Bästa dämpningsmattan, för datorer!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
J10

Inlägg av J10 »

Jag fattar inte varför man ska hålla på och krångla med gummiupphängning och dämpmattor, verkar bara drygt och bra blir det aldrig heller. Speciellt inte när du ska fixa helt tyst vattenkylning.

Lägg diskarna i ett vattenbad istället, fruktansvärt effektivt är det och så kan man hålla en bra temperatur på dom utan fläktar. Vattnet är bra på alla sätt och vis, dricka går det också. :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Lägg diskarna i ett vattenbad istället

Glöm bara inte att vattentäta dom först då. :)
grubs

Inlägg av grubs »

Bitumen-matta kan vara ganska effektivt för att dämpa vibrationer i plåten. Jag köpte på Micro sist har jag för mig. Det luktade lite knepigt i början, men försvann snabbt. Sen kan man lägga skumgummi eller något liknande utanpå.
BJ

Inlägg av BJ »

En annan sort som luktar väldigt otrevligt är AcoustiPack. Jag köpte en del sånt en gång, och den lukten... Den var inte trevlig.
Det står på deras hemsida att det kan lukta lite i början, men om det får vara i luften ett litet tag så försvinner lukten. Antingen har dom skrivit fel på hemsidan, eller också blev det ett tillverkningsfel när dom gjorde mina. Jag hade dom liggandes på vädring i månader... Lukten blev väl lite svagare efter hand, men den gick inte bort. Så det kan jag inte rekommendera.

Nu tror jag att jag vet hur flamskyddsmedel luktar... :neutral:
Senast redigerad av BJ 30 augusti 2007, 08:15:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

man kan göra egen dämpmassa av silicon/latex/klet + sand/annat tungt pulver

för att äta bort vibrationer är lös sand bra, dybbelväggar med sand imellan är perfekt :wink: :)

försök att rulla en halvfull saltbehållare så ser man vart rörelseenergin tar vägen
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Utmärkt tips Grym. :)

Det är mycket grejjer som blandats ihop i den här tråden...

Gummiupphängningar tar bort stomljud, dvs ganska lågfrekventa ljud som sprider sig från t.ex en hårddisk och förstärks i chassit och vidare ut i bordet/golvet.

Dämpmattor tar bort högfrekventa ljud från motorer och läsarmar.

Fullständig vattenkylning gör att man inte behöver ha några fläktar. Däremot en pump, som ofta låter mer än några 120mm-fläktar på lågvarv.

Mina stående tips är:

* Fixa bra luftflöde i datorn. Dvs luften ska både kunna komma in och ut ur chassit obehindrat och passera alla viktiga enheter på vägen.

* Använd stora fläktar med temperaturstyrning.

* Välj en nätdel med gott om ventilationshål.

* Sätt dämpmattor i chassitaket och innanför framsidan i chassit. Täpp inte igen in/ut-lufthålen!

* Lyssna dig fram till vad som låter. Köp inte massa grejjer och montera på måfå....

* Fixa gummiupphängning av hårddiskar, CD/DVD-enheter och eventuellt fläktar. Men kolla om det verkligen behövs! Om du hör störningar från hårddiskarna när du har hög volym på datorn så beror det på att hårddiskarna och moderkortet inte är tillräckligt jordat. Gummi leder inte ström...
J10

Inlägg av J10 »

Henry: Jo, det har sina fördelar. :)

Jag körde med en disk i vattenbad i min server för några år sedan. Ett år funkade det fint sen lade nätaggsfläkten ner och då skrotade jag den. Jag ångrar mig än idag.
2l glasslåda och 2 lager läck-testade hushållsplastpåsar (förvånansvärt många påsar som läcker lite direkt ur förpackning). Inget lock på lådan så jag fick fylla på vatten 2ggr i veckan om jag inte ville höra oljudet från den ovanligt ljudliga disken.
Temperaturen i vattnet låg på väldigt stabila 30 grader vilket verkar ha förhindrat alger och andra otäckelser att börja gro.

Andra försöket med vattenbad var i uppföljarservern. Samma upplägg med glasslåda och plastpåsar men denna gång med arrangemanget betydligt mer svårtillgängligt så ett lager gladpack över lådan lades dit för att se om det saktade in avdunstningen.
Det gjorde det, den gick en månad utan något behov av påfyllning, sedan tog jag isär den för att bygga om den med ytterligare disk och minne men orken räckte inte ända fram så nu står jag här utan egen server igen.

Ja, ett par diskar gick åt under utvecklingen. Varav en oförberett under drift, en plastpåse läckte _LITE_ och en dag bara lade disken av utan förvarning. Antagligen för att den var så tyst att man inte hörde den dö. :)
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Det är inget alternativ att fylla min dator med vatten, eller göra om alltihop på något konstigt sätt... Får väl se hur mycket det gör med vattenkylning, lite gummiupphängt och tysta fläktar, borde nog räcka...

Det där med att lågfrekventa ljud (infraljud) fotplantar sig i chassit och sprids i rummet, och inte minst i lägenheten, det stämmer. För när jag lägger mig ibland och ska sova så hör jag ett lågt brumm som kommer och går, och spårade det i förrgår natt till min dator, men när man kommer in i datorrummet så hör man det inte.. Inte klokt vad resonanser kan göra :)

ska se hur bra jag för ihop det, Var på classe idag och tänkte köpa deras ljudisoleringsmatta, men så såg jag att den hette trolleflex, som jag blev avråden av att köpa! Tack för tipset! ska leta vidare
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Bitumenmatta är mina 5kr köpte till min AC på mekonomen (otroligt dyrt numera :shock: )

Var tunn sk.tplast på framsidan som vibrerade nåt fruktansvärt efter bitumen knäpptyst och plasten är "stum". 8)
Användarvisningsbild
ElFjollo

Inlägg av ElFjollo »

Kolla i hos http://www.hifikit.se/ , tryck på tillbehör och välj sedan akustiktillbehör, där hittar du blyfoliematta.
Använder själv denna dämpmatta på allt av plåt jag vill få att vibrera mindre, hade lite överblivet och klädde in diskhon hemma, vilken skillnad.
Mattan är tunn, bara några mm tjock och självhäftande.

/ ElFjollo
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Tack för tipsen! Ska testa blymattan på Hifikit.. återkommer med utlåtanden och kanske lite bilder :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

j10

det där var kul med hårddiskar i vattenbad, två funderingar, det finns ju möjlighet att svetsa egna plastpåsar av bättre material, så man kan lite på dom, och till och med finns det tubplastpåsar så man slippar all avetsning

men det andra är, det finns ju handvärmare som ser ut som gelpåsar, om man satte en sådan på var sida om hårddisken borde man få både dämpning och värmeledning, kanske vore värt att prova

kom på en sjuk ide till om dämpmaterial, men måste prova den först om det fungerar, har lite med salkaret att göra
J10

Inlägg av J10 »

Jag kollade aldrig på annat än "standard"-plastpåsar från ica, tror jag körde med 2l påsar. En längre tubplastpåse vore nog bra så man kan köra med lite djupare tank och slippa att det slinker upp ljud genom påsens öppning om man inte får den stängd ordentligt.
SATA-kablar är nog också lite lättare att ha att göra med än PATA, tekniken går framåt. :)

Det jag funderat på annars är om man skulle ta och doppa hela disken i typ latex men det kanske blir för tätt vid ventilationshålet eller isolerar värme för bra och inte så skoj vid garantiärenden kanske. :)
Men kanske smeta på någon olja eller något innan så det lossnar lätt.

Detta är iaf defenitivt vägen att gå om man ska tysta en disk. Tyst blir det.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jag fick två kraftiga plastpåssvetsar, så vill du kan jag om jag hittar lämpligt material svetsa några måttanpassade plastpåsar i kraftigare plast

frågan är om det måste vara vätska runt om, kanske fungerar med metallpulver ? (för värmeledningens skull )
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

"blymattan på Hifikit" är numera av alsfalt pga "miljöskäl", jag har handlat min där...
Skriv svar