Usbasp hjälp?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Christian

Usbasp hjälp?

Inlägg av Christian »

Har precis byggt ihop en usbasp med programmerad krets i, och när jag ansluter enbart usbaspen och inga andra usb saker så säger windows att det hittat en okänd maskinvara, men ansluter jag usbaspen och andra usbgrejer så säger den att en maskinvara anslutits felaktigt..?

Bör den känna igen min programmerare som usbasp när jag ansluter den för att programmeraren ska vara "rättbyggd" eller måste jag ha drivrutiner installerade för att den ska kännas igen?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

I windows ska den fråga efter drivrutiner när den hittar en usb enhet.
Vad har den för vid och pid när den ansluts?
Är det 0x0000 och 0x0000 så är det fel.
Vilken ritning har du följt? Har du ställt in fusebitsen rätt? avstörningskondensatorer på kristallen?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

"avstörningskondensatorer på kristallen?"......

Snälla....??? :roll:

Det är INTE avstörningskondensatorer, det är belastningskondensatorer!!!

Anledningen till dessa är att de bildar ett syntetisk mittuttag på kristallen, detta får kristallen att fungera med en inverter som förstärkarelement då signalerna är fasförskjutna 180° i förhållande till varandra på kristallen på detta vis.

Se kristallen som en vanlig LC-svängningskrets. Spolan har ett mittuttag som kopplas till GND (skit i DC just nu), sätter man då en förstärkare som fasvänder 180° så att ena ända av LC-kretsen sitter till ingången och andra till utgången kommer den totala fascirkel att uppgå till 360° ovh om förstärkningen är hög nog att kompensera för förluster kommer det hela att svänga på resonansfrekvensen.

Om förstärkningen är en aning högre än vad som behövs för att kompensera för förlusterna startar oscilleringen automatisk, om inte måste man "sparka igång" det hela.

Så INTE AVSTÖRNINGSKONDENSATORER men belastningskondensatorer!!!!
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Jaja, belastningskondensatorer då!
Christian

Inlägg av Christian »

Ursäkta Icecap men hjälpte du mig nyss med min fråga eller använde du tråden för att läxa upp nån annan?

Tack micke_s för svaret men det där med vid och pid fusebits förstod jag inte mycket av.. Har använt detta schemat: http://www.fischl.de/usbasp/zp/Schematics.pdf

Har bara byggt kretsen rakt upp och ner fått kretsen programmerad och anslutit den till usbporten..

/ Christian
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Kanske båda och...

Grejen är att säger man avstörningskondensatorer om belastningskondensatorer kan en inte-så-erfaren få för sig att montera ett par vanliga avstörningskondensatorer där, de brukar hålla runt 100nF vilket effektivt hindrar kristallen från att svänga det minsta lilla.

Skillnaden är att belastningskondensatorer brukar ligga runt 18-22pF och det är alltså en skillnad på 5000:1. Hade du gjort det misstag hade mitt inlägg hjälpt dig, hade du varit osäker hade mitt inlägg sannolikt tagit bort din tvivel på det punkt och alla andra som läser detta (det finns ju andra än just vi) ville få klart för sig varför det är viktigt att använda rätt ord på rätt funktion.

Jag har t.ex. aldrig sett mikroskåp, dockskåp javisst men inte mindre än det, jag har aldrig hört om ett oscilloskåp, vet inte ens vad det är men jag ägar ett oscilloskop som är mycket bra till mycket.

Jag har läst trådar här som raljerar om "skåp" och först efter 2 sidor kommer jag fram till att det menas "skop" som räknas som förkortningen för oscilloskop, jag såg faktisk för mig ett 19" rackskåp och var inte helt säker på att trådskaparen hade alla hästarna i stallet med de beskrivningar han gav av det skåp....

Skriv m när du menar M eller vice-versa, det ger en faktor 10^6 i skillnad och i vissa sammanghang kan båda värden vara de tänkta mål men kräva helt olika tekniker.

Så generellt till alla som läser detta: slarva gärna med språket men bli inte sura när man inte förstår er! Själv har jag 40 timmars "Påbyggnadssvenska för invandrare" som min enda utbildning inom det svenska språket och jag upplever att jag stavar/uttrycker mig bättre en en del andra, kanske för att jag är noga med att använda rätt uttryck för rätt sak.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

IceCap, du har så rätt så :wink:
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Bra att någon visar var skopet ska stå! :)
Christian

Inlägg av Christian »

Det är fortfarande inte det denna tråden skulle handlat om! Lite besviken faktiskt!
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Jag rekommenderar att hänga på 2 st 3.3volt zener på D+ och D- till jord (den negativa sidan av dioden mot jord).

Enligt USB 2.0 ska spänningsnivåerna på D+ och D- ej överstiga 3.6 volt.
USB 1.1 hubbar brukar acceptera 5 volts nivåer vilket de flesta USB 2.0 inte accepterar.

Det nya schemat finns i de nya zipfilen på hemsidan.

Icecap: Jag har en kondensator som säger 16000 MF @ 50 volt, väldigt mycket laddning i den enligt märningen. Amerikaner gillar att sätta stora M istället för lilla m.

Edit: Det är inte så att du jobbar på ELFA?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> så säger windows att det hittat en okänd maskinvara,

Bara det? Inget mer??

> eller måste jag ha drivrutiner installerade för att den ska kännas igen?

Du *har* läst readme filen, eller hur ?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Micke_s: Nej, jag jobbar verkligen inte på ELFA! Dessutom anger dessa vildar som stal landet från ursprungsbefolkningen inte 'M' som 'm', de skriver det istället för 'µ' ("My"), det är väl så att om det är ett tecken de inte känner igen från förskolan sluter de att läsa för då är det nog oamerikansk.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Jag menade Christian förvisso.
Skriv svar