Mäta tid

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
xobx

Mäta tid

Inlägg av xobx »

Går det mäta tid med en pic?

Typ om man kopplar en knapp till en pic och trycker på knappen, väntar en tag och trycker igen, kan picen då "mäta" hur lång tid det tog?

Utan att använda allt för många komponeter..
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Ja det går. Eller ja, du får ju räkna ut hur lång tid det tog.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

För att PICen ska mäta krävs bara en knapp som tex sluter mot jord och antigen använder PICens interna pulluppmotstånd eller ett externt.

Fast antagligen vill du också "se" tiden och detta kan genomföras med tex EN blinkande diod eller 8 st kopplade på utgångarna. Eller kanske en/två/tre 7 segmentsdisplayer?

Lämpligen kör du en timer och räknar omslagen du kan få tex en timer med frekvensen 1Hz.

Valen är många bara att ta något som passar :)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

En PIC mäter alltid tiden som en summa av instruktionscycler.
Längden på en instruktionscykel är beroende av hastigheten
processorn körs med. Sedan är det bara att räkna...
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Ja, om man inte har dubbla kristaller eller kör TIMER med 32kHz och IntOsc till själva processorn som man kan göra med 12F629.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Sant.
Men nu skulle det vara "Utan att använda allt för många komponeter.."... :-)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

;)

Sant, men just 32kHz kristall och köra MCU med IntOsc på 12f629 har jag använt en gång - rätt smidigt om portpinnarna räcker...

När kommer första MCU med 30ppm IntOsc? Eller det kanske redan finns? Eller går kanske inte tillverka... Jag skulle bli kund om någon hade en sådan iaf. Så hör nu alla stora MCU tillverkare - en 8 pinnars MCU med WPU, två 16-bitars timers och en 30ppm klocka samt en egenförbrukning på under 300uA vid 2MIPS. Bygg den och jag har en produkt där den passar perfekt ! ;)
dangraf

Inlägg av dangraf »

har du några krav på hur exakt tiden skall vara? om du bara vill göra en t.ex reaktionsmätare som mäter tiden från det att en lampa tänds till att man trycker på knappen så skulle man kunna anävnda en intern timer som läses av när man trycker på knappen.

om du trycker på din knapp 2ggr innom loppet av några sekunder så behövs kanske inte heller någon vidare pressision på klockan, men om det gäller dagar och veckor så driver felet med tiden och då stämmer det inte helt.

Om du skall använda en PIC så finns det några med både en 4Mhz intern oscillator för att köra program på och en 32kHz intern oscillator för wdt och timers. denna klocka är ganska dålig, men brukar kunna trimmas in med hjälp av ett speciellt register.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

IntOsc på en PIC duger aldrig till en RTC. Trimma går ju, men de driver ändå eftersom basonogranheten är för dålig och temperturdriften för hög, spänningsberoendet för stort... Till RTC duger endast kristaller. Ta bara och räkna på vad 0,5% blir på någon vecka.....
dangraf

Inlägg av dangraf »

jo, jag vet.. men det var därfrör jag var ute och fiskade efter lite mer information om vad det är för krav. Om det enbart är knapptryckningar man är ute efter och ska jämföra med sina kompisar så spelar det kanske inte så stor roll att den visar 10ms fel sålänge felet är konsekvent. Men jag håller helt med dig, intosc är totalt värdelös om man skall mäta tid över längre tid, en timme, dag eller så..
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Det är bara det acceptabla rellativa felet som är intressant,
om det under en sekund eller en vecka spelar ingen roll.

Många tror att "felet" ökar ju mer tiden går, men så är det inte... :-)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Nej, sant, men det är få saker där vi ställer samma noggranhetskrav som när det gäller RTC-tid. En URI-meter som visar 0,5% är ofta helt oki, men en klocka som visar 3 timmar fel efter en månad skrattar man bara åt....

Grundproblemet är att vi av tradition har vant oss vid kristallklockor som drar sig väldigt lite. Själv stör jag mig på klockan i bilen som drar sig ungefär 1 minut per vecka... Vad är det? Ungefär 100ppm om jag inte är för trött och tänker fel....
Skriv svar