I den här tråden blev jag nyfiken på hur man kan göra en nätdel till elektronrör utan stora och klumpiga transformatorer. Så som en spinoff kommer här kvällens resultatet från laboratoriet

Schemat ser ut som följande och är av konventionell stepup-typ fast med en intressant pulldown-koppling till FET'en som jag inte har sett förut.
Som transistor i min koppling använde jag IRF530, och UF5403 som diod. (Off-the-shelf prylar som båda är mer eller mindre underdimensionerade..)
(TL494 är en standard PWM-regulator som kostar runt 10kr.

Jag hittade en liten transformator i hyllan som jag klippte upp lindningarna på och till min stora glada förvåning gick det ta isär kärnan...

Så det var bara linda på! Till 12varvs-lindningen använde jag lite kraftigare tråd.

Kopplingen blev så här:

Spiken på Drain såg ut såhär. (Ca 40V)

Och visst fungerade det:

Med de moståndsvärden i schemat kunde man ställa spänningen mellan ca 250-260V. Jag tog bort 47k motståndet och lade istället det i serie med en 220k pot som sedan erätter 220k-100kpot kopplingen i schemat. Med dessa värden kunde man ställa spännignen mellan 50V-250V.

Nå, iallafall. Inte bara en dans på rosor. Jag hade förväntat att duty-cycle skulle öka med ökad belastning. Istället ökar frekvensen med ökad belastning och duty-cycle ökar väldigt lite. Pulsbredden är oerhört kort.
Och switchfrekvensen är väldigt låg (50Hz->). Man hör att drosseln tickar

Jag provade också att ta bort kärnan helt och hållet. Detta får till följd att den måste switcha mycket hårt i första lindningen för att få upp spänningen. Switchfrekvensen ökade ganska mycket men efter 5-10sek rök MOSFET'en

Använde 10uF 400V kondensator, och med potten ställer man spänningen. Som mest belastade jag 250V utan problem med ca 6mA vilket är långt mer än vad man kommer behöva i försteg (elektronrör). Spelade in två videosnuttar men jag verkar ha lite problem att ansluta till Housepainters server just nu, så de får komma senare

När jag fått ett fungerande kretskort av allt tänkte jag göra ett litet linjäritetstest med diagram på ett 12AX7 på olika anodspänningar.