Identifiera prylen! Hjälp! (stora bilder)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
007sweden

Identifiera prylen! Hjälp! (stora bilder)

Inlägg av 007sweden »

Hjälp!

Köpte nå skit på den lokala skrotmarknaden (återbruk), Men jag har ingen aning om vad det är!

Iaf det är någon slags scsi-sak.

Här kommer bilder:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Så, vad tusan är detta?
Senast redigerad av 007sweden 27 augusti 2007, 17:14:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Kan det vara en gammal SCSI raid-controller?
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Kan vara, provade förse den med ström, meny och grejjer :), hm typiskt mig så glömde jag ta bild på framsidan. iaf, i menyn pratas det om RAID och skit, så jag förmodar att det är det.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Raid enhet till en server typ.
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Så kan man göra något roligt med den? Är ju typ 9 pci platser, eller kan det vara en egen sorts buss som använder pci? Var ju också 8st scsi pci (?) kort i den :)
GFEF

Inlägg av GFEF »

FCC ID ? Prova med:

http://www.fcc.gov/oet/ea/
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Baserat på FCC-ID:t så står det ju precis som ni gissar "SCSI Interface Device" :)

Funkar ofta riktigt bra att söka på FCC ID för att få reda på vad något är, och det kan man göra här :)

EDIT: Missade föregående inlägg! :shock: Och länken till sökresultatet vill ju inte funka...
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

SCSI var bra på sin tid, men idag kan du få tag på billigare, snabbare och rymligare lagringsenheter. Två skapligt stora sata diskar blir billigare och bättre om du inte kan få SCSI diskarna gratis.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Mindmapper, inte riktigt sant, billigare och större ja, men snabbare nej.

De riktigt högpresterande diskarna finns bara i scsi-utförande, och orsaken, det finns ingen anledninga att göra dem i sata, för sata hänger inte med.
Användarvisningsbild
dayzleaper
Kontakt:

Inlägg av dayzleaper »

Är inte SAS (Serial Attached SCSI) nästa generation SCSI?
Så vitt jag förstått stödjer SAS-kontrollers SATA-diskar också. SCSI kommer nog vara lika föråldrat som PATA om ett tag.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jo, men SAS är ju SCSI, så hur kan det bli föråldrat?
Användarvisningsbild
dayzleaper
Kontakt:

Inlägg av dayzleaper »

Ehm, ja, okej då. Fast SAS verkar ju vara relaterat med SATA också, eftersom SATA diskar funkar i SAS-kontrollers.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

TomasL skrev:Mindmapper, inte riktigt sant, billigare och större ja, men snabbare nej.
De riktigt högpresterande diskarna finns bara i scsi-utförande, och orsaken, det finns ingen anledninga att göra dem i sata, för sata hänger inte med.
Javisst är det så. Jag uttryckte mig inte nog tydligt. För att få bättre prestanda än vad han kan få med den gamla SCSI lådan så behövs det inte investeras många kronor i ny sata teknik. Ska han köpa nya SCSI diskar att sätta i lådan så blir det dyrt, kan han få SCSI diskar utan att lägga ner några pengar kan det väl vara kul.
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Nej nej nej nej köpte lådan för 50kr bara för att de såg kul ut, inte för att den skall användas! :D
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

dayzleaper skrev:Ehm, ja, okej då. Fast SAS verkar ju vara relaterat med SATA också, eftersom SATA diskar funkar i SAS-kontrollers.
Nej SAS är inte relaterat till SATA, däremot har man implementerat möjligheten till att ansluta SATA-diskar, dock inte med SAS prestanda på upp till 6GB/s.
gissar att SATA begränsningarna gäller om man ansluter en SATA-disk till en SAS kontroller.
Skriv svar