Nedladdningen av alla filer var på 685MB, men sedan började den installera. När datorn var klar så fanns där en cygwin-mapp som innehöll 8601 mappar, 154438 filer. Totalt 2,45GB ! Cygwin/X är inte litet direkt...
Klickade på ikonen Cygwin och knappade in:
ssh -Y -l följt av användarnamnet och ip-adressen. Fick en fråga om lösenordet och sedan var jag inne!
Lika lätt gick det inte när jag klickar på ikonen "Start X - Server". Då får jag ett felmeddelande om att finel cygwin1.dll inte kan hittas. Filen ligger i d:\program\cygwin\bin\ (d: är enheten där WinXP är installerat.) Så det borde vara rätt. Konstigt att den inte hittar den. Testade att starta om datorn men det hjälpte inte.
Men när jag kopierade dll-filen till windows\system32\ så dök inte felmeddelandet upp. Det dyker däremot upp ett annat fönster när jag klickar på ikonen, men det försvinner innan man hinner läsa.
Troligen står det bara "startxwin.bat - Starting on Windows NT/2000/XP/2003".
Men sedan händer inget mer och jag ser ingen skillnad från innan jag körde det. Så exakt vad gör "Start X - Server" ? I dokumentationen står det:
"Cygwin/X comes with a file called startxwin.bat that launches an X Server, a terminal, and a window manager."
Men det verkar inte hända här...
Tillbaka till ikonen "Cygwin". När jag är inloggad och försöker köra gproftpd så står det bara:
(gproftpd:1945): Gtk-WARNING **:cannot open display:
[1]+ Exit 127 xterm
Dvs i princip samma felmeddelanden som när jag försöker köra det direkt på servern.
Så, Cygwin/x verkar kul och smidigt, men jag har inte riktigt fått grepp om allt än.
edit: Provade att kopiera in alla .dll-filer som låg i d:\program\cygwin\bin\ till d:\windows\system32 och då gick allt mycket bättre.
Vet inte om det var en tillfällighet att dll-filerna hamnade fel, men annars har man stor nytta av att hoppa ut i dos och köra copy d:\progrm\cygwin\bat\*.dll d:\windows\system32
Emacs ser riktigt trevligt ut i Cygwin/x.

Det går utmärkt att starta om servern också.
Men gproftpd vill inte vara med än.
edit 2: Har även testat att starta som det står
här, men gproftpd vill inte vara med ändå. Det blir samma felmeddelande som innan.