osCommerce

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
PeterH

osCommerce

Inlägg av PeterH »

Hej, jag har blivit lite (eller mycket :D ) inspirerad av en tidigare tråd där olika webshopar diskuterades... Jag blev sugen på att prova osCommerce eftersom den verkar ganska kompetent och framför allt billig :P

Jag tänkte lägga upp en liten shop för att kunna sälja en del komponenter jag har liggande, och det skulle vara lite kul att prova en webshop istället för att bara lägga upp en massa i "köp/sälj" här på forumet... Det kommer inte bli någon seriös satsning utan bara en kul grej för att sälja sånt som jag inte behöver :wink:

Nu till frågan (äntligen säger ni), när jag efter många om och men fått igång shopen varnar den inbyggda kontrollen för att det går att skriva till filen "configure.php"? Jag har kollat rättigheterna med CHMOD och sätter den på endast läsning, men likförbannat så klagar kontrollen på att det går att skriva till filen! Är det något ni känner till? Jag har sökt i hjälpen men kan inte hitta något...

Komplett felmeddelande: (med viss info moddad)

Warning: I am able to write to the configuration file: /customers/host.se/host.se/httpd.www/shop/includes/configure.php. This is a potential security risk - please set the right user permissions on this file.

/PeterH
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Sätt rätt rättigheter på filen, du har säkert 777 på filen.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Nej, som jag skrev har jag varit in i CHMOD och satt filen till endast läsrättighter, dvs. inte 777 som är både läs/skriv/exekvera för samtliga användare. Jag har till och med satt den till 0, dvs. inga rättigheter alls, men den klagar fortfarande på att den kan skriva till filen...

Börjar misstänka att jag är på fel fil och ändrar, men jag har kollat alla bibliotek efter filen "configure.php" och det finns bara två såna filer, den ena i shoppen och den andra i admin bibliteket (jag har provat att ändra rättigheterna på båda :cry: )

/PeterH
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

chmod 444 /customers/host.se/host.se/httpd.www/shop/includes/configure.php
borde definitvt ta bort skrivmöjligheterna även för ägaren av filen.
Är det din egen burk så du är root där?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Näe, den ligger "live" på mitt webhotell... Har inte ork/kunskap att lägga upp PHP och MySQL på burken lokalt...

Men jag ser ju att rättigheterna ändras på webservern så det funkar med CHMOD. Däremot verkar inte säkerhetskontrollen fatta att jag ändrar..? Vad tror ni om att jag är på fel fil och "lallar"? Ni som kör osCommerce kanske vet viket bibliotek "rätt" configure-fil ligger? Den jag är på ligger under "shop/includes/configure.php" (mappen "catalog" är alltså omdöpt till "shop")

/PeterH
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Klistra in utskriften av: ls -al /customers/host.se/host.se/httpd.www/shop/includes/configure.php
Skriv svar