Mini-ITX, Nano-ITX, etc - Linux boot up time

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Mini-ITX, Nano-ITX, etc - Linux boot up time

Inlägg av chille »

Är det någon här som pysslar med pyttesmådatorer, typ Nano-ITX och liknande? Jag skulle gärna vilja veta hur pass snabbt en sådan burk kan boota upp Linux med grafik. Tänkte skrota bilstereon och sätta i en dator istället. Första tanken var ju att köra AVR32 eller liknande, men den kan ju inte koda av MPEG och liknande i realtid, så jag är lite sugen på en "riktig" dator.

Hur fungerar det med BIOS på sånadär burkar? Jag hoppas det inte är något liknande skit som på en vanlig PC där den står och tuggar i 10 sekunder bara för att fatta att den ska läsa in lite data från ett minne på en port och lägga i RAM.

EDIT: Verkar som om LinuxBIOS numera har rätt bra stöd för ny hårdvara och verkar kunna boota upp till shell på 2 sekunder. Det verkar ju jävligt nice iaf.

EDIT2: Nu tänkte jag helt galet. Kom på att det här är ju i princip en vanlig PC och inte ett inbyggt system, därför borde den kanske inte ligga i "Mikroprocessore". Aja, det är ju ändå relaterat till inbyggda system och jag tänker kanske köra något annat, typ AVR32, så den får väl ligga kvar här. :lol:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

*-ITX är helt vanliga PC-Datorer, för det mesta baserade på VIA EDEN eller C3 Processorer. De beter sig altså som en helt vanlig PC, ofta med inbyggda MPEG avkodare.

Det finns också en massa "embedded"-kort med *nix redan flashad, både x86 baserade och annat.
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Jag har ett EPIA-EN15000G i min hemmaserver och det bootar inte märkbart långsammare än någon annan dator. Jag kör FreeBSD och 'headless' förstås så det kanske inte riktigt är jämförbart.

Tror däremot inte att det ska vara några större problem att få det att starta lagom tills du kommit ur garaget.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jo, men nu snackar vi ju en boot-tid på under 10 sekunder med grafik. LinuxBIOS kan ju boota upp på runt 2 sekunder till ett skal. Och därefter kan det ju inte ta allt för många sekunder att starta något enkelt skal.

Till exempel så stöds ju det här kortet av LinuxBIOS. Tyvärr så känns det ju lite klent med en 600MHz processor. När man ändå ska lägga ut 1000kr+ så kan man ju lika gärna lägga på några hundralappar för att få en CPU som klarar av att koda av filmer i 720p. 8)
Borre

Inlägg av Borre »

Sen är ju inte VIAs processorer lika snabb som AMD och Intels så den du länkar till är nog i samma klass som en P3 på 300-400mhz. De nyare modellerna av VIAs processorer samt strykretsar är snabbare men inte jämförbar med Amd/Intel. Så för 720p (h/x264) är det väl tveksamt om någon av VIAs modeller klarar.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Oj då, så det är så illa. Då är det ju inte ens lönt att köpa det där kortet. Då kan jag lika gärna köra med min Intel xScale på 400MHz eller AVR32 på 210DMIPS. 8)

Det sköna med en riktig PC är ju att man då får färdiga portar för VGA och PS/2, vilket underlättar en hel del.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Avkoda HDTV i en bil är väl lite att skjuta över målet, du har väl knappast en 42-tummare i bilen, eller?
Flera av CIA-ITX-korten har hårvarustöd för MPEG2 och vissa tror jag även MPEG4, så processorn i sig har liten betydelse.
This includes hardware decoding acceleration of MPEG-2/-4 and WMV9 video, an HDTV encoder that utilizes VIA's Advance ProScale® Technology to scale the input resolution for 640x480 up to 1024x768 encode for as high as 1080i, 720p standard HDTV resolution output for HD DVD playback,
Så visst går det att använda deras moderkort för HDTV.
jonas2307

Inlägg av jonas2307 »

Jag har använt ett mini-itx kort i bil, för musik, film, kamera-övervakning, internet osv.
Körde i och för sig Windows till slut, men jag upplevde inte tiden att boota som för lång.

Lite pyssel att få till kontroll av nätdelen beroende på vilken status tändning och larm har, men det löste sig med en PIC.
Borre

Inlägg av Borre »

Jo visst fungerar det att spela upp HDTV men det finns ju lite olika format för det. En film kodad med h264 eller x264 med 720p/1080i/p klarar inte ett VIA kort av. Hårdvarustödet för mpeg2/4 hjälper inget där. Man kan spela upp filmer i lägre upplösing men vem vill använda det när det handlar om HD?
Att det står att kortet stödjer HDTV betyder inte alls att det klarar av att spela upp alla format och upplösningar, utan syftar mer på att den klarar av att använda upplösningen för de olika formaten. Som ett exempel kan man kolla på lite olika grafikkort (lägre modeller så som 7300) som har så kallat HDTV stöd. Stoppar du in det i en dator och börjar spela upp någon HD film blir resultatet av avkodningen densamma som om du hade haft ett gammalt Geforce2 kort.
Nej ett VIA kort duger inte till mer än Divx/Xvid samt mpeg2.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Nu har jag ju såklart inte någon HDTV-skärm i bilen, tanken var väl den att man skulle kunna ta en "vanlig film från datorn" och spela upp i bilen utan att behöva koda om den, vilket jag kan tänka mig tar en stund.

Men man kanske skulle nöja sig med en enklare i alla fall. Klarar den MPEG4 i hårdvara är det ju okej. Det viktigaste är ju trots allt att den grejar att köra MP3-avkodning, EQ, aktivt delningsfilter och kanske en spektrumsanalysator. Det lär ju en enkel CPU greja utan några större problem.
Skriv svar