171V mellan antennkabeln och datorchassit!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Greger!

171V mellan antennkabeln och datorchassit!

Inlägg av Greger! »

Skulle idag stoppa in ett till TV-kort i min HTPC, när jag stoppade in antennkabeln fick jag mig en ganska ordentlig stöt,
tog sedan framm multimetern och det visade sig att det är 171V mellan antennkabeln och datorchassit.

Är det normalt med en så stor spänning mellan antennkabeln och datorchassit?

Kan tillägga att jag har kabel-TV, och inga jordade uttag i hela lägenheten.
peter555

Inlägg av peter555 »

Det är normalt, strömmen ska däremot vara mycket liten.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Problemet det med ojordade saker överallt - det blir potentialskillnad - det skall inte vara farligt, men inte är det roligt inte - kan göra lite ont... Själv petar jag aldrig på antennkontakter ;)
Användarvisningsbild
Greger!

Inlägg av Greger! »

Ok, då vet jag att det är normalt iallafall, men kan det påverka bilden på ett negativt sätt om det är potentialskillnad?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Sätt en sån här mellan antennuttaget i väggen och antennkabeln.
http://www.kjell.com/?item=30411&path=5 ... 00,2700000
Skonar både dig och TV-kortet.
Användarvisningsbild
Greger!

Inlägg av Greger! »

Tänkte faktiskt sätta dit en sådan, frågan är om det blir någon förbättring av bilden, tycker att det brusar lite väl mycket, även om man kopplar sladden direkt till tv:n.

[EDIT]

I texten står det "Idealisk för 100 Hz TV/Plasma/LCD utrustning.", har LCD-Tv så det är nog precis det jag behöver. :)

Tack för alla svar!
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Nej, brukar inte vara några direkta problem, faktum är att problemet ofta är värre med signal-kvallitén när man har jordat edtersom det då finns risk för jordslingor om man jordar på fler än ett ställe i ett komplext system. Skönast är om man kan få EN jodning för att hålla ordning på potentialen på TV/video/förstärkare och annat vardasrumsjunk. ;)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nu vet jag inte om du har en T-koppling för att få antennsignalen både till TV och TV-kortet, men om så är fallet kommer det bli potentialskillnad mellan TV och dator, och datorn är nog mest utsatt för detta. Kanske behöver du två avskiljare, för att skilja TV och TV-kort, och antennnätet från de båda.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Greger! skrev:Tänkte faktiskt sätta dit en sådan, frågan är om det blir någon förbättring av bilden, tycker att det brusar lite väl mycket, även om man kopplar sladden direkt till tv:n.
ingen skillnad mellan TV och TV:kort ??

Om du har brus så har du för låg signal (pga långa kablar, för liten antenn) eller okänslig mottagare (om TV och TV-kort ger samma brusnivå så är det inte detta problemet), har du T-split för att koppla till flera apparater så sänker var sådan ytterligare 3,5 dB.

Var kommer signalen ifrån - boxer/DVB-T eller från lägenhetens antennuttag ?

Om du ser svaga rullande mönster och snabbt fladrande horisontala ränder/band (speciellt i mörka ytor) och ändrar karaktär om du tex rör musen så är det inte störning via antensignal längre, utan att datorns bussar stör videokretsarna på TV-kortet och dess A/D-omvandlare - något som man ofta ser på billiga 500:- kort tyvärr, är det liksom inte 50 kondingar överallt på kortet så är den inte tillräckligt avstört på spänningsförsörjningssidan helt enkelt. - och en av orsakerna att jag fortfarande kör på en urgammalt BT8X8-kort med hur många avkopplingskondingar som helst på, för att den helt enkelt ger bättre bild och mindre störning än dom modernare varianterna med 10 -12 bitars AD-omvandlare och inbyggd MPEG-codec... - synd att man inte kan flytta över 10-12 bitars AD....

Det här är svårt att göra något åt om man har störningar från bussen/datorströmförsörjningen, men har sett folk med inlödda extra regulatorer och matat från 12 Volt och den vägen lyckats förbättra bildkvaliten en del. Fins det inga regulatorer alls på kortet och går på den befintliga dator-5 Volten från PCI-bussen så kan det vara värt ett försök.

Om det är USB-TV-kort så har du förmodligen liknande problem, brusig och varierande 5 Volt från USB-bussen kan ge synlig påverkan på bildkvaliten.
Användarvisningsbild
Greger!

Inlägg av Greger! »

>xxargs

Det är ingen större skillnad mellan bilden som man får från TV-kortet och TV:n, det är lite mera brus från TV-kortet.
Antennkabeln är bara 1,5 meter och är kopplad till lägenhetens antennuttag.
Jag upplever att speciellt texter är ganska oskarpa, det blir liksom en ljus skugga bredvid, kollar man på en DVD film så är bilden helt perfekt.
Hur är det med antennförstärkare, skulle det hjälpa, eller kommer det bara förstärka allt brus?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

kopplar man in sladden försviner ju potentialskillnaden.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Visst gör den det. Men man ska då inte koppla ihop något utan att man först drar ur alla 230V-kablar. Det är många som förstört sina TV-kort, ljudkort och grafikkort pga inkoppling under drift.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Yepp, kapacitansen på en TV kan vara ganska stor - tillräckligt stor för att bränna livet ur någon av de anslutna enheterna - ojordade 230V prylar skall man göra spänningslösa innan inkoppling om man är rädd om prylarna....
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

<Hur är det med antennförstärkare, skulle det hjälpa, eller kommer det bara förstärka allt brus?[/quote]

Du skulle ju kunna koppla en video mellan antennuttaget och TV'n,
rf-enheten/modulatorn i videon förstärker ju signalen.
Det är ju lite fusk då signalen helst skall förstärkas vid antennen och
helst då av lågbrusiga förstärkare, men många upplever en bildförbättring
med en video inkopplad.

Kjelle
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

RCA och tele-pluggar är mycket idiotiskt utförda tycker jag, jorden ansluts sist!!??! På XLR är hylsa 1 i honan oftast lite längre så jorden ansluts först så de har inte samma problem. Och så länge fantommatningen inte är på så smäller det ju inte ens i högtalarna när man råkar drar ur dem, oftast. 8)

Jag lyckades föstöra videoingången på framsidan av en TV en gång för att jag kopplade in RCA-kontakten utan att ha dragit ur datorn. TVn var jordad via antennen antagligen och datorn ojordad... Så smart är det där långa stiftet i mitten.
Skriv svar