Förtenna kabel eller inte?
-
Förtenna kabel eller inte?
Har kopparkabel utan förtenning och kabelsko med förtenning. Bör jag förtenna kabeln innan jag crimpar ihop kontakten eller inte?
-
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Det är samma sak med kabel som ska anslutas till nätspänning. Om jag inte har fel så får man inte ens förtenna sådan kabel.
Däremot har jag märkt att det är nästan ett måste att förtenna kabel som ska skruvas i t.ex banankontakter. Skruven gräver sig in lite i tennet och sitter fast bättre. Alla gånger då jag inte förtennat kabel så har den trillat ur efter någon dag.
Däremot har jag märkt att det är nästan ett måste att förtenna kabel som ska skruvas i t.ex banankontakter. Skruven gräver sig in lite i tennet och sitter fast bättre. Alla gånger då jag inte förtennat kabel så har den trillat ur efter någon dag.
Tennet gör att kabeln förlorar sin spänst, därför ska man inte förtenna skruv- eller klämkopplingar eller andra ställen där denna sorts terminering förekommer.
Att man sedan misshandlar banankontakt-kablar så att de måste ha ett mekanisk skydd innebär (om man vill vara seriös) att man ska trä på små skyddsrör och klämmer fast dom innan man skruvar åt.
Jag är inte så seriös själv....
Att man sedan misshandlar banankontakt-kablar så att de måste ha ett mekanisk skydd innebär (om man vill vara seriös) att man ska trä på små skyddsrör och klämmer fast dom innan man skruvar åt.
Jag är inte så seriös själv....
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Intressant idé med skyddsrör. Men så gäller det att ha sådana, och ork och tid och..
Fortsätter med lite mer kabelteori:
Tvinna eller inte tvinna koppartrådarna vid samma sorts skruv- eller klämkopplingar?
Tvinnar man inte så borde väl bara några trådar sitta fast med skruven.
Om man däremot tvinnar så kanske kardelerna (trådarna) pressas ihop så de lättare lossnar eller går av?
Minns att min elektroniklärare i högstadiet troligen tyckte att jag tvinnade lite för flitigt. Vid ett tillfälle gick han förbi när jag tvinnade kablar och sa:
"Lite till får nog Andersson tvinna.." och gav mig en menande blick...
Jag replikerade med ett försiktigt "jo, det har du nog rätt i".

Fortsätter med lite mer kabelteori:
Tvinna eller inte tvinna koppartrådarna vid samma sorts skruv- eller klämkopplingar?
Tvinnar man inte så borde väl bara några trådar sitta fast med skruven.
Om man däremot tvinnar så kanske kardelerna (trådarna) pressas ihop så de lättare lossnar eller går av?
Minns att min elektroniklärare i högstadiet troligen tyckte att jag tvinnade lite för flitigt. Vid ett tillfälle gick han förbi när jag tvinnade kablar och sa:
"Lite till får nog Andersson tvinna.." och gav mig en menande blick...
Jag replikerade med ett försiktigt "jo, det har du nog rätt i".

Angående tvinna eller inte tvinna så är svaret ändhylsor där också. 
Måste erkänna att i det här fallet är jag så hårt indoktrinerad från jobbet att det tar emot väldigt mycket att ansluta flerkardelig tråd i skruvplint utan ändhylsa.
Fast det gäller ju här som med alla pressverktyg att det svider rejält att köpa tången. Jag tror inte min plånka har förlåtit mig än.
Och bocka tråd under skruvskalle går inte heller. Där är det ringkabelsko som gäller...

Måste erkänna att i det här fallet är jag så hårt indoktrinerad från jobbet att det tar emot väldigt mycket att ansluta flerkardelig tråd i skruvplint utan ändhylsa.
Fast det gäller ju här som med alla pressverktyg att det svider rejält att köpa tången. Jag tror inte min plånka har förlåtit mig än.

Och bocka tråd under skruvskalle går inte heller. Där är det ringkabelsko som gäller...
Tvinningen ska vara lika mycket som ledaren är tvinnat "originalt" alltså under isoleringen, inget mer!
Ska man göra Q&D (Quick & Dirty) kan man göra lite som man vill men ska saker och ting hålla är det rätt terminering som gäller, skyddhyls-tången är inte så dyr
men den lönar sig i längden.
Kvalitet löner sig ALLTID i längden.
Ska man göra Q&D (Quick & Dirty) kan man göra lite som man vill men ska saker och ting hålla är det rätt terminering som gäller, skyddhyls-tången är inte så dyr

Kvalitet löner sig ALLTID i längden.
-
Det som händer kallar man att förtenningen "kallflyter". Tjockleken försvinner med tiden och kontakttrycket minskar, vilket så småningom ger upphov till glappkontakt. Detta upptäcktes på den tiden det fanns krav på godkänt elmaterial med S-märke. SEMKO gick då ut med ett förbud mot förtenning av kardeler i elanslutningar.
Vid skruvanslutning Edit:(ej under skruvskalle) brukar jag (om plats finns) tvinna och vika tillbaka ledarna så att de fyller upp mera i hylsan där skruven sitter. Detta innebär att jag skalar av dubbelt så mycket som normalt. Om detta är okey eller inte har jag ingen aning om, men hållbarheten blir bättre i mitt tycke.
Vid skruvanslutning Edit:(ej under skruvskalle) brukar jag (om plats finns) tvinna och vika tillbaka ledarna så att de fyller upp mera i hylsan där skruven sitter. Detta innebär att jag skalar av dubbelt så mycket som normalt. Om detta är okey eller inte har jag ingen aning om, men hållbarheten blir bättre i mitt tycke.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
De här är underbara http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=157215.htm
ska man dra fast kabeln i en sockerbit behövs ingen klämning av hylsan innan heller. Tycker jag
ska man dra fast kabeln i en sockerbit behövs ingen klämning av hylsan innan heller. Tycker jag

- JimmyAndersson
- Kontakt:
Förtenna gör jag aldrig såvida det inte går att sätta fast kabeln på annat sätt. Flerkardelliga kablar tvinnar jag alltid lite lätt så att inte kardellerna spretar och jag tycker att dom sedan koncentreras vid inskruvningen än om dom bara är helt raka eller bara lätt vridna då en viss del inte kommer att sitta åt under skruven. Men det är just bara för dessa typer som enbart har en skruv som jag gör det med. Vissa typer har ju ett litet metallbleck som skruven först trycker mot och som sedan trycker mot tråden och med sådana så brukar jag bara samla ihop trådarna lite lätt då det blir ett jämt tryck över alla trådarna ändå pga detta bleck.
det händer ju att jag först pressar kabelskor och sedan klipper bort plasten och löder dom därefter, när jag måste vara hundra på att det inte glappar
gillar verkligen ändhylsor, eller terminalrör som några säger
sen finna det lite olka tänger till dom , jag har en brutal variant som saxar ihop dom, passar perfekt till saker där en skruv går emot direkt, som billiga sockerbitar
sen finns det som waidmullers där man trycker in dom längsmed, skulle vilja ha en sådan men inte så akut
man kan annvända dom billiga plåtkabelskotängernas hål för oisolerade kabelskor och trycka till några gånger
eller en polygrip
kallflytning av förtennta kabler ledde till ett antal dödsbränder på sjuttiotalet så det blev förbjudet , har öppnat flertalet gamla stickproppar där det varit förtennta kablar och dom legat och glappat i kontakten tack vare kallflytning i förtenningen
kanska kul att se att med inte allt för mycket tryck så beter sig bly som vilken tandkräm som helst, tenn i ren form är däremot mycket hårdare
gillar verkligen ändhylsor, eller terminalrör som några säger
sen finna det lite olka tänger till dom , jag har en brutal variant som saxar ihop dom, passar perfekt till saker där en skruv går emot direkt, som billiga sockerbitar
sen finns det som waidmullers där man trycker in dom längsmed, skulle vilja ha en sådan men inte så akut
man kan annvända dom billiga plåtkabelskotängernas hål för oisolerade kabelskor och trycka till några gånger
eller en polygrip

kallflytning av förtennta kabler ledde till ett antal dödsbränder på sjuttiotalet så det blev förbjudet , har öppnat flertalet gamla stickproppar där det varit förtennta kablar och dom legat och glappat i kontakten tack vare kallflytning i förtenningen
kanska kul att se att med inte allt för mycket tryck så beter sig bly som vilken tandkräm som helst, tenn i ren form är däremot mycket hårdare