Mäta servobelastnig.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Mäta servobelastnig.

Inlägg av LaRdA »

Jag hade planer på att lägga till mätare så att man kan se den ungefärliga belastningen på dom olika axlarna när man fräser.
Min första tanke var att koppla in panelinstrument i serie med matningen till servodrivarna och på så sätt få en ungefärlig uppfattning, men när jag ändrat den tänkta placeringen av instrumenten innebär det att strömkablarna måste gå en omväg ut ur styrskåpet och tillbaka vilket känns lite jobbigt.
Den andra iden är att mäta strömen genom motor kablarna som kommer att passera alldeles förbi mätarna, men då är problemet att polariteten växlar beroende åt vilket håll man kör dom samt att signalen är pulsviddsmodulerad vilket jag inte vet hur bra mätinstrumenten som är tänkta för likström kommer att fungera med.
Panelinstrumenten jag har är 20A DC och kommer från Bhiab.
Så är det är någon som har en ide om hur man bäst löser dethela så skulle jag bli bli glad. :)
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det är inte så lätt med analoga instrument, i så fall får du mäta på matningen före PWM och polvändningen. Det blir kanske inte helt rättvisande men man kan dock se variationerna i belastningen.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Det blir nog det jag kommer göra, trots att det innebär ganska långa kablar till drivarna, men kompenserar man med en 1000uF konding direkt på drivaren så borde det gå bra.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Långa ledningar (kablar) är nästan alltid av ondo och om du kan undvika det så är det bäst. Går det inte att ta ut shuntarna ur mätarna för att har dom separat så blir de långa ledningarna ett mindre problem.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Vilken bra ide, att jag inte tänkte på det själv, får prova att göra det imorgon. :wall: :D
För somsagt så är det ingevidare med långa kablar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

skulle kanske gå att annvända vridjärnsinstrument på motorkablen,
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Ska man ändå byta mätare så kan man använda hallgivare (fältplatta) eventuellt den typen som sodjan säljer http://www.tradera.com/2_st_linjara_hal ... n-45801684
så behöver man inte göra något galvaniskt ingrepp i kretsen
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Jag öppnade en av mätarna idag och lödde bort shunten. Testade att använda en kabelbit på några cm som extern shunt och fungerade fint.
Så det blir nog att modifiera alla mätare på samma sätt och montera shuntarna och mätarna på skilda plattser.
Det bästa hade varit om jag tänkt på det när jag gjorde kortet och integrera dethela direkt där.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Man kan ju inte tänka på allt, så är det bara! :roll:
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Andy:Visst kan man men oftast först i efterhand :?
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Ja exakt, tyvärr har du rätt! :roll:
Skriv svar