finns redan en som byggt en sådan men jag kan ej hitta länken på google. :(

Till styringen av stegmotorerna skall en liten dator användas innehållandes ett via epia m10000 kort körandes Windows XP. Ett egenskrivet program och ett program för att förutspå Iridiumflares, detta kräver en exakt tidsinställnig av datorn, till detta skall jag ha en GPS modul, som bonus tillkommer då exakta positionen för iridium flare förutspåningsprogrammet.

Har nu byggt klart det jag ser som strömförsörjningen av stegmotorerna, info om den kommer senare.

Shit hoppas nån orkar läsa :shock: säkert fullt med stavfel också... have mercy.

/Oskar

/Edit: Ändrade rubriken från kommande projekt till pågående projekt.
Senast redigerad av 007sweden 24 juni 2008, 02:14:38, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

I stället för att tro och hoppas på att du får tag i en glappfri utväxling, kan du göra en med förspänning. Det är väl bara typ en vågrörelse som går fram och tillbaka eller upp/ner, ingenting ska väl "vändas" på riktigt? Hoppas du förstår hur jag menar. :)

Ungefär som en tyngdlyftare. Stången glappar inte mot händerna när han tar ner den. Det är tryck hela tiden mot handen. Eller som en domkraft som lyfter bilen.

Men sen beror det ju på om du kan utnyttja den "funktionen" för att få det glappfritt. :D

Har du inga bilder eller skisser som kan visa principen du är ute efter?

Jag orkade läsa iaf, det är ju alltid nåt. :wink:
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Kan det vara denhär som du menar? http://moro.fbrtech.com/ift/
Låter som ett spännande projekt.
Den glappfria utväxling tror jag du lättast löser med kuggremmar,
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jepp. Kuggremmar är väl den utväxlingen det är minst glapp i.
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Kan du tipsa om ett bra ställe för kuggremmar? Har spånat på den idén men elfa har inget som liknar kuggremshjul för 10mm axel...

Vet att det säkert finns massor men jag är helt ny inom detta område. :)
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Du får borra upp dom för att passa den axeln du har.
Även Ironbill har kuggremmar.
Baloo

Inlägg av Baloo »

Vet att Aratron har. Dom kanske är dyra, men dom har ett program som räknar ut Din utväxling iaf.[/url]
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Har iaf gjort en preliminär uppkoppling nu, min strömförsörjning tror jag är bra nog, består av 2 nätagg som blitt strippade och satta i en plastlåda, som sedan 12v linorna blivit parallellkopplade på till 24v, har även en liten last för 12v/5v linorna på vardera modul för att de skall hålla sig igång, bestående av 2 strippade hårddiskar, fult mend et funkar iaf. :D

Jag har tyvärr inte hittat något vettigt program att styra motorerna med ännu, så det blir väl att skriva ett i VB6. Om någon här har ett program för VB6 för att styra stegmotorer via lpt så emottages det tacksamt, gärna med källkod. Då är det typ step och dir för varje kanal.

Mach 2 och 3 verkar inte fungera då datorn fryser om jag pillar i det.

Och motorerna, de känns lite overkill då jag hade kunnat använda små lätta 200stegisar likaväl, men men, overkill är ju roligt också. :twisted:
Senast redigerad av 007sweden 29 augusti 2007, 00:19:35, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Linux EMC?

Fungerar fint för mig iaf...
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Helst ett windowsprogram då linux är en av mina svaga sidor. :oops:
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

För det första. Är du helt säker på att du får 24V om du parallellkopplar två stycken 12V aggregat?
Eller har jag missat nåt väsentligt, hmm...

Sen kan du titta på om du kan använda Stepper17. Ett program från Kemo.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Man får normalt inte 24V genom att parallellekoppla två agg det är vid seriekoppling man får detta men då måste man koppla bort jordningen på det ena för annars så blir det kortslutning mellan dom då matningsjord är sammankopplat med nätjord. Gäller i alla fall datoragg.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

007sweden: Ta och titta på EMC i alla fall, det är väldigt trevligt, prova att köra det från EMC Live-CD en gång så behöver du inte installera något alls...

www.linuxcnc.org
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Sry får skylla på att det var sent, så klart att jag har Seriekopplat nätaggen.

Meduza: Får ta och testa det i så fall. :)

Henry: Finns ingen jordning alls för nån av dem nu.
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Såja har byggt en preliminär dator nu med dessa specifikationerna:

Via epia M10000 med shared 512MB ram.
80 GB hdd

En styck usb WLAN adapter, Som windows automatisk ansluter till mitt trådlösa nätverk med.

Hur styr jag den då? jo via UltraVNC, då jag ej har någon skärm eller mus/tangentbord inkopplat. Detta för att att efterlikna den slutliga konstruktionen så mycket som möjligt, då jag helst inte vill släpa med mig skärm å allt ut. Får se om budgeten tillåter mig lägga till en styck tft, annars har jag laptop bredvid som konsoll.

Har även skrivit ett testprogram i c++, hittils kan jag bara snurra motorn åt ett håll, men jag kan köra den ett bestämt antal steg iaf. och ganska fort. Upptäckte att Sleep(1) var för mycket ändå då motorn gick onödigt långsamt, så 150st Sleep(0) klarade biffen, programmet sätter sig även automatisk som Prioritet Realtid, då motorn annars hade en tendens att hacka.
Skriv svar