Vilket CAD-program ska man ha?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Det första CAM-programmet jag jobbade var en plugin till AutoCAD som hette CAMbAL. Det utvecklades svenska Cadcraft fram tills slutet av 90-talet då de måste ha insett att det inte gick att tävla med de stora CAM-utvecklarna. De har kanske några exemplar kvar i källaren som de kan tänka sig skänka till fattiga hemmapulare...

http://www.nyteknik.se/art/7483
http://www.cadcraft.se

Annars tycker jag det är en väl värd investering att lära sig ett av de stora CAD och/eller CAM programmen. Har man väl kämpat och lärt sig ett bra, kan man lätt lära sig ett annat. MasterCAM skulle jag rekommendera till de som mest vill köra 2D men också kanske lite 3D. Version 9 går att köra på en gammal burk.
sweFredrik

Inlägg av sweFredrik »

Eh, ok jag försöker lite försiktigt. Jag har en kompis 8) som brukar säga så här. Så länge du inte jobbar professionellt med programmen så förlorar inte de stora företagen på att du använder en "ful" kopia. Du skulle ändå med största sannolikhet inte ha handlat en "riktigt" program för 80 000 (ex en licens av Pro/Engineer). Däremot, om vi säger att du lär dig programmet på denna fula kopia och sedan inser att du kan använda detta i ditt arbete, så är ju chansen större att ditt företag köper in programmet. Alltså förlorar inte företaget som säljer programmet några pengar på dig utan tvärt om, win win! :O)

Så mitt tipps är att hitta ett program du trivs med och kan hitta bra instruktioner/övningar till och försök lära dig det.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Precis! Fast man bör betala för ett 99$ shareware-CAD/CAM för att stödja utvecklingen. Slutsats: Ju dyrare programvara desto mindre omoraliskt :D

Laddade hem Topsolid för ett par veckor sedan för att CAD:a hemma. Tyckte det var riktigt bra så jag ringde upp deras säljare och bad om en demo till jobbet. Faller det väl ut säljer han 10 licenser på 100-200 000:-/st.
Skriv svar